اعلام موضع امام حسین(ع) با قرائت آیات قرآن + فیلم
کد خبر: 4084047
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۹
زندگی اجتماعی با سیدالشهدا(ع) / ۶

اعلام موضع امام حسین(ع) با قرائت آیات قرآن + فیلم

یک کارشناس قرآنی با بیان این مطلب که قرآن، نقشه راه امام حسین(ع) است، گفت: به راهپیمایان اربعین سفارش می‌کنیم که از قرآن غافل نشوند.

حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی

به مناسبت ایام اربعین حسینی، پای درس گفتار «زندگی اجتماعی با سیدالشهدا(ع)» از زبان حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی، کارشناس قرآنی نشسته‌ایم تا مروری بر درس‌های عملی از زندگی و سیره امام حسین(ع) برای زندگی امروز بشر داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی در ششمین قسمت از این مجموعه به موضوع «قرآن؛ نقشه راه» پرداخت که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید و می‌خوانید.

«اگر کسی با نقشه کار کند مشخص است آینده او چه خواهد شد؛ امام حسین(ع) با نقشه از روز اول حرکت کرد. نقشه او قرآن کریم بود. مجموعه‌ای آیاتی که امام حسین(ع) در این ۷ ماهه تلاوت کرده است نشان دهنده نقشه راه امام حسین(ع) است. وقتی به استانداری احضار شد آیه‌ای از قرآن خواند؛ وقتی وصیت‌نامه می‌نویسد در پایان آن آیه‌ای از قرآن را نوشت: «وَمَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ؛ و توفیق من جز به خدا نیست، بر او توکل کردم و به سوی او باز گشتم.»

امام حسین(ع) از مدینه بیرون می‌آمد آیات موسی بن عمران، پیامبر بزرگ الهی را تلاوت می‌کرد: «فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا یَتَرَقَّبُ، موسی از شهر مصر با حال ترس و نگرانی و مراقبت از دشمن بیرون رفت» به مکه وارد شد آیات موسی را تلاوت کرد: «وَلَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْیَنَ و، چون بر سر چاه آبی حوالی شهر مدین رسید» با استاندار مکه و تهدید‌های او روبرو می‌شود: «لِی عَمَلِی وَلَکُمْ عَمَلُکُمْ؛ عمل من برای من و عمل شما برای شما» آیات قرآن مواضع امام حسین(ع) را مشخص می‌کند.

وقتی خبر شهادت مسلم بن عقیل را می‌شنود: «اِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ؛ همانا ما از آن خداییم و به سوی او بازمی‌گردیم.» که حاکی از جهان‌بینی امام حسین(ع) درباره مرگ و زندگی است. کنار جنازه شهیدان این آیه را تلاوت می‌کند: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا؛ برخی از آن مؤمنان، بزرگ مردانی هستند که به عهد و پیمانی که با خدا بستند کاملاً وفا کردند، پس برخی پیمان خویش گزاردند(و بر آن عهد ایستادگی کردند تا به راه خدا شهید شدند مانند عبیده و حمزه و جعفر) و برخی به انتظار(فیض شهادت) مقاومت کرده و هیچ عهد خود را تغییر ندادند(مانند علی علیه‌السلام که در کوفه به محراب عبادت شهید گشت).»

شب عاشورا فرمود می‌خواهم قرآن بخوانم. به سه موضوع امام حسین(ع) اشاره فرمود که می‌خواهم شب پایانی عمر خود را با نماز، قرآن و دعا سپری کنم. امروز عزیزانی هستند که شب‌های عاشورا تا صبح احیا می‌گیرند و قرآن تلاوت می‌کنند. به راهپیمایان اربعین سفارش می‌کنیم که از قرآن غافل نشوید. آن‌هایی که قرآن حفظ هستند در راهپیمایی قرآن بخوانند. آن‌هایی که حفظ نیستند قرآن جیبی بخوانند. قرآن و امام حسین(ع)؛ این دو میراثی است که پیامبر(ص) در پایان عمر خود بار‌ها و بار‌ها تکرار کردند که من برای پس از خود دو میراث گران‌بها برای امت خود به جای می‌گذارم؛ کتاب خدا و اهل‌بیت. خواهران و برادران امام حسین(ع) با آن عظمت خود فدای قرآن شدند. قرآن بخوانید و قرآن را درک کنید و به دیگران بیاموزید.»

انتهای پیام
captcha