برنامه تایلند برای تبدیل شدن به قطب صادرات غذای حلال
کد خبر: 4082789
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴

برنامه تایلند برای تبدیل شدن به قطب صادرات غذای حلال

دولت تایلند قصد دارد با افزایش سرمایه‌گذاری در استان‌های جنوبی این کشور، این منطقه را به یک قطب تولید و صادرات محصولات تبدیل کند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از نیشن مالتیمدیا، وزارت کشاورزی و تعاون تایلند اعلام کرد که قصد دارد استان‌های مرزی جنوبی این کشور را با ترویج تولید مواد غذایی مطابق با شریعت اسلامی به «مرکز تولید مواد غذایی حلال جهانی» تبدیل کند.

«چالرمچای سریون»، وزیر کشاورزی تایلند، دیروز، 11 شهریورماه، در این باره گفت: این طرح بخشی از سیاست تحریک اقتصادی دولت برای کریدور اقتصادی جنوب است که استان‌های ناراتیوات، پاتانی، یالا، سونگلا و ساتون را پوشش می‌دهد.

چالرمچای در نشستی در استان یالا با حضور مدیران وزارتخانه‌ها و استانداران گفت: طرح 4 ماده‌ای برای استان‌های مرزی شامل موارد زیر است:

تقویت تولید محصولات کشاورزی و غذای حلال برای مصرف در پنج استان و صادرات به دیگر کشورهای مسلمان؛  بهبود کیفیت و استاندارد محصولات کشاورزی و غذاهای حلال و همچنین تسهیل فرآیند صدور گواهی حلال برای تولیدکنندگان جدید؛ یافتن بازارهای جدید برای محصولات و خدمات حلال از طریق همکاری دوجانبه یا چندجانبه؛ پرورش جانوران دریایی جدید مانند تیلاپیا بتونگ و ماهی‌های حلال و همچنین خرچنگ دریایی.

چالرمچای گفت که وزارتخانه او همچنین با وزارت بازرگانی این کشور در تعیین یک سفیر بازرگانی در هر استان مرزی جنوبی برای پیشبرد ترویج محصولات حلال در داخل و خارج از مرزها همکاری خواهد کرد.

وی  افزود: وزارت بازرگانی هم اکنون زمینه را برای از سرگیری روابط تجاری با عربستان سعودی فراهم کرده است. همچنین اتاق بازرگانی تایلند را در آنجا ایجاد کرده که به تسهیل واردات محصولات حلال تایلند به کشورهای مسلمان در خاورمیانه کمک می‌کند.

چالرمچای ادامه داد: ما همچنین امتیازاتی را برای جذب شرکت‌های خصوصی برای سرمایه‌گذاری در مراکز توزیع محصولات حلال در پنج استان ارائه خواهیم کرد تا پوشش بازار را به حداکثر برسانیم. در حوزه آنلاین، این وزارتخانه «پارک الکترونیکی حلال» را راه‌اندازی خواهد کرد که یک پلتفرم تجارت الکترونیکی است که دانش فنی را در زمینه توسعه محصولات حلال و همچنین هماهنگی کسب‌وکار آنلاین ارائه می‌کند.

انتهای پیام
captcha