ارزیابی هاشم روغنی از سطح مسابقات قرآن خراسان رضوی
کد خبر: 4083672
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵

ارزیابی هاشم روغنی از سطح مسابقات قرآن خراسان رضوی

سرپرست هیئت داوران چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن کریم خراسان رضوی بیان کرد: سطح مسابقات بسیار خوب بود، ولی با وجود افزایش تعداد قاریان، رغبت و انگیزه‌ کمتر شده که کرونا یکی از عوامل است، اما گرانی و شرایط اقتصادی هم از دیگر عوامل تأثیرگذار بوده که همه اینها باید جبران شود.

هاشم روغنی، قاری و داور بین المللی قرآنهاشم روغنی، داور صوت و لحن بخش آقایان در چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار افتخاری ایکنا بیان کرد: خراسان رضوی یک رکن از ارکان قرائت و تلاوت قرآن کریم از قدیم‌الایام بوده است و سابقه دیرینه‌ای هم در این موضوع دارد و شاید به جرئت می توان گفت که اولین سابقه در کشور باشد.

وی که داوری را از سال ۱۳۶۴ با عنوان داور صوت و لحن در مشهد آغاز کرده است، تصریح کرد: مشهد یک کارگاه و پایگاه پرورش‌‌دهنده و تربیت‌کننده قاری در کشور است؛ علی‌رغم اینکه در شرایط کرونایی خیلی از جلسات به تعطیلی کشیده شدند، اما فعالیت‌های قرآنی به آن معنا تعطیل نشد و این ارتباطات قرآنی برقرار بود.

سرپرست هیئت داوران بخش آقایان در چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن کریم خراسان رضوی با اشاره به اینکه وقتی خراسان بزرگ که به سه خراسان تقسیم شد باید قاریان هم تقسیم به سه خراسان می‌شدند، تأکید کرد: اما این‌طور نبود چون ریشه و چشمه کار در مشهد بود، همچنان پرورش قاری و استاد قرآن رکن اول در استان خراسان رضوی  است.

روغنی با بیان اینکه مسابقات خراسان رضوی با شور و شعف خاصی برگزار شد، اظهار کرد: ولی آنچه را هم که نمی‌شود کتمان کرد این است که بالاخره شهرها بزرگ شدند و آن انسجامی که در مرکز شهر بود مثلا دو تا جلسه قرآن معروف داشت امروز تقسیم شدند به ۱۰۰ جلسه، این جلسات بزرگ و فضاها باز شدند.

این داور صوت و لحن مسابقات در ادامه افزود: مردم کمی گرفتار امورات اقتصادی خانه‌ها شدند و انگیزه‌هایی که مثلا من در 10 سال پیش می‌دیدم در حال حاضر نسبت به رشد جمعیت حساب کنیم نمی‌توان گفت که اضافه شدیم بلکه چون جمعیت اضافه شده این هم باید به تبع همان درصد خودش اضافه شود، امیدواریم مسئولان هم‌فکری کنند چون همه به عهده ما نیست، ما می‌توانیم جلسه‌ای برگزار کنیم، شور و شعفی ایجاد کنیم و تبلیغات و جایزه‌ای ولی اینها محدود است و لازم است که همه نهادهای فرهنگی حتی شهرداری‌ها هم پای کار بیایند.

سمبلی کار کردن فایده‌ای ندارد

سرپرست هیئت داوران چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن کریم خراسان رضوی بیان کرد: سمبلی کار کردن فایده‌ای ندارد و جواب نمی‌دهد، قرآن یک کار فنی غیر زبان ماست و زبان ما فارسی است و قرآن عربی؛ پس عربی فصیح می‌طلبد البته به لطف خداوند دوستان نشان دادند و به جرئت می توان گفت در حال حاضر در جهان بعد از تعداد انگشت‌شماری قاریان مصر را که کنار بگذاریم، ما قاریانی داریم که حرف برای گفتن دارند و می‌توانند مجلس را کاملا حفظ کنند و این مجلس را از نظر روحی و روانی و از نظر خواسته‌های معنوی که از تلاوت قرآن انسان می‌تواند داشته باشد سیراب کنند و پوشش دهند.

