خدمات‌رسانی ایرانی‌ها در اربعین مردمی است
کد خبر: 4085104
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳
رئیس سازمان حج و زیارت:

خدمات‌رسانی ایرانی‌ها در اربعین مردمی است

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: همه خدمات‌رسانی ایرانی‌ها در اربعین مردمی است و دولت فقط نقش تسهیلگر را دارد. سازمان حج و زیارت فقط مسئول کمیته ثبت‌نام و اعزام اربعین است که یکی از کمیته‌های ۱۷گانه ستاد مرکزی اربعین به‌حساب می‌آید.

هیچ بودجه دولتی صرف اربعین نشده استبه گزارش ایکنا، سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت با حضور در کمیته فرهنگی ستاد اربعین درباره اقدامات این سازمان برای اربعین سال جاری گفت: ۵۷۰ نفر از همکاران اداری و افتخاری سازمان حج و زیارت با برپایی ۵۸ ایستگاه بین شهری و ۸ ایستگاه در شهرهای زیارتی به امدادرسانی زوار می‌پردازند.

وی با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور بر پیگیری مشکلات زائران اربعین حسینی در عراق، اظهار کرد: هیچ بودجه دولتی صرف اربعین نشده است. هم‌اکنون ۵۰۰ موکب ایرانی در کربلا پذیرای زائران هستند که حتی یک ریال از هزینه این موکب‌ها توسط دولت داده نشده و خود مردم هزینه‌های آن را تأمین کرده‌اند.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: همه خدمات‌رسانی ایرانی‌ها در اربعین مردمی است و دولت فقط نقش تسهیلگر را دارد. سازمان حج و زیارت فقط مسئول کمیته ثبت‌نام و اعزام اربعین است که یکی از کمیته‌های ۱۷گانه ستاد مرکزی اربعین به‌حساب می‌آید.

وی با تشکر از دولت و مردم عراق برای پذیرایی از زائران اربعین، گفت: انتقاداتی که به عدم‌ همکاری دولت عراق در روزهای اخیر شده است، به هیچ‌وجه درست نیست. دولت عراق بیشترین همکاری با ایران را مخصوصا در زمینه گذرنامه و لغو روادید داشته است. مردم عراق هم مثل همیشه در پذیرایی از زائران ایران با تمام وجود به میدان آمدند.

حسینی، علت برخی کمبودها در زمینه پذیرایی و اسکان زائران در هفته گذشته را شروع زودهنگام سفر زائران به عراق دانست و افزود: معمولا بسیاری از موکب‌ها از ۱۰ روز مانده به اربعین، خدمات‌رسانی و پذیرایی خود را آغاز می‌کنند. زائران ایرانی از ۲۰روز قبل از اربعین راهی عراق شدند تا زودتر زیارت کنند و برگردند. در این زمان هنوز موکب‌ها ایجاد نشده بودند و به همین دلیل مشکلاتی به‌وجود آمد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه راهپیمایی اربعین در عراق، بزرگ‌ترین کنگره بشری در طول تاریخ است، گفت: گردهمایی ۲۰ میلیون نفری در هیچ کجا سراغ نداریم. در مراسم حج هر سال، دو میلیون و ۴۵۰ هزار نفر شرکت می‌کنند که این افراد هم در طول ۴۵ روز به عربستان سفر می‌کنند و برمی‌گردند؛ حتی اگر این جمعیت در یک هفته به این کشور بروند، عربستان هم با مشکل مواجه خواهد شد.

معاون وزیر ارشاد از جمله اهداف برگزاری اربعین حسینی را تجدید بیعت با آرمان‌های سیدالشهدا(ع)، مخابره پیام تسلیم‌ناپذیری مقابل مستکبران و زورگویان، انتشار پیام همدلی و همگرایی بین جامعه مسلمانان جهان و آماده شدن جهان اسلام برای مهدویت دانست و افزود: زائران از ۵۲ کشور اسلامی راهی اربعین می‌شوند؛ حتی افرادی از کشورهای غیراسلامی هم خودشان را به این گردهمایی بزرگ می‌رسانند.

