همایش «تاریخ منطق در جهان اسلام» برگزار می‌شود
کد خبر: 4085313
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹

همایش «تاریخ منطق در جهان اسلام» برگزار می‌شود

همایش «تاریخ منطق در جهان اسلام» اسفندماه سال جاری از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود.

اسدالله فلاحی، دبیر علمی اولین همایش بین‌المللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» در گفت‌وگو با ایکنا با اعلام این خبر گفت: این همایش طی روزهای ۱۴ تا ۱۶ اسفندماه سال جاری به همت گروه منطق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری انجمن منطق ایران به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود. در این همایش اساتیدی از داخل و خارج کشور به ارائه سخنرانی می‌پردازند. 
 
وی ادامه داد: مهلت ارسال چکیده مقالات به این همایش نیز تا 9 آبان‌ ماه است. چکیده مقالات پذیرفته‌ شده همایش «تاریخ منطق در جهان اسلام»، در کتاب چکیده مقالات همایش منتشر می‌شوند. همچنین مقالات از امتیاز ثبت در پایگاه استنادی جهان اسلام برخوردار خواهند شد.
 
دبیر علمی اولین همایش بین‌المللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» درباره محورهای این همایش یادآور شد: محورهای اصلی همایش؛ منطق پیشاسینوی، منطق ابن‌سینا، منطق پساسینوی، و منطق تطبیقی است. در محور اول مسائلی شامل تحول منطق ارسطویی در جهان اسلام، تاثیر شارحان یونانی ارسطو بر منطق‌دانان مسلمان و شارحان مسلمان ارسطو، در محور دوم، ارسطو و ابن‌سینا، تاثیر شارحان ارسطو بر ابن‌سینا، نوآوری‌های منطقی ابن‌سینا و شارحان و منتقدان منطق ابن‌سینا، در محور سوم، تحولات منطق پس از ابن‌سینا، منطق‌دانان برجسته پس از ابن‌سینا، مکاتب و مشرب‌های منطقی پس از ابن‌سینا، وضعیت منطق سینوی در دوران معاصر در جهان اسلام و وضعیت منطق سینوی در منطقه‌های جغرافیایی مختلف در جهان اسلام و در محور چهارم، مواردی همانند مقایسه آراء منطق‌دانان مسلمان باهم، مقایسه منطق در جهان اسلام و اروپای سده‌های میانه، مقایسه منطق در جهان اسلام با دانش‌های اسلامی، مقایسه منطق در جهان اسلام با دانش‌های زبانی، مقایسه منطق در جهان اسلام با ریاضیات و طبیعیات و مقایسه منطق در جهان اسلام و منطق‌های جدید، بررسی خواهند شد.
 
فلاحی در پایان گفت: علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به وبگاه همایش به نشانی http://logic.irip.ac.ir مراجعه کنند.
همایش «تاریخ منطق در جهان اسلام» اسفندماه برگزار می‌شود
انتهای پیام
captcha