اربعین عامل انس با ارزش‌های دینی است
کد خبر: 4083727
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴
استاد انشگاه حضرت معصومه:

اربعین عامل انس با ارزش‌های دینی است

مرضیه ورمزیار، استاد دانشگاه حضرت معصومه(س)، تاکید کرد: انس با ارزش‌هایی چون سخاوت، قناعت، ایثار از زمینه‌های تحول در افراد است و توجه به لذات روحی را در انسان افزایش می‌دهد و سبب می‌شود سبد برنامه‌های معنوی در خانواده‌ها افزایش یابد.

مرضیه ورمزیاربه گزارش ایکنا، مرضیه ورمزیار، استاد دانشگاه حضرت معصومه(س)، در نشست علمی «زمینه‌های دینی و تربیتی اربعین با تاکید بر خانواده» که از سوی دانشگاه حضرت معصومه(س) برگزار شد، گفت: اعتقاد دارم در قیاس اربعین با مدینه فاضله امام عصر(عج)، اربعین یک بسته فشرد شده از آن مدینه فاضله جهانی است و دلیل هم همین مشاهداتی است که داریم و نیازی به اثبات عقلانی و برهانی هم ندارد.

وی با بیان اینکه پیاده روی اربعین متشکل از خانواده‌هاست و همین آثار تربیتی و اخلاقی دارد، اضافه کرد: در اربعین آموزش عملی اتفاق می‌افتد و همه خودجوش کار می‌کنند و نیازی به تذکردادن برای کار نیست. ویژگی دیگر تجربه معنوی آن است و افرادی که این تجربه را دارند مطرح می‌کنند.

ورمزیار با بیان اینکه این سفر، هدفمند است و همه به سمت یک قبله و معشوق و نور حرکت می‌کنند، اظهار کرد: اربعین یک کار جمعی و سازمان‌یافته است همچنین سبک‌بار و سبک‌بال بودن از دیگر ویژگی‌های این سفر است، ویژگی دیگر مهمان‌نوازی به هر کیفیت ممکن است و اصلا برای زائر موضوعیت ندارد که کیفیت این پذیرایی چگونه است.   

ورمزیار بیان کرد: حضور همه اقشار هم از دیگر ویژگی‌های آن است از طفل شیرخوار گرفته تا مسن‌ترین افراد و حتی معلولان، دختر و پسر، نوجوان و جوان و از همه فرهنگ و تیپ و شخصیت، ادیان و ملل در این مراسم حضور دارند و حتی کسانی در این مناسک حضور دارند که بی دین هستند و تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

استاد دانشگاه حضرت معصومه(س)، افزود: ویژگی دیگر عدم امکانات در قیاس با شهر و منزل خود انسان است، البته سختی‌های این سفر برای خیلی‌ها، راحتی است و تاول زدن پا و جراحت و ... را تحمل می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت پیاده‌روی در روایات افزود: امام صادق(ع) فرمودند اگر کسی پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود به ازای هر قدمی که بر می‌دارد خدا برای او حسنه نوشته و گناهانش را می‌بخشد.  

ورمزیار اضافه کرد: فرزندان ما در این مراسم از ما الگو می‌گیرند و اثر می‌پذیرند و ماندگاری این نوع مناسک در ذهن و روح بچه‌ها بسیار زیاد است. همسران می‌توانند با رفتارشان الگو برای همدیگر و فرزندان باشند و این سفر می‌تواند موجب تقویت آرامش روحی  خانواده‌ها و افراد باشد.  

وی ادامه داد: انس با ارزش‌هایی چون سخاوت، قناعت، ایثار هم از دیگر زمینه‌های تحول در افراد است و توجه به لذات روحی را در انسان افزایش می‌دهد و سبب می‌شود سبد برنامه‌های معنوی در خانواده‌ها افزایش یابد.

انتهای پیام
captcha