حسینی به شکل‌گیری ستاد مرکزی اربعین به ریاست وزیر کشور اشاره کرد و گفت: در دولت قبل از مقام معظم رهبری درخواست شد که چون موضوع اربعین، تبدیل به یک موضوع ملی شده است، ستاد اربعین به‌طور متمرکز در وزارت کشور تشکیل شود. رهبری هم با این موضوع موافقت کردند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ستاد اربعین در ایران ۱۷ کمیته دارد که مسئولیت کمیته ثبت‌نام و اعزام اربعین با سازمان حج و زیارت است، ادامه داد: البته ما هر کجا احساس کردیم نیاز است برای کمک وارد شویم، این کار را انجام داده‌ایم تا کاری روی زمین نماند.

رئیس سازمان حج و زیارت یکی از خدمات این سازمان در مراسم امسال را طبخ غذا برای زائران اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه زائران زودتر از برپایی موکب‌ها به شهرهای مقدس عراق رسیده بودند، مشکل اطعام وجود داشت. بلافاصله سازمان حج و زیارت وارد این قضیه شد و با دریافت موادغذایی از عتبه علویه، اقدام به پخت روزانه ۲۰ هزار غذا برای زائران کرد. در شهر کربلا هم همین کار انجام شد و هنوز هم ادامه دارد.

وی یکی دیگر از خدمات سازمان حج و زیارت در مراسم اربعین امسال را امدادرسانی به گمشدگان اعلام کرد و افزود: تا به امروز به ۸۴ هزار نفر در این زمینه خدمات داده‌ایم.

حسینی افزود: ۵۷۰ نفر از سازمان حج و زیارت برای کمک به همین گمشدگان راهی عراق شده‌اند. ۸ ایستگاه در شهرهای مذهبی عراق داریم و ۵۸ ایستگاه هم در مسیرهای بی شهری ایجاد کرده‌ایم. نیروهای ما به‌صورت شیفتی در این ایستگاه‌ها حضور دارند و خدمات‌رسانی می‌کنند. این نیروها با هزینه خودشان به عراق اعزام شده‌اند و کمک می‌کنند.

وی، یکی از خدمات سازمان حج و زیارت را بیمه زائران از طریق سامانه سماح دانست و افزود: تا امروز سه میلیون و ۳۵۰هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند و از این تعداد، دو میلیون و ۸۰۰هزار نفر، ثبت‌‌نام خود را قطعی و حق بیمه ۱۸ هزارتومانی را پرداخت کردند. هنوز ثبت‌نام ادامه دارد و توصیه‌ام به زائران این است که حتما برای ثبت‌نام در سامانه سماح و پرداخت حق بیمه اقدام کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تا امروز ۴۸ فوتی به‌صورت طبیعی یا در سوانح مختلف داشته‌ایم که متأسفانه ۳۰ درصد این افراد بیمه شده بودند، گفت: سازمان حج و زیارت، ۵۰ آمبولانس هم در ۵۰ نقطه مسیر راهپیمایی اربعین مستقر کرده تا درصورت نیاز به بیماران خدمات ارائه دهند.

وی با اشاره به بیشتر شدن میزان خروج زائران ایرانی از عراق در روزهای اخیر نسبت به ورود به این کشور، افزود: روز گذشته ۱۶۹ هزار و ۸۱۰ زائر از طریق مرزهای زمینی و هوایی وارد عراق شدند؛ درحالی‌که ۱۸۷ هزار و ۵۹۴ زائر از مرزهای عراق خارج شدند و به کشور عزیزمان برگشتند.

حسینی یادآور شد: برای عزیمت ارزان به عتبات عالیات، کاروان‌های ارزان‌قیمت با رقم دو میلیون و 970 هزار ریال درنظر گرفته شده که زوار با اتوبوس و اقامت در هتل و وعده‌های غذایی پذیرایی می‌شوند. عزیزان می‌توانند در طول سال از این امکان استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha