اربعین فصل جهاد تبیین است
کد خبر: 4084263
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
حجت‌الاسلام تقوی:

اربعین فصل جهاد تبیین است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه عاشورا فصل شهادت و جهاد با شمشیر بود، گفت: فصل دیگر تاریخ عاشورا، فصل اسارت و به عبارت دیگر فصل جهاد تبیین است و اربعین در قالب این فصل قابل تجزیه و تحلیل است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس امروز 18 شهریور، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به موضوع اربعین اشاره کرد و گفت: این ایام به امام حسین(ع) تعلق دارد؛ ایام اربعین که فرا می‌رسد موج عاشورایی دیگری جلوه‌گری می‌کند و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) از سراسر دنیا آماده رفتن به کربلا می‌شوند تا عرض اراداتی به سرور و سالار شهیدان بکنند.

وی افزود: اربعین امتداد عاشورا است. امام حسین(ع) در کربلا حماسه آفرید و در 10 محرم 61 هجری فصل شهادت به پایان رسید. فصل دیگر تاریخ عاشورا، فصل اسارت و به عبارت دیگر فصل جهاد تبیین است. بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اگر بخواهیم تاریخ عاشورا را تحلیل کنیم کربلا یک فصل شمشیر دارد که همان فصل شهادت است و یک فصل تبیین دارد که فصل اسارت است و هر دو هم جهاد فی سبیل الله با دو شیوه و شکل متفاوت است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: در فصل شهادت، جهاد و مبارزه با شمشیر و در فصل اسارت جهاد با تبلیغ، روشنگری، بصیرت افزایی و تبیین است و اربعین در این فصل قابل تجزیه و تحلیل است.

تقوی با اشاره به اهمیت عدد 40 در فرهنگ اسلامی و رمز و رازهای این عدد گفت: اربعین را معمولا در اعداد و کمیات به کار می‌بریم اما محتوای اربعین در فرهنگ اسلامی؛ عرفانی، سلوکی و معنوی است.

وی در ادامه به بیان برخی روایات درباره اهمیت و جایگاه این عدد پرداخت و گفت: اربعین در روز 20 صفر است. هیچ امامی جز امام حسین(ع) اربعین ندارد و در واقع اربعین فقط خاص ایشان است و شیعه آن را از زمان شهادت امام حسین(ع) تا به امروز زنده و گرامی نگه داشته است.

تقوی درباره دلایل گرامی داشتن اربعین امام حسین(ع) گفت: اولین اتفاق این است که جابر بن عبدالله انصاری، صحاب پیامبر(ص) و از شیعیان اهل بیت(ع) در این روز به زیارت قبر امام حسین(ع) آمد اما این تنها دلیل اهمیت اربعین نیست. دومین واقعه بازگشت اسرا به کربلا در اربعین بوده که نقل شده است. سومین واقعه که شاید مهمترین باشد این است که یزید پس از شهادت امام حسین(ع) و اسارت اهل بیت ایشان بسیار پشیمان شد و تقاضای اسرا مبنی بر بازگردان سر شهدا به پیکرهای مطهرشان را پذیرفت و در اربعین اسرا سرهای شهدا را به بدن مطهر آنان ملحق کردند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه امروز اربعین به یک مانور سیاسی و جریان عاشورایی تبدیل شده است، گفت: این حماسه عظیم در سراسر دنیا آثار فراوانی دارد و درود به ملت قهرمان ایران و امام امت که بذر فرهنگ عاشورایی را در ذهن مردم ما و جهانیان افشاند و امروز این فرهنگ روز به روز در حال توسعه است.

وی با تأکید بر اینکه اربعین یک عظمت و شکوه است، گفت: شیعه با شهدا و زیارتنامه هایش در مقابل دشمنان ایستاده و مقاومت کرده و با نثار خونش قبر مطهر امام حسین(ع) را در طول تاریخ حفظ کرده است.

تقوی عاشورا را مکتب تربیت خواند و گفت: انقلاب اسلامی فرزند انقلاب عاشوراست و ما با مقاوت حسینی و شعار «هیهات منا الذله» 43 سال است ایستاده‌ایم و افتخار می‌کنیم انقلاب ما انقلاب عاشورایی و کربلایی است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان بیان کرد: امیدواریم با هدایت‌های عاشورایی رهبری، وحدت امت و مقاومت ملت، بینی مستکبران را به خاک بمالیم و به روشنگری و بصیرت افزایی ادامه دهیم.

انتهای پیام
captcha