ایران در رکاب امام حسین(ع)
کد خبر: 4085725
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۶
برخط جامعه

ایران در رکاب امام حسین(ع)

رونمایی از از پوستر سومین رویداد بین‌المللی نوآوری اربعینی روشنا، تجلیل از موکب‌داران عراقی در کربلا، آغاز به کار موکب فرزندان حاج قاسم در عمود یک نجف و ... از مهم‌ترین اخبار سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای بود که گذشت.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا، گروه اجتماعی این خبرگزاری طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با تیترهای؛ کتاب‌های درسی؛ مروج فمینیسم یا نگاه اسلامی به بانوان، رونمایی از از پوستر سومین رویداد بین‌المللی نوآوری اربعینی روشنا، آغاز به کار موکب فرزندان حاج قاسم در عمود یک نجف، مهم‌ترین حق معنوی خبرنگار؛ مزاحم تلقی نشود، ممنوعیت‌های ترافیکی راهپیمایی جاماندگان اربعین، اعمال تغییرات در ۲۰۰ عنوان کتاب درسی دانش‌آموزان، خدمات‌رسانی ایرانی‌ها در اربعین مردمی است، تجلیل از موکب‌داران عراقی در کربلا، شناسایی ۱۰ زائر فوت شده در شوملی، اعتبار گذرنامه‌های ویژه تا روز اربعین، بانوان اربعینی و تلاش برای ارائه الگوی زن نه شرقی نه غربی، خدمت‌رسانی گروه‌های جهادی به زوار اربعین در ۷۰۰ موکب، مصدوم شدن چند ایرانی در حادثه انفجار پمپ بنزین عراق، ۲ مشکل عمده زائران ایرانی اربعین، فعالان رسانه‌ای راوی اربعین می‌شوند و ۲ دیدگاه متفاوت در تربیت کودک؛ تکرار و تمرین یا آزادی تجربه را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کتاب‌های درسی؛ مروج فمینیسم یا نگاه اسلامی به بانوان

سی‌وپنجمین پیش‌نشست آنلاین اولین کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی با همکاری مشترک پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم به میزبانی پژوهشکده مطالعات اسلامی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

این نشست با موضوع «زن، خانواده و برنامه درسی» با سخنرانی رقیه فاضل، پژوهشگر و مدرس و بهروز مهرام، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی، مشهد برگزار شد و دبیر جلسه نیز سیده سلیل ضیایی، متخصص روانشناسی بالینی و عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی، مشهد همراه بود.

در این نشست سیده سلیل ضیایی به نقش مهم برنامه‌ریزی درسی در تربیت معنوی اشاره کرد و گفت: خانواده و تربیت، مفاهیم و رویکردهایی هستند که نسبت نظری بین آنها وجود دارد و می‌توانیم بایسته‌های اثرگذاری تربیتی معنوی در خانواده را به کمک این مفاهیم توضیح دهیم یا نسبت‌های پژوهشی بین این مفاهیم را بررسی کنیم. مثلاً تصویری که از خانواده و نقش زن در خانواده به عنوان عنصر قوام بخش معنوی خانواده در ذهن افراد جامعه وجود دارد یکی از عناصر روانشناختی مهم است که در پژوهش‌ها به آن اشاره شده، چون اثرگذاری تربیتی خانواده بسیار به تصویری که از نقش زن در خانواده داریم وابسته است. در شکل‌گیری این تصویر ذهنی از جایگاه مادر و زن در خانواده عوامل زیادی مثل رسانه‌های رسمی و غیررسمی، عوامل اقتصادی، تبلیغات بازرگانی، مؤلفه‌های فرهنگی و... نقش دارند. از این منظر برنامه‌ریزی درسی بسیار اثرگذار است، چون تصویر ذهنی افراد را از خانواده و زن می‌سازد که ما در این نشست به دنبال واکاوی این تصویر ذهنی هستیم.

رونمایی از پوستر رویداد بین‌المللی نوآوری اربعینی روشنا

سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی و ذوالفقارزاده، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه امام صادق (ع)، از پوستر سومین رویداد بین‌المللی نوآوری اربعینی روشنا رونمایی کردند.

این رویداد که در سومین سال پیاپی با شعار «نوآفرینی در افق نور» و با همکاری اندیشکده راهبردی اربعین دانشگاه امام صادق(ع) و شتابدهنده فرهنگی - مذهبی و اجتماعی شفق برگزار می‌شود، به دنبال فعال‌سازی ظرفیت مردمی در به کارگیری خلاقیت و ایده‌پردازی نوآورانه برای حل مسائل و مشکلات اربعین و ارتقای و رشد این پدیدة عظیم الهی است.

سومین رویداد اگرچه در امتداد دو رویداد پیشین در حوزه موضوعی «نوآوری و اربعین» تعریف می‌شود اما تلاش شده است که در سطحی متفاوت و ارتقا یافته ادامه یابد. در واقع، سومین رویداد روشنا، یک فرارویداد شامل سه رویداد، «مدرسه – رویداد»، «رویداد حمایت» و «رویداد روایت» است.

آغاز به کار موکب فرزندان حاج قاسم 

نشست خبری حسین عبادتی، قائم مقام سازمان دانش‌آموزی با موضوع موکب فرزندان حاج قاسم(جنبش دانش‌آموزی کشورهای اسلامی) روز ۱۹ شهریورماه برگزار شد.

قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی در ابتدای این نشست ضمن تسلیت اربعین حسینی اظهار کرد: امسال در خصوص پیاده‌روی اربعین حسینی بعد از دو سال کرونا، فعالیت‌های رسمی گروه‌ها و بخش‌ها فراهم شد. با توجه به رسالت سازمان دانش‌آموزی امسال تصمیم گرفتیم در راستای وحدت دانش‌آموزان کشورهای اسلامی و اتحاد بین دانش‌آموزان کشورهای اسلامی موکب فرزندان حاج قاسم را راه‌اندازی کنیم.

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی در این نشست گفت: موکب فرزندان حاج قاسم از امروز کار خود را در عمود یک (حدود ۲۰۰ متر مانده به عمود یک) آغاز می‌کند و تا آخرین روز پیاده‌روی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

جمعه/////اخباری با رنگ و بوی اربعین حسینی

مهم‌ترین حق معنوی خبرنگار

طی هفته‌ای که گذشت، ایمان شمسایی، مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن بازدید از خبرگزاری ایکنا و آشنایی بیشتر با عملکرد و سوژه‌های خبری این رسانه پاسخگوی سوالات خبرنگار ایکنا پیراون رسالت‌های خبرنگاران در عصر دیجیتال و اقدامات معاونت برای ساماندهی مطالبات اهالی رسانه در استودیو مبین شد.

وی در پاسخ به این سؤال که معاونت مطبوعاتی برای آموزش و به روز کردن اطلاعات خبرنگاران چه برنامه‌هایی دارد؟ اظهار کرد: در ساختار معاونت مطبوعاتی، اداره کلی با عنوان دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها وجود دارد. این اداره کل دوره‌های آموزشی برای خبرنگاران برگزار می‌کند که از نظر کار حرفه‌ای زبانزد است و اساتید به نامی با این دفتر همکاری دارند. این آموزش‌ها به فراخور موضوعات و مباحث روز در حال انجام است. همچنین در بحث تولید کتاب‌های تخصصی، داوری‌های جشنواره‌ها و ... نیز دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها فعال است، اما نکته‌ای وجود دارد که باید به عنوان مقدمه مطرح کنم؛ اساساً رسانه‌ای‌ها و مطبوعاتی‌ها صنفی هستند که از جهت‌هایی خیلی ضابطه‌مند نیستند؛ مثلاً اگر شما در رشته پزشکی تحصیل کرده و مدرک دریافت کنید، پس از گذراندن دوره‌های آموزشی متعدد، سازمان نظام پزشکی به شما شماره نظام پزشکی می‌دهد. همین قانون در بحث مهندسان، پرستاران، وکلا و ... نیز وجود دارد و به راحتی اجازه نمی‌دهند کسی که صرفاً مدرک تحصیلی دارد وارد این مشاغل شود ولی برای ورود به عالم رسانه نیاز به مدرک خاصی نیست و حتی نیاز به مقطع تحصیلی خاصی هم نیست؛ روزنامه‌نگاران حتی لازم نیست رشته روزنامه‌نگاری هم خوانده باشند.

