اعلام استان رکورددار در آزمون اعطای مدرک تخصصی حفظ قرآن
کد خبر: 4084801
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷

اعلام استان رکورددار در آزمون اعطای مدرک تخصصی حفظ قرآن

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: تهران با ثبت‌نام ۱۳۳۲ حافظ در مرحله اول آزمون اعطای مدرک تخصصی و قبولی ۵۶۰ نفر راه‌یافته به مرحله دوم این آزمون، بیشترین حفاظ شرکت‌کننده در سطح استان‌ها را داشته است.

به گزارش ایکنا، دومین مرحله از هفدهمین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریمی شامل آزمون‌های شفاهی از ۱ تا ۲۰ شهریورماه سال جاری در تمامی استان‌ها برگزار شد. در این دوره برخلاف سنوات گذشته تمامی مراحل آزمون شفاهی شامل حسن حفظ، صوت و لحن، وقف و ابتدا و تجوید با استفاده از ظرفیت داوران مجاز بومی برگزار می‌شود و این سازمان صرفاً نقش هدایت و نظارت بر آزمون‌ها را بر عهده داشتند.

در این دوره در مجموع تعداد ۱۰۰۷۴ نفر برای شرکت در مرحله اول آزمون حفظ تخصصی ثبت‌نام کردند که ۳۶۷۳ نفر پس از قبولی در آزمون کتبی موفق به راهیابی به مرحله دوم شده‌اند که نهایتاً شرکت‌کنندگان طبق جدول زمان‌بندی و مطابق با حوزه‌های امتحانی تعیین شده در استان خود در آزمون‌ها شرکت کردند.

شرکت‌کنندگان در سه مقطع ۱۰جزء، ۲۰جزء و کل قرآن کریم آزمون دادند که در صورت کسب حدنصاب و نمره قبولی، گواهینامه معتبر مدرک حفظ تخصصی را دریافت خواهد کرد.

جواد تجلیان، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان تهران در این خصوص با اشاره به برگزاری «دومین مرحله از هفدهمین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم» که در روز‌های اخیر، برگزار شد از حضور نوجوانان ۱۰ ساله تا افراد بالای ۶۰ ساله در این آزمون خبر داد و گفت: مرحله دوم آزمون شفاهی اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم استان تهران با حضور ۴۰۰ شرکت‌کننده خانم و ۱۵۰ نفر شرکت‌کننده آقا برگزار شد.

وی ادامه داد: در این مرحله از آزمون، شرکت‌کنندگان در بخش حُسن حفظ به سؤالات داوران آزمون پاسخ دادند و در نهایت پس از کسب نمرات قبولی، فایل‌های صوتی شرکت‌کنندگان در مسابقه در دیگر رشته‌های مربوطه همچون تجوید، صوت و لحن و وقف مورد ارزیابی داوران قرار خواهد گرفت.

تجلیان بیان کرد: استان تهران با شرکت و ثبت‌نام ۱۳۳۲ حافظ در مرحله اول طرح و قبولی ۵۶۰ نفر راه‌یافته به مرحله دوم آزمون، بیشترین حفاظ شرکت‌کننده در سطح استان‌های کشور را داشته است و حافظانی که در این آزمون حائز نمرات قبولی شدند مدرک درجه پنج معادل دیپلم، مدرک درجه چهار معادل فوق دیپلم، مدرک درجه سه معادل لیسانس و افرادی که به مرحله سوم راه پیدا می‌کنند، مدارک معادل فوق لیسانس و دکتری دریافت می‌کنند. این در حالی است که زمان اعلام نتایج قبولی شرکت‌کنندگان نیز متعاقباً اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه برای اولین بار برگزاری این آزمون به مؤسسات قرآنی تهران همچون مؤسسات قرآنی احسن‌الحدیث و دارتحفیظ القرآن الکریم واگذار شده بود؛ هدف از برگزاری این آزمون تخصصی را ارتقای توانمندی و فنی شرکت‌کنندگان اعلام کرد.

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران از حضور پرشور نوجوانان زیر ۱۵ سال در این آزمون خبر داد و گفت: خوشبختانه دهه هشتادی‌ها حضوری قوی داشتند.

جواد تجلیان با بیان اینکه ثبت‌نام آزمون بعدی در بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد از حضور ۱۸ داور مسلط و حافظ کل قرآن در قالب ۹ گروه داوری در بخش آقایان و بانوان در این آزمون خبر داد و گفت: تمامی این اساتید از اساتید برتر کشور محسوب می‌شوند.

وی افزود: هم اکنون در حال به‌روزرسانی اطلاعات شرکت‌کنندگان دوره‌های قبل که موفق به اخد مدرک شدند هستیم تا بتوانیم به صورتی بیشتر و بهتر از وجود آن‌ها در آینده بهره‌مند شویم.

به گفته رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان تهران، افراد شرکت‌کننده در این دوره تخصصی از تمامی اقشار جامعه از جمله دانش‌آموزان دبستانی، پزشکان، دکترای تخصصی، افراد معلول و دیگر اقشار بودند.

تجلیان با تأکید بر وظیفه و تکالیف دستگاه‌های دولتی نسبت به بهره‌مندی حافظان از مزایای مدارک آزمون‌های تخصصی قرآن بیان کرد: در برخی از دستگاه‌های اجرایی، این قانون رعایت نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha