ارواح بلند شهدای تاریخ سربلندی ایران را نظاره می‌کنند
کد خبر: 4082388
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۲
وزیر ارشاد در کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی:

ارواح بلند شهدای تاریخ سربلندی ایران را نظاره می‌کنند

وزیر ارشاد گفت: شهدای تاریخ ایران مانند میرزا کوچک خان، آیت‌الله مدرس و شیخ محمد خیابانی امروز در میان ما نیستند اما ارواح بلندشان سربلندی فرزندان ایران را به نظاره نشسته است.

شهدایی تاریخ ایران همچون میرزا کوچک خانبه گزارش  ایکنا محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ چهارشنبه‌شب؛ نهم شهریور در کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، گفت: دولت مردمی و وزارت فرهنگ در دوره جدید اهتمام ویژه‌ای نسبت به  تکریم و تجلیل بزرگان تاریخ این سرزمین دارد. درباره شهید میرزا کوچک خان بسیار سخن گفته شده اما هنوز حق مطلب را ادا نکرده‌اند. میرزای جنگلی در مقطع تاریخی خاصی منشأ اثر شد که از آن روزها به تلخی یاد می‌شود.

وی افزود: با شکست ایران در جنگ‌های ایران و روس، دوران حضیض این مرزوبوم آغاز شد. پس‌ازآن قرارداد استعماری سال ۱۹۰۷ میلادی میان انگلیس و روسیه، ایران را به سه منطقه تقسیم کرد تا روزهای قحطی بزرگ، ضعف حاکمیت مرکزی و واگرایی شدید که آزادیخواهان کشور را بسیار رنج می‌داد؛ فرا رسید.

وزیر ارشاد افزود: امروز به طور طبیعی، ما درک دقیقی از احوال ناخوش ملت ایران در روزهایی که کشور ملعبه دست مقامات دست‌چندم سفارتخانه‌های خارجی بود و سرمایه‌های کشور به تاراج می‌رفت و ناامنی به اوج خود رسیده بود، نداریم. اینجاست که عظمت کار میرزا کوچک خان مشخص می‌شود که نهضت خود را در این شرایط آغاز کرد و آن را با وجود مشکلات فراوان تداوم بخشید. بزرگمردی که در فکر حکومت مستقل و توسعه آن به سراسر ایران بود.

روح بلند شهدای تاریخ سربلندی ایران را به نظاره نشسته است

اسماعیلی با اشاره به انقلاب اکتبر و خروج روس‌ها از ایران گفت: در این مقطع دست انگلستان در کشور بازتر از همیشه شد تا آنجا که انگلیسی‌ها رضاخان را با کودتای سیاه ۱۲۹۹ شمسی به قدرت رساندند و رژیم وابسته پهلوی شکل گرفت. میرزا کوچک خان آن روزها در مظلومیت به شهادت رسید اما بذری که نهضت او کاشت، پنجاه‌وهفت سال بعد با انقلاب اسلامی به بار نشست و به درختی تناور بدل شد.

وی افزود: ‏امروز ‎ایران مقتدر، قدرت برتر منطقه است و اروپا برای رهایی از زمستان سرد و سیاهی که در پیش دارد، دست به دامن میانجیگری ایران شده است. ایران امروز به برکت بزرگانی که در حافظه تاریخی خود دارد به چنین جایگاه بلندی دست یافته است. جامعه امروز ایران باید عظمت نعمتی که به واسطه راهبری امام عظیم‌الشان(ره) و رهبر حکیم انقلاب و جانفشانی فرزندان این مرزوبوم به‌دست‌آمده، درک کند و قدر بداند.

اسماعیلی یادآور شد: شهدای تاریخ ایران مانند میرزا کوچک خان، آیت‌الله مدرس و شیخ محمد خیابانی امروز در میان ما نیستند اما ارواح بلندشان سربلندی فرزندان ایران را به نظاره نشسته است.
روح بلند شهدای تاریخ سربلندی ایران را به نظاره نشسته است

نسل آینده باید بداند که ایران ارزان پابرجا نمانده است

در این کنگره غلامعلی حداد عادل؛ رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در سخنانی درباره شخصیت میرزا کوچک خان گفت: او یک روحانی و طلبه بود که چشمش به آفاق جدیدی باز و برای نجات ملت به عنوان یک وظیفه، وارد مبارزه شد.

وی افزود: میرزاکوچک واجد روحیاتی همچون صداقت، ایمان به خدا، استقامت، شجاعت، عشق به وطن، مردم‌دوستی، عدالت‌طلبی، علاقه‌مندی به پیشرفت ایران و ایمان راسخ به اسلام بود و حتی کسانی‌که از نظر مرامی با میرزا همسو نبودند، اخلاق، پاکی، بزرگی، نجابت و ایمان او را می‌ستودند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تأکید کرد: باید به نسل جوان یادآوری شود که این کشور با مجاهدت چه مردان بزرگی حفظ شده است که یکی از آنها میرزا کوچک جنگلی است. نسل آینده باید بداند که ایران ارزان پابرجا نمانده است. بی‌بی‌سی که امروز خود را دلسوز مردم ایران نشان می‌دهد همواره بلندگوی کشوری استعماری بوده است. نهضت جنگل به ما یاد داد که هرگز نباید به بیگانگان اعتماد کنیم.

حداد عادل با اشاره به اینکه امروز دست دشمنانِ ملت ایران کوتاه شده و این ملت بر استقلال خود پافشاری می‌کند، گفت: ملت ایران تاوان مقاومت را می‌پردازد اما در برابر دشمنان سر خم نمی‌کند.

انتهای پیام
captcha