۲ مشکل عمده زائران ایرانی اربعین
کد خبر: 4085071
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۲

۲ مشکل عمده زائران ایرانی اربعین

مدیر عملیات پزشکی اربعین ۱۴۰۱ با اشاره به اینکه در مجموع وضعیت بهداشتی عراق قابل قبول و قابل کنترل است و مشکل خاصی که نگران کننده باشد، نداریم، گفت: زائران بیشتر دچار مشکل گرمازدگی و مشکلات گوارشی شده‌اند.

گرمازدگی و مشکلات گوارشی؛ 2 مشکل عمده زائران ایرانی اربعین

طاهر درودی، مدیر عملیات پزشکی اربعین ۱۴۰۱ که اکنون در عراق به سر می‌برد، در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص وضعیت سلامتی زائران ایرانی در مراسم اربعین حسینی، گفت: به دلیل گرمای هوا و شرایط خاصی که در عراق حاکم است، گرمازدگی یکی از مشکلات اساسی و عمده زائران است و هلال احمر با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از قبل داشت، تمهیدات لازم برای تأمین سرم از داخل عراق را انجام داده و به مقدار کافی سرم را که درمان اصلی در گرمازدگی است در اختیار داریم.
وی با تأکید بر اینکه نکته‌ مهم در زمینه گرمازدگی پیشگیری است نه درمان،‌ به زائران توصیه اکید کرد که در ساعات بسیار گرم روز پیاده‌روی نداشته باشند، در سایه بمانند، آب فراوان بخورند، فعالیت و پیاده‌روی خود را به ساعات خنک‌تر روز و شب موکول کنند و بیشتر در طول روز استراحت کنند.
درودی مشکل بعدی زائران ایرانی در پیاده‌روی اربعین را بیماری‌های گوارشی اعلام کرد و گفت: به دلیل تغییر شرایط آب‌وهوایی، تغییر وعده‌ها و نوع غذاهای مصرفی، زائران ایرانی دچار مشکلات گوارشی می‌شوند که به همه توصیه می‌کنیم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند. در بحث خورد و خوراک دقت کافی داشته باشند، با نظم مناسب و درست غذا مصرف کنند و دست‌های خود را مدام بشویند.
وی اعلام کرد: در مجموع وضعیت بهداشتی عراق قابل قبول و قابل کنترل است و مشکل ویژه و خاصی که نگران کننده باشد، نداریم.
مدیر عملیات پزشکی اربعین ۱۴۰۱ در پاسخ به اینکه آیا در اثر گرمازدگی فوتی داشته‌ایم؟ گفت: گاهی علائم گرمازدگی باعث می‌شود بیمار دچار اختلال‌های مختلفی در سیستم قلبی ـ عروقی و عصبی خود شده و در نهایت این مشکلات منجر به سکته قلبی شود. گزارش فوت این افراد به دلیل سکته قلبی اعلام می‌شود اما ممکن است علت بروز این مشکل گرمازدگی باشد. البته از آنجایی که به صورت قطعی نمی‌توان این مسئله را اعلام کرد و گزارش فوت منوط به اعلام پزشکی قانونی است، نمی‌توانیم به طور قطعی اعلام کنیم که فوتی‌ها به دلیل گرمازدگی بوده یا سکته قلبی ولی این احتمال وجود دارد که افراد در اثر عوارض گرمازدگی دچار سکته قلبی شوند. 
وی به زائران توصیه اکید کرد که بلافاصله پس از زیارت به کشور بازگردند و در عراق اقامت نکنند و گفت: اگر زائران بلافاصله به ایران بازگردند کمتر در معرض گرمازدگی قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام
captcha