اهمیت تاسیس پارک علم و فناوری ویژه علوم انسانی
کد خبر: 4085619
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
معاون وزیر علوم بیان کرد:

اهمیت تاسیس پارک علم و فناوری ویژه علوم انسانی

علی خیرالدین گفت: پیشنهاد من به موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با توجه به ظرفیت آن، در ابتدا تاسیس مرکز کارآفرینی و نوآوری در موسسه و سپس پارک علم و فناوری نرم ویژه علوم انسانی است.

به گزارش ایکنا، به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، به نقل از مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، نشست هم‌اندیشی رئیس و مدیران مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم و مدیران آن حوزه در محل مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی برگزار شد.
علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در این نشست با اشاره خصوصیات مدیریتی رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، به سابقه مؤسسه و جایگاه ویژه آن در ادوار مختلف پرداخت و ادامه داد: موسسه مغزافزار آموزش عالی است و می‌بایست متولی آمار آموزش عالی نیز باشد. آماری که از سوی موسسه منتشر می‌شود مستند است و مبنای تصمیم‌گیری مدیران آموزش عالی قرار می‌گیرد و از موسسه می‌خواهم تا آمار حوزه پارک‌های علم و فناوری و دانش بنیان را بررسی کند.

تاسیس پارک علم و فناوری ویژه علوم انسانی

وی در ادامه با اشاره به اهداف ذکر شده در اساسنامه موسسه گفت: پیشنهاد من این است در بازنگری اساسنامه موسسه به ماموریت‌های جدید و رویکردهای نوین مثل فناوری و نوآوری توجه ویژه‌ای داشته باشید.
 
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: پیشنهاد دیگر من به موسسه با توجه به ظرفیت آن در ابتدا تاسیس مرکز کارآفرینی و نوآوری در موسسه و سپس پارک علم و فناوری نرم ویژه علوم انسانی است. تاسیس مرکز رشد باعث ایجاد بستر مناسب برای تحولات نوآورانه و فناورانه می‌شود.

اختصاص دبیرخانه یکی از اتاق‌های فکر

خیرالدین با اشاره به تاسیس اتاق‌های فکر شانزده‌گانه در وزارت علوم گفت: معاونت فناوری و نوآوری آمادگی دارد یکی از اتاق‌های فکر را به موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی محول کند. لذا پس از هماهنگی‌های لازم، دبیرخانه یکی از اتاق‌های فکر به موسسه اختصاص می‌یابد.
 
وی ادامه داد: موسسه با ارائه پروپوزال‌های مختلف به معاونت فناوری و نوآوری اعلام کند که چه کارهایی می‌تواند برای معاونت انجام دهد تا ما پس از بررسی پیشنهادهای دریافتی و الویت‌بندی آنها شروع به همکاری کنیم زیرا مشکلات عدیده‌ای در حوزه فناوری وجود دارد که نیازمند پژوهش است. به عنوان مثال آیا پارک‌های علم و فناوری مسیر را درست می‌روند؟ موسسه می تواند با استفاده از توان موجود در بخش GIS چالش‌ها را احصا و نسبت به ارائه راهکار اقدام کند.
 
خیرالدین با بیان اینکه فناوری ثبت اختراع است و نوآوری تجاری‌سازی ایده است ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما این است که استاد در دانشگاه فناوری را ایجاد می‌کند اما این فناوری تبدیل به نوآوری نمی‌شود. دره مرگ فناوری نیاز به تحقیقات گسترده دارد و اینکه چه اقداماتی باید صورت گیرد تا از این دره عبور کنیم. 
 
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در ادامه با اشاره به مطالب مطرح شده همچون طرح‌های اشتغال و کارآفرینی، اکو سیستم نوآوری از سوی اعضای هیئت علمی موسسه پیشنهاد داد این موارد در قالب یک تفاهم‌نامه جامع بین دو طرف اجرایی گردد.

