آرمان امام حسین(ع) بقای اسلام است + فیلم
کد خبر: 4085167
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۸
رستاخیز اربعین / 4

آرمان امام حسین(ع) بقای اسلام است + فیلم

آرمان امام حسین(ع) بقای اسلام است؛ همان‌گونه که برخی از شرق‌شناسان گفته‌اند اسلام، محمدی الظهور و حسینی البقاء است و این شعاری است که توانسته از دریچه کربلا، امت انسانی و نه فقط امت اسلامی را گردهم آورد.

شیخ خیرالدین علی الهادی، مدیر دارالقرآن آستان مقدس حسینی

شعارها و سخنان زیادی هستند که امت اسلامی را متحد می‌سازد و در سیره نبوی و همچنین سیره معصومین(ع) می‌خوانیم که آنها تلاش می‌کنند تا امت اسلامی را از طریق اهل‌ بیت(ع) حول کتاب خدا متحد سازند و ما امروز این را در شعارها به ویژه حول محور زیارت اربعین می‌بینیم.

شیخ خیرالدین علی الهادی، مدیر دارالقرآن آستان مقدس حسینی در بخش چهارم درس‌گفتارهای «رستاخیز اربعین» که به همت تیم اعزامی خبرگزاری ایکنا به کربلای معلی تهیه و تولیده شده، درباره مهم‌ترین هدف زیارت اربعین و برگزاری این مراسم به عشق حسین(ع) از سوی ارادتمندانش در سراسر جهان سخن گفته است که مشروح آن در ادامه می‌آید:

در اینجا شعاری هست که طنین آن پیش از آنکه در گوش‌ها بپیچد در دل‌ها بالا می‌گیرد. این شعار «حب الحسین یجمعنا» است. (محبت حسین ما را گردهم می‌آورد). این شعار از دل برخاسته و بر دل می‌نشیند می‌بینیم که رسایی این شعار و قدرت این شعار مسلمانان و غیرمسلمانان را در برمی‌گیرد. بلکه می‌بینیم که بسیاری از مردم حتی آن‌هایی که امام حسین (ع) را نمی‌شناسند ایشان را از خلال این راهپیمایی بزرگ و منحصربه‌فرد که در این راه‌های دور و دراز برپا می‌شود، می‌شناسند. راهپیمایی که شیوه و رویکردی جدید برای مقابله با ظلم و طغیان ایجاد می‌کند. رویکرد جدیدی برای وحدت امت و شیوه‌ای جدید برای برخورد با مسائل سرنوشت‌سازی که می‌تواند زندگی انسان‌ها و جوامع را دگرگون کند و آنها را از ظلمت به روشنایی رهنمون شود.


شعار «حب الحسین(ع) یجمعنا» امروز در قلب هر انسان آزاده‌ای طنین افکنده و از این‌ رو می‌بینیم که تمام آزادگان جهان پس از آنکه این ندا را می‌شنوند در کربلا گردهم می‌آیند تفاوتی نمی‌کند که این ندا از چه طریقی به آنها برسد از دل و جان، هزینه‌های سنگینی از جمله سختی‌های ترک خانه و کاشانه را به جان می‌خرند تا به این اردوگاه حسینی بزرگ بپیوندند که آنها را حتی افرادی که خارج از دایره مسلمانان هستند در خود جای می‌دهد. اقوام مختلفی را، منظور عرب، فارس، ترک و کرد و اقوام مختلفی که از دور و نزدیک عراق و برخی دیگر که حتی در سطح کشور برای ما آشنا نیستند، درمی‌یابیم که قصد کربلا می‌کنند، چرا چون این شعار حب الحسین(ع) یجمعنا به آنها رسیده است و می‌آیند و جزئی از این اردوگاه بزرگ حسینی می‌شوند.

امامی که دعوت به اصلاح امت می‌کرد. وقتی می‌گوییم امت منظورمان تمام طیف‌ها و رنگ‌های این امت است و خوانش امام حسین(ع) برای این امت نیز این است. امت نیز باید بر این شیوه باشد و قوت و پایگاه خود را از این نگاه بگیرد. نگاهی که می‌توان گفت بینش قرآن و پیامبر(ص) است و تلاش دارد تا گروه‌های مختلف مردم علاوه بر گروه‌های مختلف مؤمنان را گردهم آورند.

با پیروی از این رویکرد ربانی سعادت دنیا را به دست آورده و از این سعادت به سعادت اخروی می‌رسیم. در نتیجه آرمان امام حسین(ع) بقای اسلام است. همان‌گونه که برخی از شرق‌شناسان گفته‌اند اسلام محمدی الظهور و حسینی البقاء است و این شعاری است که توانسته از دریچه کربلا امت انسانی و نه فقط امت اسلامی را گردهم آورد.

انتهای پیام
captcha