برنامه وزارت فرهنگ تاتارستان به مناسبت هزار و صدمین سالگرد ورود اسلام
کد خبر: 4082662
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲

برنامه وزارت فرهنگ تاتارستان به مناسبت هزار و صدمین سالگرد ورود اسلام

وزارت فرهنگ تاتارستان قصد دارد با راه‌اندازی یک وب‌سایت، به معرفی تاریخ هزار و صدساله حضور اسلام در این منطقه بپردازد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از ریل نوورمیا، ولگا بلغار یک ایالت تاریخی بود که بین قرن‌های هفتم و سیزدهم در اطراف محل تلاقی رودخانه ولگا و کاما، در روسیه اروپایی کنونی وجود داشت.

امسال در تاتارستان در قالب برنامه‌های متنوعی هزار و صدمین سالگرد ورود اسلام به این منطقه جشن گرفته می‌شود. وزارتخانه فرهنگ تاتارستان 10 میلیون روبل برای ایجاد، پشتیبانی و ارتقای این وب‌سایت اختصاص داده است.

این وب‌سایت برای پوشش رویدادهای اختصاص یافته به هزار و صدمین سالگرد پذیرش اسلام از سوی ولگا بلغار در اینترنت ایجاد شده است. در اوایل ژانویه نیز برنامه‌هایی در تاتارستان و هم در سایر نقاط روسیه از جمله در مسکو به این مناسبت برگزار شد.

قرار است با کمک این وب‌سایت، عموم مردم با تاریخ اسلام در روسیه آشنا شوند. ترویج ارزش‌های معنوی سنتی و میراث فکری مسلمانان روسیه و معرفی تاریخ و فرهنگ مردم منطقه ولگای میانه از قرن دهم تا کنون در پرتو پذیرش اسلام توسط ولگا بلغار از دیگر اهداف است.

 این وب‌سایت همچنین برای جذب مسلمانان روسی به کار و رویدادهای مربوط به جشن سالگرد طراحی شده است. ولگا بلغار اولین استان مسلمان‌نشین روسیه بود که تاتار‌ها در آنجا اسلام آوردند. سپس بسیاری از ترک‌های اروپا و قفقاز به اسلام گرویدند.

مسلمانان روسیه بیشتر از اقوام تاتار، باشقیر، چچن و اینگوش، داغستانی، آذری و... هستند. مسلمانان در مناطقی بین دریای سیاه و دریای خزر زندگی می‌کنند. پرجمعیت‌ترین گروه آن‌ها تاتارها هستند. امروز ۹ جمهوری مسلمان‌نشین، بخشی از فدراسیون روسیه را تشکیل می‌دهند و اسلام دومین دین روسیه عمیقاً در تاریخ این کشور ریشه دارد.

انتهای پیام
captcha