بررسی تعدد زوجات از منظر آموزه‌های اسلامی تا ساحت اجتماع
کد خبر: 4084972
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸

بررسی تعدد زوجات از منظر آموزه‌های اسلامی تا ساحت اجتماع

نشست علمی «تعدد زوجات از منظر آموزه‌های اسلامی تا ساحت اجتماع» از سوی انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار خواهد شد.

برپایی نشست علمی «تعدد زوجات از منظر آموزه‌های اسلامی تا ساحت اجتماع»به گزارش ایکنا، نشست علمی «تعدد زوجات از منظر آموزه‌های اسلامی تا ساحت اجتماع» از سوی انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار خواهد شد.

اسلام به عنوان دین کامل برای دستورات خود باید استدلال‌های منطبق بر عقلانیت و شرایط اجتماعی داشته باشد. یکی از پرسش‌های مطرح درباره حقوق زنان در اسلام، موضوع چند همسری در اسلام است، که محل مناقشه جدی است و پرسش‌های مهمی را درباره جایگاه حقوق زن در اسلام ایجاد کرده است.

بدین سبب در این نشست ابتدا به بررسی نظرات مفسران در باب تعدد زوجات پرداخته سپس با استدلال‌های روش‌مند و محکمه‌پسند به تفسیر و تبیین موضع اسلام در این باره پرداخته می‌شود. همچنین اسلام به شرایط اجتماعی التفات ویژه‌ای دارد. در این سخنرانی پرسش اصلی این است که  تک همسری یا چند همسری کدام مد نظر اسلام است؟ برای پاسخ به این پرسش از جنبه دورن‌دینی به تحلیل روایت قرآنی درباره تعداد همسران و از جنبه برون‌دینی به بحث تحلیل اجتماعی در شرایط امروز پرداخته می‌شود، بر اساس استدلال‌هایی که اقامه می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت که از نظر اسلام، اصل بر تک همسری است و چند همسری برای شرایط ویژه‌ای می‌تواند باشد.

این نشست روز چهارشنبه ۲۳ شهریور ماه از ساعت ١٨ برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند با استفاده از نشانی اینترنتی https://webinar.sbu.ac.ir/en از مباحث مطرح شده در این نشست بهره ببرند.

این نشست علمی با ارائه حسین حجت‌پناه، دبیر گروه جامعه‌شناسی کشورهای اسلامی و رضوان جلالی‌فر، دانش‌پژوه دکتری قرآن و حدیث برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha