افتتاح نخستین مسجد دوستدار محیط زیست در کرواسی
کد خبر: 4083565
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴

افتتاح نخستین مسجد دوستدار محیط زیست در کرواسی

نخستین مسجد و مرکز اسلامی دوستدار محیط زیست در شهر سیساک در مرکز کرواسی افتتاح می‌شود.

نمایی از زاگرب در کرواسی

به گزارش ایکنا به نقل از دمیور، اولین مسجد حامی محیط زیست در شهر سیساک کرواسی پنج‌شنبه این هفته، 17 شهریور افتتاح  می‌شود. 

افتتاح این مسجد در مراسمی با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و دیپلمات‌ها برگزار می‌شود. این سومین مرکز مذهبی بزرگ برای مسلمانان کرواسی پس از زاگرب و ریجکا خواهد بود.

بنا به گفته عالم کرنکیچ، امام جماعت مسجد سیساک، ساخت این مسجد، اقدامی تاریخی محسوب می‌شود، زیرا این ایده به بیش از 50 سال قبل برمی‌گردد و رؤیای بسیاری از نسل‌های مسلمانان بوده است. انتظار می‌رود این مرکز به بیش از 4000 مسلمان ساکن این شهر خدمت کند.

مرکز اسلامی جدید در مساحتی حدود 2600 متر مربع خواهد بود. یک پنجم این مجموعه به نمازخانه اختصاص داده شده است.

یکی از ویژگی‌های مسجد سیساک بهره‌وری انرژی آن است و به همین دلیل از آن به عنوان اولین مسجد دوستدار محیط زیست در این قسمت از اروپا یاد می‌شود. این مرکز دارای پمپ‌های حرارتی، پنل‌های خورشیدی بر روی سقف و یک نیروگاه فتوولتائیک 30 کیلووات ساعتی و  چراغ‌های LED کم‌مصرف است.

کرنکیچ ادامه داد که او به‌ویژه خوشحال است که این مسجد جنبه زیست محیطی نیز دارد، زیرا محیط زیست با تهدیدات زیادی روبه‌رو است.

علاوه بر نمازخانه، این مرکز دارای کلاس‌های درس چند منظوره است که برای طلاب دینی و همچنین موضوعات دیگری مانند فرهنگ اسلامی طراحی شده است. همچنین یک رستوران و یک مرکز همایش بزرگ وجود دارد که می‌تواند میزبان کنفرانس‌های بین ادیان باشد. یک اتاق مبله نیز وجود دارد که فضایی برای استراحت و برقراری ارتباطات است و در آن بازدیدکنندگان می‌توانند در یک محیط شرقی همراه با نوشیدنی گرم مطالعه کنند.

 پس از افتتاح، ساکنان و گردشگرانی که علاقه‌مند به شناخت این مرکز و آشنایی با اسلام هستند، می‌توانند در روزهایی که تعیین شده است از مسجد جدید کرواسی دیدن کنند.

افتتاح نخستین مسجد دوستدار محیط زیست در کرواسی

افتتاح نخستین مسجد دوستدار محیط زیست در کرواسی

انتهای پیام
captcha