اجرای تئاتر مقاومت در مسیر پیاده‌روی اربعین در عراق + فیلم
کد خبر: 4081960
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
دبیر جشنواره تئاتر مقاومت اعلام کرد:

اجرای تئاتر مقاومت در مسیر پیاده‌روی اربعین در عراق + فیلم

دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت با اشاره به اجرای تئاتر مقاومت در مسیر پیاده‌روی اربعین، گفت: البته اجراهای تئاتر در زمان برگزاری این بخش در راهپیمایی اربعین هیچ مشابهتی با جریان‌هایی که در این راستا کارهای مشابه انجام داده‌اند، نیست.

به گزارش ایکنا، نشست خبری هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت، امروز هشتم شهریورماه در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

در این جلسه سیدوحید فخر موسوی، دبیر جشنواره، محراب محمدزاده، مدیر اجرایی و امین اشرفی، مدیر بخش بین‌الملل حضور داشتند.

سیدوحید فخر موسوی، دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت در آغاز جلسه گفت: از اواخر اسفند حکم دبیری من توسط رئیس بنیاد روایت فتح امضا شد. از همان زمان جلسات فراوانی با مدیران بنیاد و دبیرخانه جشنواره انجام دادیم تا پیرامون برگزاری بهتر این فستیوال به نتیجه برسیم.

وی افزود: این جشنواره تا چند سال پیش با عنوان جشنواره دفاع مقدس برگزار می‌شد اما با گذر زمان و با گسترده شدن معنای دفاع مقدس به خارج از مرزها، عنوان مقاومت برای آن انتخاب شد. در این دوره از جشنواره، دو بخش تازه تئاتر ملل با تمرکز بر کشورهای اسلامی و پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی و تله‌تئاتر افزوده ‌شد.

فخر موسوی با بیان اینکه تمامی بخش‌های جشنواره بر مبنای تولید آثار جدید پذیرای هنرمندان است، اظهار کرد: همچنین در این دوره، بخش نمایشنامه‌نویسی پذیرای نویسندگان دیگر ملل در چهارچوب موضوعی جشنواره است. دیگر بخش‌های جشنواره نیز شامل نمایش‌های صحنه‌ای، خیابانی و محیطی، رادیو تئاتر و نمایشنامه‌نویسی می‌شود.

فخرموسوی با بیان اینکه این جشنواره در یک بازه زمانی کوتاه انجام نمی‌شود، گفت: هر بخش از جشنواره در مقطعی خاص برگزار خواهد شد. برای مثال بخش خیابانی مهر در شهر یزد برگزار می‌شود و یا بخش پیاده‌روی اربعین از پیاده‌روی اربعین آغاز شده و تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت.

دبیر جشنواره پیرامون وضعیت پیش آمده در کشور عراق هم چنین توضیح داد: اتفاقاتی که در عراق رخ داده، باعث شده مرزها روی این کشور بسته شود، برای همین ما تابع دستوراتی هستیم که در این رابطه داده می‌شود اما به هر حال امیدوارم مسائل حل شود تا بتوانیم نمایش‌هایی که قرار است در عراق برگزار شود را اجرا کنیم.

وی درباره بودجه جشنواره هم گفت: در این دوره نسبت به دوره پیشین 50 درصد افزایش بودجه داشته‌ایم اما با توجه به اینکه در این دوره هزینه‌ها بالا رفته و همچنین بخش بین‌الملل به جشنواره اضافه شده، ممکن است با کمبود بودجه هم مواجه شویم. البته گستره اجرایی جشنواره فراتر از تهران است و چند شهر هم میزبان این رویداد خواهند بود.

فخرموسوی با بیان اینکه جشنواره تابع شرایط قانونی است، بیان کرد: درست است مدیران جدید روی کار آمده‌اند اما قانون تغییری نکرده است برای همین ما نیز تابع قانون هستیم. منظور اینکه هر نمایشی که به قوانین کشورمان پایبند باشد ما با آغوش باز آن‌ها را خواهیم پذیرفت اما کارهایی که از نظر شورای نظارت و ارزشیابی شرایط لازم را ندارند، در جشنواره مقاومت جایی ندارند.