وی اظهار کرد: سطح مسابقات بسیار خوب بود، ولی آن رقبتی که مثلا چند سال پیش بود، آن عشق و علاقه‌هایی که بود، سبک عشق و علاقه‌ها تغییر کرده است. با وجود آنکه در حال حاضر تعداد قاریان بیشتر شده اما انگیزه‌ها کمتر و یا جا‌به‌جا شدند، کرونا یکی از عوامل است، اما گرانی و شرایط اقتصادی هم از دیگر عوامل تأثیرگذار بوده که همه اینها باید جبران شود.

روغنی بیان کرد: جلسات قرآنی در مشهد زیاد است و جلسات هم بسیار قوی است، در این دو دوره مسابقاتی که در مشهد برگزار شد چهره‌های شاخصی شرکت داشتند که البته خیلی از متسابقین شهرستانی هم در این مسابقات بسیار قوی و خوب ظاهر شدند.

وی افزود: قاریان از بعضی شهرستان‌های خراسان رضوی خیلی خوب در مسابقات ظاهر شدند، چون وقت گذاشتند، جلسات مشهد را شرکت کردند، از مشهد استاد به شهرهای خودشان بردند و کار کردند که باید این‌گونه افراد تقویت شوند.

این داور بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه پیشرفت علم و امکانات این انتظار را فراهم کرده که هزار برابر قاری قرآن داشته باشیم اما این‌طور نیست، تصریح کرد: آن زمان که امکانات نبود قاری‌های حرفه‌ای و خوبی داشتیم، در حال حاضر هم قاری داریم، اما با این همه امکاناتی که هست ما باید خیلی از این جلوتر باشیم.

ضرورت توجه به معیشت قاریان قرآن

وی با تاکید بر اینکه قرآن هیچ وقت کمرنگ نخواهد شد، بیان کرد: قرآن کتاب انسان‌ساز است و ما معتقدیم که این قرآن می‌تواند شافع و شفیع ما باشد. بنابراین، قرآن هیچ وقت ضعیف نخواهد شد. قرآن در سینه‌ها، در خانه‌ها و همه جا هست، اما اگر می‌خواهیم که قاری خوب داشته باشیم و مطرح باشیم باید در این موارد بیشتر کار کنیم. دانشگاه علوم حدیث زدیم و شبکه قرآن داریم ولی باید برگردیم به زیرساخت‌ها توجه کنیم و معیشت باید درست شود، این کار باید انجام شود و به معیشت بچه‌های قاری قرآن توجه شود، به سلامتی و بیمه آنها باید کمک کنند، قاری قرآن باید در جامعه تکریم شود.

روغنی با اشاره به اینکه کسانی که در کار قرآنی هستند و به‌ویژه برگزارکنندگان این مسابقات قرآنی واقعا از دل و جان و با عشق و علاقه کار کردند، تأکید کرد: برای برگزاری این مسابقات  خیلی زحمت کشیدند و از نظر تکریم و جایگاه داوران و متسابقین بسیار عالی کار کردند، فضای مسابقات هم عالی بود و از نظر امکانات و خدمات اسکان و پذیرایی هم برای داوران و هم  برای متسابقین به‌ویژه برای متسابقین شهرستانی خوب و عالی کار کردند.

وی یادآور شد: داورانی که قضاوت این دوره از مسابقات را برعهده داشتند همه از داوران مجرب بین‌المللی بودند که به مشهد آمدند و از جمله داورانی بودند که هم در کشورهای دیگر داوری داشتند و هم در مسابقات بین‌المللی کشورمان ایران بارها داوری داشتند.

یادآور می‌شود، مرحله استانی چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف از ۱۰ تا ۱۳ شهریورماه در مهدیه امام خامنه‌ای اداره‌کل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی برگزار شد.

اعظم دوست‌حصار

انتهای پیام
captcha