به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری حجتالاسلام علی لطیفی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی امروز دوشنبه ۲۱ شهریورماه در سالن کنفرانس اين سازمان برگزار شد.
حجتالاسلام لطیفی در ابتدای این نشست با بیان اینکه رویکرد اساسی این سازمان در چارچوب سیاستهای دولت و وزارتخانه است، اظهار کرد: یکی از سیاستهای مهم ما در دوره مدیریت جدید، ارتقای تعاملات درون سازمانی با معاونتها و سازمانهای زیرمجموعه وزارتخانه است. سیاست دوم ما توجه جدیتر به تحولات فرهنگی و اجتماعی معاصر جامعه است. انتظار مردم مبنی بر روزآمد کردن محتوای آموزشی با اقتضائات روز، انتظار به حقی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش سیاست دیگر این سازمان را توجه جدی به تحولات و تغییرات زمانه ذکر کرد و گفت: انتظار میرود برنامهها متناسب با تحولات و تغییرات بهروز شود؛ یکی از این ابعاد توجه به تحولات کرونا و توجه به تحولات فناوری در این چند سال اخیر است. همچنین سازمان برای مسئله آموزش ترکیبی، چگونگی همسان کردن آموزش در زیستبوم کرونا اقداماتی را داشته است.
زیستبوم جدید پساکرونا
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: یکی از ابعاد این مسئله دوره کرونا و دیگری تغییر و تحولات فناورانه است. ما هم در زمینه روشها و هم شیوههای ارائه محتوا و هم صلاحیتها و شایستگیها و توانمندیهایی که دانشآموزان برای زندگی در شرایط جدید نیاز دارند، باید به سمت تغییر و اصلاح حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه سازمان برای مواجهه با زیستبوم جدید پساکرونا و آموزشهای ترکیبی برنامهریزی کرده است، گفت: یکی دیگر از سیاستهای ما استفاده از ظرفیتهای بیرونی اعم از معلمان باتجربه و پیشکسوت است. حمایت و همچنین اشاعه برنامه درسی از سیاستهای دیگر ماست. رویکرد جدی ما توجه به اقتضائات درون مدرسه است.
لطیفی با اشاره به اینکه تمرکز اساسی سازمان توجه به مطالبات اسناد بالادستی در دورههای تحصیلی مختلف است، اظهار کرد: تدوین راهنماهای درسی حوزه تربیت و یادگیری از دوره ریاست «ملکی» آغاز شده است و در حال تکمیل قطعات جورچین هستیم که به واسطه آن بازنگری در کتب درسی صورت میگیرد. تقویت سرمایه انسانی در سازمان نیز مدنظر است، بخشی از نیروها در آستانه بازنشستگی قرار دارند و باید نیروی تازه نفس وارد سازمان شوند.
نیاز به ۴۷ هزار تن کاغذ برای چاپ کتب درسی
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه برای چاپ کتب درسی سالانه ۴۵ تا ۴۷ هزار تن کاغذ و ۴۲۰۰ تا ۴۵۰۰ تن مقوا نیاز داریم که این حجم از مقوا از خارج وارد میشد گفت: امسال تفاهمنامه برای تولید صد درصدی مقوای جلد کتب درسی منعقد شد. از ۴۵ هزار تن کاغذ مورد نیاز نیز حداکثر ۷ هزار تن تولید داخل بود که امسال تفاهمنامه تولید ۳۰ هزار تن کاغذ داخلی با صنایع چوب و کاغذ مازندران منعقد شده است که اتفاق بزرگی در زمینه حرکت به سمت خودکفایی بود.
لطیفی درباره چاپ و توزیع کتب درسی در سال تحصیلی پیش رو اظهار کرد: برای امسال و تاکنون ۱۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار جلد کتاب درسی سفارش چاپ داده بودیم که چاپ شده و آماده است و توزیع از مناطق به مدارس از ۱۰ شهریور آغاز شده است. همیشه درصدی را بیش از برآورد جمعیت تولید میکنیم تا مطمئن شویم که کتاب به دست همه دانشآموزان میرسد.
تغییرات جزئی تا کلی ۲۰۰ عنوان کتاب درسی
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره تغییر در ۲۰۰ عنوان کتاب درسی گفت: این تغییرات از اصلاح جزئی تا تغییرات کلی است؛ مثل تغییر در متنها، عکسها و ویرایش. از این عناوین ۱۳ کتاب تغییر کلی دارد که فصلها جابجا و بازنویسی شده است. برای سال ۱۴۰۲ هیچ عدد و رقمی اعلام نکردیم و پروژه بهسازی کتابهای درسی را آغاز کردیم که متمرکز بر یک سری اصلاحات و تغییرات است که در سه زمینه اصلاح صورت میگیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه نزدیک به ۹۷۰ عنوان کتاب درسی داریم که تغییراتی داشتهاند؛ از اصلاح جزئی گرفته تا کتب نو نگاشت گفت: تعداد بسیار کمی کتب نو نگاشت یا با تغییر کلی بودهاند. تعدادی کتب نو نگاشت در حوزه کاردانش و حدود ۱۳ تغییر کلی کتب درسی داشتهایم و مابقی اصلاحات جزئی بوده است.
آغاز پروژه بهسازی کتابهای درسی
لطیفی افزود: برای سال ۱۴۰۲ هنوز عدد و رقمی از اصلاحات و تغییرات اعلام نشده و پروژه بهسازی کتب درسی را آغاز کردهایم که بر سه زمینه متمرکز است. محور نخست اصلاح فعالیتهای یادگیری و به عبارتی تمرین و تکالیف کتب درسی است. محور دوم غنیسازی برخی کتب در برخی حوزههای محتواییِ مورد تأکید مانند سواد رسانهای است. محور سوم نیز ارتقای ابعاد زیباییشناختی برخی کتب درسی به صورت آزمایشی است.
وی درباره الزامات تغییر کتب درسی گفت: از تألیف و نگارش برخی کتب درسی ما حدود ۱۰ سال و برخی بیش از ۱۰ سال گذشته است. از سوی دیگر عدم تناسب میان حجم محتوا و زمان آموزش احساس میشود. مسئله اساسی که در فرمایشات رهبری نیز بدان اشاره شده بود این است که شایستگیها، مهارتها و توانمندیهایی که دانشآموز به آن نیاز دارند را مورد توجه قرار دهیم که ناظر بر بهروزآوری و بهسازی کتب درسی است.
لطیفی ادامه داد: در گام اول نیازسنجی را آغاز کردیم. بالغ بر ۱۰۰ مطالعه و پژوهش جمعآوری شده و در حال بازبینی و فرا تحلیل این مطالعات هستیم. دوم مطالعات آیندهنگرانه است که به آنها نیز توجه داریم تا بتوانیم نیازهای آتی دانشآموزان را نیز پوشش دهیم. نیازها بهطور مستمر رصد میشوند.
انتهای پیام