رویداد ملی استاپ موشن، یکی از ابزارهای مبارزه با جنگ نرم است + فیلم
کد خبر: 4083442
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
محسن مشرقی:

رویداد ملی استاپ موشن، یکی از ابزارهای مبارزه با جنگ نرم است + فیلم

محسن مشرقی، دبیر رویداد ملی استاپ موشن گفت: جنگ امروز شکلی متفاوت با گذشته دارد و از آن به عنوان جنگ نرم نام می‌برند. برای مواجه با این هجمه نیز باید از راه‌های جدید وارد شد که یکی از آنها استفاده از استاپ‌موشن است.

به گزارش ایکنا، نشست رسانه‌ای و آیین رونمایی از پوستر «رویداد ملی استاپ‌موشن» با حضور امیر رضا مافی؛ عضو شورای سیاست‌گذاری، سجاد عباسی؛ معاونت فرهنگی حوزه هنری کودک  و نوجوان و محسن مشرقی؛ دبیر این رویداد ملی در تماشاخانه مهر حوزه هنری، امروز 14 شهریور برگزار شد.

در ابتدای این نشست مافی گفت: درباره این رویداد ملی چند نکته را می‌بایست بیان کنم. اول اینکه مرکز انیمیشن حوزه هنری روی تنوع آثار در این عرصه (استاپ‌موشن) تاکید ویژه دارد برای همین به هر شکل در پی توسعه این فضای جذاب است. استاپ‌موشن آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته و تنها تا به امروز یک بار به این هنر پرداخته شده است. این رویداد ملی تلاش دارد در حد توان کمبودهای این عرصه را پوشش دهد.

وی ادامه داد: در این اتفاق هنری در پی توجه به همه مناطق کشور هستیم برای همین رویکردمان فراتهرانی است. برگزاری این رویداد ملی جدا از اینکه می‌تواند عاملی در جهت شناختن استعدادهای جدید باشد فرصتی است تا به واسطه آن تربیت هنرمند نیز صورت گیرد، برای همین، تنها رقابت مدنظر ما نیست بلکه می‌خواهیم استعدادها را شناسایی کرده و با حمایت از آنها برای آینده این هنر، نیروهای خبره و زبده تربیت کنیم.

وی با بیان اینکه رویداد ملی استاپ‌موشن، مسیر را پیش روی نوجوانان مشخص می‌کند، تصریح کرد: وقتی هنر فارغ از رقابت، استعدادهای خود را بیابد اثری خلق خواهد شد که می‌تواند با دنیا ارتباط برقرار کند. این اتفاق بسیار مهم و با اهمیت است که عموماً به آن توجه لازم صورت نمی‌گیرد. در برگزاری این رویداد نیز به هیچ وجه نمی‌خواهیم همانند یک جشنواره عمل کنیم بلکه همانگونه که گفتم هدفمان شناسایی مسیر برای نوجوانان است. در این مسیر نیز بیش از اینکه روی آموزش نظر داشته باشیم به بحث تربیت دقت کرده‌ایم.

رویداد ملی استاپ موشن، یکی از مسیرهای مبارزه با جنگ نرم است

این مدیر فرهنگی تاکید کرد: استاپ‌موشن گونه‌ای است که می‌توان آن را زیر مجموعه انیمیشن تصور کرد هرچند عده‌ای معتقدند این عرصه مستقل از انیمیشن است ولی به هر حال، مرکز انیمیشن حوزه هنری همه سعی خود را می‌کند تا استاپ‌موشن را در سراسر کشور رواج دهد.

مشرقی دبیر این رویداد در ادامه جلسه بیان کرد: امروز شاهد برگزاری یک جشنواره نیستیم پس عنوان رویداد ملی را برای آن انتخاب کرده‌ایم. دلیل‌مان برای این امر نیز تفاوت نگاهی است که در این میان وجود دارد. در جشنواره، مخاطب نیروهای حرفه‌ای هستند اما در رویداد ملی استاپ‌موشن، دانش آموزان مخاطب خواهند بود و اینجا منظور ما از دانش آموزان، بیشتر مخاطبان پایه متوسطه را شامل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه این رویداد نگاه به آینده دارد، گفت: دلیل ما برای خطاب قرار دادن نوجوانان، آینده‌نگاری این رویداد است. در ضمن نوجوانان ذهنی خلاق دارند و استاپ‌موشن هم سرشار از خلاقیت است پس بهترین قشر برای حضور در این رویداد نوجوانان هستند. نکته بعد اینکه در جشنواره بیش از هر چیز محصول دارای اهمیت است اما در رویداد ملی استاپ‌‌موشن این بخش در درجه دوم اهمیت قرار داشته و حضور نوجوان بیش از هرچیز مهم است.

