نحوه مواجهه صحیح با بیهوشی زائران در راهپیمایی اربعین + فیلم
کد خبر: 4083848
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
سلامت در زیارت/ 6

نحوه مواجهه صحیح با بیهوشی زائران در راهپیمایی اربعین + فیلم

در جلسه ششم از مجموعه «سلامت در زیارت» با نکاتی که زائران در صورت مواجهه با افرادی که بی‌هوش شده‌اند باید به آن توجه کنند آشنا می‌شوید.

اگر کسی در پیاده‌روی اربعین از هوش رفت چه باید بکنیم+ فیلم

به گزارش ایکنا، مراسم باشکوه پیاده‌روی اربعین در پیش است و زائران راهی سرزمین داغ‌ها، دردها و حماسه‌های بزرگ خواهندشد تا عظمت حماسه حسینی را در چهلمین روز از واقعه بزرگ عاشورا گرامی‌ بدارند.

ایکنا برای همراهی با زائران اربعین حسینی مجموعه‌ای ۱۰ قسمتی از مهم‌ترین مواردی که زائران اربعین حسینی باید در خصوص مراقبت از سلامتی خود بدانند را با تدریس مرجان مشگل‌گشا، مدرس جمعیت هلال احمر با عنوان «سلامت در زیارت» مهیا کرده است که خواندن و مشاهده این جلسات آموزشی می‌تواند آگاهی لازم برای سفر معنوی اربعین را به زائران ارائه کند.

در جلسه ششم از این مجموعه، با نکاتی که زائران در صورت مواجهه با افرادی که بی‌هوش شده‌اند، باید به آن توجه کنند آشنا می‌شوید.

یکی از مسائلی که ممکن است در سفر اربعین با آن مواجه شوید، افرادی است که بی‌هوش شده‌اند. یکی از دلایل بی‌هوش شدن غش کردن است. غش کردن به دلیل افت قند خون، شنیدن خبر بد، هوای گرم و خستگی زیاد ممکن است برای هر کسی رخ دهد.

اما در این شرایط باید چه کرد؟ ابتدا ترجیحاً فرد را به جایی ببرید که خلوت باشد. حتماً دور فرد را خلوت کنید. آدم‌های زیادی در این شرایط دور فرد جمع می‌شوند و شروع به اظهار نظر می‌کنند و پیشنهادیی مثل آب زدن به صورت فرد، آب دادن به فرد بی‌هوش، آب رو طلا دادن و ... را مطرح می‌کنند. همه اینها اشتباه است. شما در این شرایط باید لباس‌های تنگ فرد را در ناحیه گردن، قفسه سینه و ناحیه شکم آزاد کنید. بعد پاها را به اندازه 20 تا 30 سانتیمتر از سطح زمین بالا ببرید تا خون کافی به مغز برسد.

زمان غش چیزی حدود دو تا سه دقیقه است. اگر اطرافیان اصرار دارند که حتماً باید به صورت فرد غش کرده آب بزنند اجازه دهید که دستشان را خیس کنند و آب را روی صورت، گردن و بدن فرد بکشند ولی به هیچ وجه اجازه ندهید آب را روی صورت یا بدن فرد بپاشند چراکه این اقدام می‌تواند موجب آسیب‌های بعدی زیادی شود.

اگر فرد بعد از سه دقیقه به هوش نیامد باید نگران شویم که شاید مشکل دیگری به وجود آمده باشد، در این شرایط نفس فرد را بررسی کنید، آیا فرد نفس می‌کشد؟ اگر نفس می‌کشید فرد را باید به پهلو قرار دهید دستی که به سمت خود شماست را می‌توانید زاویه 90 یا کاملاً صاف کنید در کنار بدن قرار دهید و دست مخالف فرد مصدوم را کنار صورتش قرار دهید و با گرفتن دست و زانویی که بالا آورده‌اید و کف پا روی زمین قرار گرفته او را به پهلو قرار دهید، وضعیت سر را اصلاح کنید و به سمت بالا قرار دهید و هر چه سریع‌تر با نیروهای امدادی تماس بگیرید.

انتهای پیام
captcha