اربعین حسینی؛ همایشی به رنگ وحدت و همبستگی + فیلم
کد خبر: 4084478
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
رستاخیز اربعین /1

اربعین حسینی؛ همایشی به رنگ وحدت و همبستگی + فیلم

فلسفه زیارت اربعین، احیای زندگی، تقویت همبستگی و افزایش وحدت و اتحاد بین مسلمانان است. چرا که آنها از طریق امام حسین(ع) به خداوند توسل و تقرب می‌جویند و همه چیز خود را برای رسیدن به حسین(ع) نثار می‌کنند.

شیخ خیرالدین، دبیرکل آستان مقدس حسینی

مراسم اربعین از اعمال مهمی است که هر ساله محبان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) زیادی را با پای پیاده برای زیارت امام حسین(ع) به کربلا می‌کشاند. این سنت از قدیم‌الایام در میان شیعیان مرسوم بوده است. علمای شیعه هم به این امر اهتمام ویژه ورزیده‌اند. روایات متعددی در خصوص زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده داریم که اجر و ثواب معنوی زیادی دارد.

شیخ خیرالدین علی الهادی، مدیر دارالقرآن الکریم آستان مقدس حسینی در بخش نخست درس‌گفتارهای «رستاخیز اربعین» که به همت تیم اعزامی خبرگزاری ایکنا به کربلای معلی تهیه و تولیده شده، درباره اهمیت زیارت اربعین و فلسفه برگزاری این مراسم سخن گفته است که مشروح آن در ادامه می‌آید:

سخن درباره زیارت اربعین و فلسفه این زیارت از ابعاد مختلفی قابل بررسی است، نخست اینکه درباره زیارت‌هایی چون اربعین روایاتی مهم و میراثی اصیل در اسلام و نزد مسلمانان وجود دارد از این‌ رو امام معصوم به اهتمام به انجام و تداوم این زیارت و برپایی این شعائر تأکید و مردم به‌ویژه مؤمنان را به پیروی از شئون این زیارت تشویق کرده است.

 امروز اهمیت این زیارت و جایگاه آن را از خلال این پایگاه مردمی که استوار شده است درک می‌کنیم. محبان حسین(ع)، خانواده، وطن، کارها، زن و فرزندان خود را ترک می‌کنند و پا در رکاب امام حسین می‌‌شوند گویی امام حسین(ع) در میان آن‌هاست و آنها را فرامی‌خواند و آنها عازم سفر می‌شوند و خوف و سختی و مسافت طولانی راه را به جان می‌خرند و در طول تاریخ بسیار بوده است که عموم طاغوت‌هایی که زمام امور را به دست گرفتند به دلیل آثار بزرگی که در این زیارت هست و وجود این ستمگران را تهدید کرده است، تلاش کرده‌اند تا مانع این زیارت شوند ما این را در زندگی طاغوت‌ها عیناً دیده‌ایم حتی در زمان‌های اخیر نیز نگرانی آنها به این دلیل در ایام زیارت اربعین افزایش می‌یافت.

از این‌ رو می‌توان گفت که فلسفه این زیارت احیای زندگی، تقویت همبستگی بین مسلمانان و افزایش وحدت و اتحاد مسلمانان است. چرا که آنها از طریق امام حسین(ع) به خداوند توسل و تقرب می‌جویند. خداوند متعال چنین جایگاه و مکانی به امام حسین(ع) داده و به او چیزهای فراوانی عطا فرموده است و نیز ولاء و محبتی به حسینیان داده است که همه چیز خود را برای رسیدن به حسین(ع) می‌دهند و این امر پس از آن صورت گرفت که امام حسین(ع) همه چیز خود را در راه خدا داد، از جمله جوانان خود را و خانواده خود و زندگی خود و اصحاب خود را در راه خدا داد و خداوند نیز همه چیز را به امام حسین داد تا مسئله حیات اسلام و بقای اسلام و استمرار این شریعت الهی و پایداری این احکام مانا بماند و پس‌ از این، سال به سال نهضت حسینی بزرگی را در کربلا و در واقع در اکثر دولت‌ها و سرزمین‌های جهان شاهدیم.

کلام نهایی امام حسین(ع) این است که «انّا مع الله» ما با خدا هستیم. ای مردم و ای مؤمنان بدانید هرگاه با کاروان حسین(ع) همراه می‌شوید رو به سوی خداوند کرده‌اید.

انتهای پیام
captcha