بزرگترین تغییر جامعه آمریکا بعد از حادثه 11 سپتامبر
کد خبر: 4084442
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
استاد دانشگاه کرنل نیویورک در گفت‌‌وگو با ایکنا تشریح کرد؛

بزرگترین تغییر جامعه آمریکا بعد از حادثه 11 سپتامبر

میلدرد الیزابت سندرز گفت: بزرگترین تغییری که در جامعه آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر به وجود آمد ترس از مسلمانان و افزایش بدبینی نسبت به عربستان سعودی بود. اگرچه ترس از عربستان در مورد ترامپ یا بایدن قابل مشاهده نیست. از طرف دیگر، سعودی‌ها برای روابط مثبت‌ترشان با اسرائیل ـ هم نزد ترامپ و هم بایدن ـ اعتبار دارند.

حوادث تروریستی یازده سپتامبر 2001، علاوه بر اینکه در صحنه سیاست خارجی آمریکا و روابط بین‌الملل تغییرات عمده‌ای به وجود آورد،  باعث شد که به نوعی تاریخ روابط بین‌الملل به دوران قبل و بعد از 11 سپتامبر تقسیم شود.

حوادث یازده‌ سپتامبر باعث شد که مفهوم جدیدی به نام جنگ علیه ترور وارد ادبیات سیاسی جهان شود. این جنگ علیه ترور با وجود داشتن مفاهیمی منطقی و بزرگ مانند مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی مذهبی در بُعد دیگر خود باعث شد که بسیاری از اقلیت‌های نژادی و دینی و به‌خصوص مسلمانان به بهانه جنگ علیه تروریسم مورد هجمه و آزار در آمریکا و سایر نقاط جهان قرار گیرند؛ رویه‌ای که از همان روزهای اولیه بعد از این حوادث تروریستی آغاز شد و همچنان در آمریکا و سایر نقاط جهان و به شیوه‌های گوناگون ادامه دارد.

میلدرد الیزابت سندرز (Mildred Elizabeth Sanders)، استاد دانشگاه کُرنِل  (Cornell University) نیویورک و کارشناس مسائل سیاسی آمریکا در گفت‌وگویی که با ایکنا داشت در پاسخ به سؤالی در مورد بزرگترین تغییر در سیاست داخلی و خارجی آمریکا بعد از یازدهم سپتامبر گفت: در این مرحله، فکر می‌کنم تغییرات جزئی است. پس از دهه‌ها هزینه‌های نظامی هنگفت و ناکامی در انجام هر کار مفیدی که این هزینه‌ها را توجیح کند شاهد کمترین استفاده از ارتش در سیاست خارجی آمریکا بودیم.

سندرز در ادامه تصریح کرد: در این خصوص باید به این نکته اشاره کرد که اکنون احتمالاً در حال حرکت به سمت جنگ سرد دیگری با قدرت‌های بزرگ و از سوی دیگر در آمریکا با هزینه‌های داخلی هنگفتی روبه‌رو هستیم.

استاد دانشگاه کرنل در مورد فشار بر اقلیت مسلمان آمریکا بعد از حوادث تروریستی یازدهم سپتامبر گفت: تروریسم با فرهنگ‌های مورد حمایت خود خصومت ایجاد می‌کند اما این خصومت در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: چندین مسلمان در کنگره حضور دارند و تعداد مسلمانانی که در چند سال اخیر برای تصدی پست در ایالات متحده نامزد شده‌اند، افزایش یافته است.

سندرز بزرگترین تغییر در جامعه آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر را ترس از جامعه مسلمانان ذکر کرد و گفت: در این مورد می‌توان به ترس از مسلمانان و افزایش بدبینی نسبت به عربستان سعودی اشاره کرد. اگرچه این امر در مورد رئیس‌جمهور ترامپ یا بایدن قابل مشاهده نبود. از طرف دیگر سعودی‌ها برای روابط مثبت‌ترشان با اسرائیل ـ هم نزد ترامپ و هم بایدن ـ اعتبار دارند.

این کارشناس مسائل آمریکا در مورد چرایی محبوبیت تئوری‌های توطئه در مورد حملات یازدهم سپتامبر پاسخ داد: به دلیل وجود شبکه‌های اجتماعی، در حال حاضر تئوری‌های توطئه در مورد همه چیز وجود دارد. از سوی دیگر عدم تمایل دولت واشنگتن به انتشار اطلاعات مربوط به عاملان عملیات تروریستی یازده سپتامبر، به شک و تردیدها‌ می‌افزاید.

سندرز در پایان در پاسخ به این سؤال که «چرا با وجود مرگ افرادی مانند اسامه بن لادن یا شکست داعش در خاورمیانه، تروریسم همچنان مشکلی امنیتی و بزرگ در جهان است؟» با تأیید وجود تروریسم در نقاط مختلف جهان گفت: بله، واضح است که هنوز در آفریقا، خاورمیانه و گاهی در غرب مشکل و معضل تروریسم وجود دارد. نمی‌توانم توضیح دهم که چرا این همه خشونت وجود دارد اما در ایالات متحده، مسلمانان با تعصب بسیار کمتری نسبت به غیرمسلمانان در خاورمیانه مواجه هستند.

انتهای پیام
captcha