دبیر رویداد ملی استاپ‌‌موشن ادامه داد: مسیر آموزشی بلندمدت برای نوجوان برگزیده‌ایم چون تصمیم نداریم یک اتفاق مقطعی را رقم بزنیم. هدف ما از برگزاری این رویداد این است تا در یک گذر زمانی بتوانیم استاپ‌موشن را در کشورمان فراگیر کنیم. همچنین تاکید دارم برگزاری این رویداد صرفاً یک آغاز است که مدتها ادامه خواهد داشت. این خواسته هم با همیاری حوزه هنری حاصل می‌شود.

مشرقی تاکید کرد: از دیگر اهدافی که برای رویداد ملی استاپ‌موشن در نظر گرفته‌ایم هم‌آموزی برای نوجوانان است. همچنین با تعاملی که بین نوجوانان برقرار خواهد شد کار تیمی را به آنها خواهیم آموخت. در کنار تمام اهداف که بر شمردم دادن ایجاد امید را هم باید اضافه کنم. برای همین می‌خواهیم به جای تربیت نوجوان مصرف کننده، به نوجوان تولید کننده برسیم و برای رسیدن به این هدف نیز شناختن استعدادها به واسطه این رویداد ملی ضروری است.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی کشورمان بیمار است، گفت: متاسفانه نظام آموزشی کشورمان بیمار است چون اگر چنین نبود باید در حوزه تربیت نیرو بسیار موفق‌تر از آن چیزی باشیم که هم‌اکنون شاهدش هستیم. این خواسته در شرایط فعلی بسیار با اهمیت است و رویداد ملی استاپ‌موشن می‌تواند یکی از ابزارهای مبارزه با جنگ نرم باشد.

دبیر این رویداد در ادامه تاکید کرد: استاپ‌موشن یک امتیاز ویژه نسبت به دیگر عرصه‌های هنری نمایش دارد آن هم اینکه فردی که در این عرصه فعالیت کمی کند چند هنر را به صورت همزمان یاد می‌گیرد، چون یکی از ویژگی این هنر؛ دانستن، کارگردانی، تدوین، نورپردازی، نویسندگی و... است و تاکید دارم که تلاش خواهیم کرد این هنر در کشورمان به امری جدی تبدیل شود.

سخنران پایانی این جلسه سجاد غریبی بود. وی اظهار کرد: در حوزه هنری به دنبال استعدادیابی هستیم. یکی از بهترین مسیرها برای رسیدن به این خواسته نیز استاپ‌موشن است. برای همین تلاش می‌کنیم فارغ از بحث رقابت موقعیتی فراهم آوریم تا استعدادها شناخته شده و سپس راهکاری برای تربیت آنها به دست آید.

رویداد ملی استاپ موشن، یکی از مسیرهای مبارزه با جنگ نرم است

وی اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم در تربیت نیروهای نوجوان موفق باشیم باید به حوزه‌های هنری تنوع بخشیم. در این میان استاپ‌موشن به دلیل تازه بودن جذابیتی دارد که می‌توان از آن بهره خوبی برد. در همین رابطه نگاه‌مان تنها به تهران نیست بلکه همه کشور را مد نظر قرار داده‌ایم. برای دوره نخست نیز علاوه بر تهران شش استان دیگر نیز در این رویداد حضور خواهند داشت اما امیدواریم در آینده تعداد استانها بیشتر شود.

غریبی در انتها تاکید کرد: امسال در 44 سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم برای همین اگر می‌خواهیم در مقابل فرهنگ بیگانه تمام قد بایستیم باید راه‌های جدید را در هنر شناسایی کنیم که یکی از این مسیرها استاپ‌موشن است.

در انتهای این برنامه از پوستر رویداد ملی استاپ‌موشن رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha