زیارت اربعین از بهترین راه‌های تقرب به خداست
کد خبر: 4083638
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
محمد لگنهاوزن:

زیارت اربعین از بهترین راه‌های تقرب به خداست

استاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، تاکید کرد: امام حسین(ع) در حیات و شهادت خود مسیر قرب خدا را طی کرد، اگر ما هم می‌خواهیم به خدا نزدیک بشویم باید سنت و سیره حسین(ع) را طی کنیم و این یکی از بهترین راه‌ها برای ما هست.

لگنهاوزنبه گزارش ایکنا، پرفسور محمد لگنهاوزن، استاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) امروز 15 شهریورماه در هم‌اندیشی «چیستی اربعین و کارکردهای فرهنگی اجتماعی آن» که از سوی این پژوهشگاه برگزار شد، گفت: صحت همه عبادات ما به این وابسته است که نیت درستی داشته باشیم و آن نیت، نزدیکی و قرب به خداوند است.

وی افزود: در مورد قرب به خدا چند نظریه وجود دارد؛ از جمله اینکه هر کسی که بنده و عبد باشد به خدا نزدیک‌تر است، برخی می‌گویند وقتی فرد خود را فراموش کرده و فقط به خدا توجه دارد نزدیک‌تر به خداست. برخی هم گفته‌اند کسی که صفات الهی پیدا کند قرب به خدا یافته است.

لگنهاوزن بیان کرد: ولی راه دیگری که ما می‌توانیم به قرب خدا برسیم، بعد فیزیکی یعنی رفتن به زیارت، مثلا کعبه است. در کنار زیارت کعبه، زیارت قبر معصومین را هم داریم و به نظرم به این دلیل به این زیارات می‌رویم که مرقد پیامبر(ص) و ائمه(ع) هم بیت‌الله است.

استاد مؤسسه امام خمینی(ره) اظهار کرد: وقتی ما با زیارت، با ائمه(ع) تجدید عهد و پیمان کنیم به خدا نزدیک‌تر شده‌ایم. درست است که به یک جای فیزیکی مثل کربلا و پیاده‌روی اربعین می‌رویم ولی با این کار اعلام می‌کنیم که ما قصد داریم به خدا نزدیکتر شویم همانطور که این بزرگان نزدیک شدند، همانطور که امام حسین(ع) قرب یافت.

لگنهازون بیان کرد: پیاده‌روی اربعین یک کار جمعی است نه سیر و سلوک فردی؛ این سیر و سلوک فرد همراه با سایر مؤمنان صورت می‌گیرد و این راه دیگری است که ما می‌توانیم با آن به خدا نزدیکتر شویم. نقل شده است دلیل اصلی شیعه‌شدن طایفه‌های مختلف عراقی، همین زیارت و پیاده‌روی اربعین و تحت تاثیر آن قرار گرفتن بوده است. زیرا متوجه شدند وقتی کسی زیارت می‌کند از خود بیرون شده و به سمت خدا می‌رود.

وی با بیان اینکه مهمترین راه تقرب به خدا تجدید بیعت با امام حسین(ع) و سایر اهل بیت(ع) است، تاکید کرد: با این بیعت اعلام می‌کنیم ما طرفدار عدالت و امام حسین(ع) هسیتم.

لگنهاوزن افزود: امام حسین(ع) هر چیزی داشت برای اسلام فدا کرد تا به خدا نزدیک شود و وقتی ما هم می‌خواهیم قرب به خدا پیدا کنیم می‌توانیم با زیارت مرقد او و پیاده‌روی اربعین در این مسیر قدم برداریم.

وی در پایان تصریح کرد: امام حسین(ع) در حیات و شهادت خود مسیر قرب خدا را طی کرد، اگر ما هم می‌خواهیم به خدا نزدیک شویم باید سنت و سیره حسین(ع) را طی کنیم و این یکی از بهترین راه‌هاست.

انتهای پیام
captcha