وی پیرامون بخش اربعین جشنواره، گفت: این بخش، حرکتی موازی با اقدامات دیگر نیست. برای مثال اجراهای تئاتر در زمان برگزاری این بخش در راهپیمایی اربعین هیچ مشابهتی با جریان‌هایی که در این راستا کارهای مشابه انجام داده‌اند، نیست. در ضمن ما قرار است کار خودمان را انجام دهیم و در این رابطه اهداف خودمان را هم مدنظر داریم حال اینکه اگر این اتفاق به صورت مشابه در جای دیگر برگزار شود، چندان به ما مربوط نمی‌شود.

دبیر جشنواره در بخش دیگری از این نشست تأکید کرد: تصمیم داشتیم در بخش بین‌الملل پذیرای دیگر کشورهای مسلمان نظیر تاجیکستان و آذربایجان هم باشیم اما به دلیل محدودیت بودجه این خواسته ممکن نشد. تئاتر مقاومت جدای از تئاتر حرفه‌ای نیست. گواه این ادعا نیز هنرمندانی هستند در این جشنواره شناسایی و به تئاتر حرفه‌ای کشور اضافه شده‌اند.

در ادامه این نشست، امیر اشرفی، مدیر بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت نیز بیان کرد: «زخم عتیق» در سال‌های گذشته چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت اما تلاش کردیم با استفاده از تجربه گذشتگان شرایطی را پیش بیاوریم تا این رویداد بتواند در جشنواره فیلم مقاومت خود را بهتر نشان دهد. تأکید ما در این بخش روی آیین‌های سوگواری استوار است، چراکه تلاش کرده‌ایم به این واسطه در احیای این آیین بکوشیم.

در حال تکمیل

وی افزود: در بخشش ملل 14 اثر حضور دارد که دو نمایش از کشور عراق است. تصمیم داریم تمام نمایش‌ها را در طول مسیر راهپیمایی اجرا کنیم. البته پرواضح است در شرایطی این نمایش‌ها اجرا می‌شود که کشور عراق برای برپایی راهپیمایی اربعین از امنیت لازم برخوردار باشد.

اشرفی با بیان اینکه برای کودکان هم نمایش در نظر گرفته شده است، گفت: تعزیه عروسکی را در ایام راهپیمایی اربعین درباره حضرت قاسم(ع) اجرا خواهیم کرد. این نمایش زبانی کودکانه دارد تا به واسطه آن بتوانیم در جذب تماشاگر خردسال موفق باشیم.

محراب محمدزاده، دبیر اجرایی جشنواره مقاومت هم در این جلسه بیان کرد: این رویداد هنری دو هدف مهم را دنبال می‌کند. ابتدا اینکه حضور مردم در این فستیوال پررنگ‌تر شود و دوم، اشاعه آرمان‌های مقاومت است. موضوعی که نیاز آن به شدت در جامعه امروزی احساس می‌شود.

وی ادامه داد: با تلویزیون مذاکرات لازم به عمل آمده تا این فستیوال از شبکه‌های دو و چهار پخش شود. همچنین قرار است رادیو نیز پوشش لازم را برای این جشنواره فراهم آورد. درضمن تلاش خواهیم کرد تا کارهایی که در این جشنواره برگزیده خواهد شد، در برخی از کشورهای اسلامی روی صحنه ببریم.

در انتهای این نشست خبری از خانواده شهید سعید قهاری تجلیل به عمل آمد. ستایش چگینی، هنرمند خردسال و مصطفی بومزار نیز دو هنرمندی بودند که در این برنامه از آن‌ها تقدیر شد.

جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت در بازه زمانی شهریور لغایت آذر امسال و در گستره ایران و کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha