حسین(ع) از آن تمام آزادگان جهان است + فیلم
کد خبر: 4085168
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
رستاخیز اربعین / 5

حسین(ع) از آن تمام آزادگان جهان است + فیلم

امروز می‌توان فرزندان وهب را یافت که این راه را طی می‌کنند تا به کربلا برسند و می‌توان تصور کرد که حب حسین که در دل اجداد آنها وجود داشته نسل به نسل به آنها انتقال یافته تا امروز که در کنار زائران امام حسین(ع) قرار بگیرند. حسین(ع) از آنِ تمام آزادگان جهان است و تمامِ آزادگان جهان نیز همراه حسین(ع) هستند.

شیخ خیرالدین الهادی، مدیر دارالقرآن آستان مقدس حسینی

جهانی بودن انقلاب حسینی نشانه‌های آشکاری دارد. امروز که این نهضت پربرکت حسینی را بررسی می‌کنیم درمی‌یابیم که همه را دربر می‌گیرد و شامل مکان‌های مختلف و مردم گوناگون به ویژه مؤمنان و همچنین کسانی می‌شود که ارتباطی با اسلام ندارند.

شیخ خیرالدین علی الهادی، مدیر دارالقرآن الکریم آستان مقدس حسینی در بخش پنجم درس‌گفتارهای «رستاخیز اربعین» که به همت تیم اعزامی خبرگزاری ایکنا به کربلای معلی تهیه و تولیده شده، درباره فرادینی و فرامرزی بودن نهضت امام حسین(ع) و ارادتمندان به حضرتش از سراسر جهان سخن گفته است که مشروح آن در ادامه می‌آید:

جهانی بودن انقلاب حسینی نشانه‌های آشکاری دارد. امروز که این نهضت پربرکت حسینی را بررسی می‌کنیم درمی‌یابیم که همه را دربر می‌گیرد و شامل مکان‌های مختلف و مردم گوناگون به ویژه مؤمنان و همچنین کسانی می‌شود که ارتباطی با اسلام ندارند. از این‌ رو امروز می‌بینیم که این نهضت حسینی تداوم یافته و به سرزمین‌های مختلف رسیده است.

مجالس حسینی همان‌طور که در کربلا برپا می‌شود در دیگر استان‌های عراق و همچنین در کشورهای مختلف جهان نیز برگزار می‌شود. در شرق و غرب جهان می‌توان صدای نهضت حسینی را شنید و در هرجا و هر کوی و برزن تأثیر گذاشته است. چرا که اصول و عبرت‌هایی در آن بوده است که همه انسان‌ها با فطرت سلیم انسانی می‌توانند حول آن گرد هم آیند.

درباره جنبه جهانی مواکب حسینی به‌ویژه در کربلای مقدس می‌توان از بسیاری از جنبه‌ها آن را مشاهده کرد. نخست در مسیر راهپیمایی به سوی مرقد امام حسین(ع). این مسیر از استان‌های مختلفی می‌گذرد و در اینجا می‌توان مسلمانانی از گروه‌های مختلف و گروه‌هایی از غیرمسلمانان را و حتی افرادی را دید که به هیچ دینی اعتقاد ندارند و روز و شب‌ را در کنار عاشقان حسین(ع) و زائران حسین(ع) این راه را می‌پیمایند.

تأثیر امام حسین(ع) را بر آن‌ها تصور کنید؛ اثری که امام حسین(ع) به عنوان یک شخص بر آنها گذاشته است چرا که حسین صدای آزادگان جهان است. نمی‌گویم صدای مسلمانان یا صدای شیعه. نه بلکه امام حسین(ع) صدای آزادگی در سطح بشریت است.

فراتر از آن می‌بینیم که غیرمسلمانان مواکبی را برای خدمت به زائران امام حسین(ع) برپا و غذا و آب برای زائران فراهم می‌کنند و خود را آماده خدمت به زائران امام حسین می‌کنند. از این‌ رو می‌گوییم همان‌طور که این نهضت به‌گونه‌ای آغاز شد که جنبه‌ای جهانی داشت، مشهور است نهضت حسین(ع) وقتی آغاز شد در کنار او «جون رومی»، «زهیر بن قین» فردی که دوستدار عثمان بود نیز حضور داشت، در کنار امام، مسلم بن عوسجة و حبیب بن مظاهر و همچنین وهب و ام وهب از مسیحیان نیز بودند. همراه امام(ع) کودک خردسال، مرد سالخورده و جوانان حضور داشتند. از این‌ رو می‌توان دریافت این نهضت بسیاری از مؤمنان و مردم مختلف را همراه خود ساخته بود. این جنبه که می‌توان آن را جنبه‌ای جهانی دانست تاکنون تداوم داشته و نهضت حسین(ع) را به‌ گونه‌ای ساخته که هر سال تجدید و تکرار می‌شود.

امروز می‌توان فرزندان وهب را یافت که این راه را طی می‌کنند تا به کربلا برسند و می‌توان تصور کرد که حب حسین که در دل اجداد آنها وجود داشته نسل به نسل به آنها انتقال یافته تا امروز که در کنار زائران امام حسین(ع) قرار بگیرند و نشان دهند که ندای جاودان امام حسین(ع) این ندای انقلابی توان آزاد ساختن ملت‌ها از عبودیت و بندگی را دارد و قدرت متحد ساختن مسلمانان و حتی غیرمسلمانان را دارد.

از این‌ رو می‌توان دید که گرایش‌های زیادی به این نهضت حسینی وجود دارد که ضرورتاً این گرایشی مذهبی نبوده بلکه ولایی ـ‌ اسلامی نیز بوده است و همچنین غیرمسلمانان نیز به این موضوع گرایش داشته‌اند.

آن‌هایی که در نهضت حسین(ع) بانگ انقلاب را دریافته‌اند در طول قرون و در همه جای جهان می‌توانند با این ندا، خود، افکار و سرزمین خود را آزاد ساخته و در برابر ظالمان و فاسدان کرنشی نداشته باشند. چرا که این شیوه، نمودی از روش جاودان حسینی است که هرکس با آن باشد نیز جاودان است. حسین(ع) از آنِ تمام آزادگان جهان است و تمامِ آزادگان جهان نیز همراه حسین(ع) هستند.

انتهای پیام
captcha