پنج راهبرد اصلی معاونت فناوری و نوآوری

در ادامه این نشست مصطفی صفدری، مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم توسعه، تکمیل و تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری کشور، آموزش و ترویج کارآفرینی و تقویت فرهنگ دانش بنیانی در کشور، تجاری‌سازی فناوری و اشتغال آفرینی دانش بنیان، مأموریت‌گرایی و هدایت ظرفیت‌های فناورانه در جهت رفع نیازها و حل مسائل کشور و آینده‌نگاری فناوری و تدوین نظام ملی نوآوری را پنج راهبرد اصلی معاونت فناوری و نوآوری اعلام کرد و گفت: با اقدامات صورت گرفته رتبه ایران در شاخص نوآوری از رتبه۱۲۰ جهان در سال ۲۰۱۴ به رتبه ۶۰ جهان در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

اشتغال ۱۰۵ هزا نفر در واحد های فناور

وی با اشاره سیر تکاملی زیست بوم کارآفرینی و نوآوری، به وضعیت زیست بوم فناوری و نوآوری در ایران در سال ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: ۵۱ پارک علم و فناوری،۲۲  پردیس فناوری و نوآوری،۲۶۰ مرکز رشد واحدهای فناور، ۱۱۴۱۴ واحد فناور، ۲۰۳۵ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد وجود دارد و بالغ بر یکصد و پنج هزار نفر شاغل در واحدهای فناور هستند.
 
صفدری رویکر فعلی معاونت فناوری و نوآوری را ترغیب ایجاد پردیس علم و فناوری با مشارکت بخش خصوصی دانست و ادامه داد: صدور مجوز برای تاسیس پردیس های علم و فناوری تسهیل شده است.

طرح تانا؛ توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم از برگزاری ۴ رویداد تانا در شهرهای مختلف کشور خبر داد و گفت: شبکه سازی و بهم رسانی نقش آفرینان مختلف اکوسیستم نوآوری در هر استان با محوریت پارک‌های علم و فناوری جهت حل مسائل بخش دولتی و رفع نیازهای فناورانه بخش خصوصی از طریق فعال کردن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های علمی و فناورانه دانشگاه‌ها، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و اهرم کردن منابع مالی نهادهای مربوطه مهمترین اهداف برگزاری رویداد تانا است که با استقبال خوب بخش های خصوصی و دولتی مواجه شده است.

مهمترین اقدامات معاونت فناوری و نوآوری

صفدری تدوین آیین نامه برنامه حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، طراحی و رونمایی از سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان)، مشارکت در تدوین احکام پژوهش، فناوری و نوآوری برنامه هفتم توسعه کشور، تدوین آیین نامه‌های اجرایی قانون جهش تولید دانش بنیان، ایجاد و فعال‌سازی اتاق‌های فکر ۱۶ گانه، تهیه پیش نویس سند نظام ملی نوآوری در حوزه آموزش عالی، تاسیس و راه‌اندازی پردیس‌های فناوری و نوآوری در دانشگاه‌ها و بخش خصوصی و تاسیس دهکده‌های فناوری و نوآوری و عقد تفاهم‌نامه همکاری  با شرکت‌های بزرگ صنعتی کشور از جمله ایران خودرو، سایپا، گلرنگ و های وب را از جمله مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه معاونت فناوری و نوآوری دانست.

لزوم بررسی تکامل و تقابل دانش و ثروت

سخنران دیگر نشست امید رضایی‌فر، مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم ضمن تاکید بر عملیاتی شدن مباحث مطرح شده گفت: یکی از موضوعات اساسی که اکنون می توان در مورد آن گفت‌وگو کرد فلسفه دانش و ثروت است. در حال حاضر هیچ‌گونه مدلی برای موضوع تقابل و تکامل این دو مقوله در کنار یکدیگر و مدل توسعه تمدن اسلامی و بیان انتظار از این سیستم را نداریم.
 
وی ادامه داد: انجام امور فناوری نیاز به یک پیوست فرهنگی ندارد بلکه اعتقاد بنده اینست که فضایی که می‌خواهیم در حوزه فناوری ایجاد کنیم باید در یک بستر فرهنگی رخ بدهد نه در یک پیوست فرهنگی و نیاز است که بستر فرهنگی در تمامی پارک های علمی و فناوری رسوخ کند.
 
وی همچنین خواستار انجام طرح های مطالعاتی مرتبط باحوزه ماموریت معاونت فناوری و نوآوری در موسسه شد.
انتهای پیام
captcha