ویژگی دعوت‌کنندگان به شیطان + فیلم
کد خبر: 4084672
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
درس‌گفتار خدا به روایت خدا / 9

ویژگی دعوت‌کنندگان به شیطان + فیلم

هر کسی که گفت خدا را کنار بگذار و به سمت من بیا یا دستورات صریح و واضح خدا را به نحوی توجیه کرد که منافع خود را در بر گیرد، بدانید او به خدای واقعی دعوت نمی‌کند، او به شیطان درون خود دعوت می‌کند.

کسانی که خدا را به مردم می‌فروشند

به گزارش ایکنا، درس‌گفتار «خدا به روایت خدا» به صورت هفتگی با کلام محمدمهدی حق‌گویان، حافظ کل قرآن، در ۱۰ قسمت حدود پنج‌دقیقه‌ای منتشر می‌شود. در ادامه متن و فیلم نهمین قسمت این درس‌گفتار با عنوان «کسانی که خدا را به مردم می‌فروشند» از نظرتان می‌گذرد.

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

برخی خودشان را به نحوی به خدا منصوب می‌کنند و می‌گویند رنگ ما همان رنگ خداست. باید مراقب بود و باید از قرآن درس بگیریم تا فریب نخوریم.

احبار و رهبانی که قرآن گفته شده است، یعنی همان علمای یهود و مسیحیت، خود را جای خدا می‌گذاشتند. حتی مردم آنها را رب اتخاذ می‌کردند. «اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ»(توبه/31) اینقدر اینها مردم را فریب دادند که مردم فکر کردند اینها خدا هستند. اینان به جای اینکه مردم را به خدا دعوت کنند به خودشان دعوت می‌کردند و اولین نشانه برای اینکه بفهمیم کسی دارد به سمت خدا دعوت می‌کند یا به سمت خود همین است.

در آیه 79 سوره مبارکه آل عمران می‌فرماید: «مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِی مِنْ دُونِ اللَّهِ» هیچ بشری را نسزد که خدا به او کتاب و حُکم و نبوت بدهد «ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ» بعد بیاید به مردم بگوید به سمت من بیایید و از من اطاعت کنید.

هر کسی که گفت خدا را کنار بگذار و به سمت من بیا یا دستورات صریح و واضح خدا را به نحوی توجیه کرده تا منافع خود را در بر گیرد، بدانید او نه به خدا بلکه به شیطان درون خود دعوت می‌کند.

در آیه 204 سوره مبارکه بقره می‌فرماید: «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِی الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيُشْهِدُ اللَّهَ عَلَى مَا فِی قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ»؛ گروهی از مردم هستند که وقتی حرف می‌زنند شگفت‌زده می‌شوید که چقدر زاهدانه و دلربایانه در مورد زندگی دنیوی حرف می‌زنند. «وَيُشْهِدُ اللَّهَ عَلَى مَا فِي قَلْبِهِ» و خدا را شاهد می‌گیرند بر آنچه در قلبش است. اینجاست که فکر می‌کنید او اصل کار است «وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ» در صورتی که او شدیدترین و لجوج‌ترین دشمنان است «وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِی الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا» وقتی رو بر می‌گرداند دنبال انواع هلاکت‌ها و فسادها می‌رود «وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ» نه به کسی اجازه می‌دهد حرف بزند و نه به کسی اجازه می‌دهد کار خودش را انجام دهد. او می‌خواهد همه را کنار بزند.

وقتی به او می‌گوییم تقوا داشته باشد، این راه صحیح نیست «وَ إِذَا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَلَبِئْسَ الْمِهَادُ»(بقره/ 206) وقتی به او می‌گویند از خدا بترسد، نخوت و تکبری که دارد مانع شده و او را به سمت گناه می‌کشاند تا بقیه را کنار بزند.

یا افرادی که دائما طلب مال می‌کنند؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيرًا مِنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ» بسیاری از علما یهود و نصارا اموال مردم را به باطل می‌خوردند و از راه خدا باز می‌ماندند «يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ». این از نشانه‌های کسی که به خدا دعوت می‌کند، نیست.

اگر کسی آمد گفت به سمت خدا بیایید، اما در ادامه گفت پول را هم لحاظ کنید، این قطعاً به سمت خدا نیست. کسی که برای خداست، دنبال دنیا نیست «مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ». مراقب باشیم برخی غیر خدا را جای خدا جا می‌زنند. «وَإِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقًا يَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْكِتَابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْكِتَابِ وَمَا هُوَ مِنَ الْكِتَابِ وَيَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَمَا هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ»(آل عمران/ 78) گروهی هستند به نحوی کتاب و آنچه خدا نازل کرده است، تعبیر و تفسیر می‌کنند که تو گمان می‌کنی از کتاب خداست. اینها خدا را در برابر دنیا می‌فروشند. «يَشْتَرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِيلًا» چیزهایی را جای خدا و قرآن و کتب گذشته می‌آورند که فکر می‌کنید از اینهاست، ولی نیست.

برای متاع دنیا این کار را می‌کنند «لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا» یا در جای دیگر می‌فرماید: «يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلًا» حتی اینها عهد خدا را هم می‌فروشند.

انتهای پیام
captcha