ممنوعیت‌های ترافیکی راهپیمایی جاماندگان اربعین

سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در نشست طرح انتظامی و ترافیکی راهپیمایی جاماندگان اربعین که روز ۲۱ شهریورماه در محل پلیس راهور تهران بزرگ برگزار شد، گفت: در روز اربعین و شنبه هفته آینده راهپیمایی جاماندگان اربعین از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شهرری برگزار خواهد شد. پلیس در این زمینه سنگین‌ترین مسئولیت را دارد و باید شرایط ترافیکی این راهپیمایی را فراهم کند ودر واقع کار پلیس راهپیمایی و رانندگی بر همه امور اولی است. بر این اساس پنج قرارگاه در تهران فعال خواهد شد.

وی ادامه داد: مسیر راهپیمایی به صورت بلوک‌بندی شده در اختیار قرارگاه‌ها خواهد بود. همچنین عناصر نامحسوس اطلاعاتی، آگاهی، راهور و انتظامی نیز در این قرارگاه‌ها خواهند بود و حتی هزار همکار پلیس زن در این روز حضور داشته و همکاری خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در خیابان شهدا، میدان شوش و خیابان شوش، خیابان فداییان اسلام و محورهای اصلی راهپیمایی از نیمه‌شب همکاران پلیس راهنمایی و رانندگی حضور داشته و مکلف به پاکسازی مسیر هستند، گفت: اول باید پلیس راهور مسیرها را پاکسازی کند تا بخش‌های امنیتی نیز بتوانند کار خود را انجام دهند. از ساعت ۲۴ روز ۲۵ شهریورماه این محدودیت برقرار خواهد شد.

اعمال تغییرات در ۲۰۰ عنوان کتاب درسی

نشست خبری حجت‌الاسلام علی لطیفی، معاون وزیر آموزش‌ و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی روز دوشنبه ۲۱ شهریورماه در سالن کنفرانس اين سازمان برگزار شد.

حجت‌الاسلام لطیفی در ابتدای این نشست با بیان اینکه رویکرد اساسی این سازمان در چارچوب سیاست‌های دولت و وزارتخانه است، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های مهم ما در دوره مدیریت جدید، ارتقای تعاملات درون سازمانی با معاونت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه وزارتخانه است. سیاست دوم ما توجه جدی‌تر به تحولات فرهنگی و اجتماعی معاصر جامعه است. انتظار مردم مبنی بر روزآمد کردن محتوای آموزشی با اقتضائات روز، انتظار به حقی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره تغییر در ۲۰۰ عنوان کتاب درسی گفت: این تغییرات از اصلاح جزئی تا تغییرات کلی، مثل تغییر در متن‌ها، عکس‌ها و ویرایش است.

خدمات‌رسانی ایرانی‌ها در اربعین مردمی است

سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت با حضور در کمیته فرهنگی ستاد اربعین درباره اقدامات این سازمان برای اربعین سال جاری گفت: ۵۷۰ نفر از همکاران اداری و افتخاری سازمان حج و زیارت با برپایی ۵۸ ایستگاه بین شهری و ۸ ایستگاه در شهرهای زیارتی به امدادرسانی زوار می‌پردازند.

وی با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور بر پیگیری مشکلات زائران اربعین حسینی در عراق، اظهار کرد: هیچ بودجه دولتی صرف اربعین نشده است. هم‌اکنون ۵۰۰ موکب ایرانی در کربلا پذیرای زائران هستند که حتی یک ریال از هزینه این موکب‌ها توسط دولت داده نشده و خود مردم هزینه‌های آن را تأمین کرده‌اند.

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: همه خدمات‌رسانی ایرانی‌ها در اربعین مردمی است و دولت فقط نقش تسهیلگر را دارد. سازمان حج و زیارت فقط مسئول کمیته ثبت‌نام و اعزام اربعین است که یکی از کمیته‌های ۱۷گانه ستاد مرکزی اربعین به‌حساب می‌آید.

جمعه/////اخباری با رنگ و بوی اربعین حسینی

تجلیل از موکب‌داران عراقی در کربلا

آیین تجلیل از موکب‌داران عراقی با حضور حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حجت‌الاسلام احمدی، مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین، حجت‌الاسلام اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در عراق و جمعی از موکب‌داران عراقی در کربلای معلی برگزار شد.

در این همایش به صورت نمادین از موکب داران برگزیده به خاطر میزبانی شایسته از زائران اربعین حسینی تجلیل شد.

برنامه با تلاوت مهدی تقی‌پور، قاری بین‌المللی قرآن کریم آغاز شد و در ادامه حجت‌الاسلام صافی، مسئول موسسه بین‌المللی اربعین در کربلای معلی برای حاضران سخن گفت.

وی از موکب‌داران که با جان و مال خود از زائران اربعین حسینی میزبانی کردند، تقدیر کرد.

شناسایی ۱۰ زائر فوت شده در شوملی

مهرشاد طهماسبی، مدیرکل پزشکی قانونی استان ایلام از تحویل پیکر ۱۰ زائر فوت شده در آتش‌سوزی ون در شهر شوملی عراق خبر داد و گفت: ظهر روز دوشنبه ۲۱ شهریور پیکرهای زائران فوت شده در این حادثه شامل شش مرد و چهار زن به تالار تشریح پزشکی قانونی ایلام تحویل شد.

وی افزود: پس از تحویل پیکرهای این عزیزان، با هماهنگی‌های صورت گرفته و اخذ دستور مقام قضایی، معاینه و نمونه‌گیری برای انجام آزمایش DNA و تعیین هویت اجساد صورت گرفت.

طهماسبی با اشاره به تلاش همکاران پزشکی قانونی برای تعیین هویت و شناسایی پیکرها در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از بستگان احتمالی افراد فوت شده (خانواده‌هایی که از زائر خود بی‌اطلاع بوده و احتمال می‌دهند در بین درگذشتگان این حادثه باشند) خواست که به منظور تطبیق نمونه ژنتیکی و تعیین هویت این درگذشتگان، برای اخذ نمونه خون به اداره کل پزشکی قانونی مرکز استان محل سکونت خود مراجعه کنند.

اعتبار گذرنامه‌های ویژه تا روز اربعین

سردار مهدی حاجیان، سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه بازدید از پایانه مرزی سپبهد شهید حاج قاسم سلیمانی مهران در خصوص از سرگیری مجدد صدور و تمدید گذرنامه‌ها نیز گفت: با توجه به اینکه شرایط ورود و خروج در مرزها به یک وضعیت پایدار و روان رسیده است، صدور گذرنامه‌های ویژه اربعین نیز از سر گرفته شده است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: گذرنامه‌های ویژه اربعین ظرف ۷۲ ساعت به دست متقاضیان می‌رسد که نیاز است با توجه به این موضوع برنامه‌ریزی کنند.

سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه گذرنامه های ویژه اربعین تنها تا روز اربعین اعتبار دارد و پس از آن پلیس عراق آن را نمی پذیرد، گفت: زائران اگر قصد دارند بعد از اربعین در کشور عراق بمانند باید از گذرنامه عادی استفاده کنند.

بانوان اربعینی و تلاش برای ارائه الگوی زن نه شرقی نه غربی

نشست «زینب کبری، استمرار نهضت حسینی» از سلسله نشست‌ها و همایش‌های بین‌المللی اربعین، توسط کارگروه بانوان کمیته فرهنگی ستاد اربعین برگزار شد.

در ابتدای این نشست مینو اصلانی، دبیر این نشست به اهداف و سیاست‌های برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: دنیای امروز نیازمند معرفی الگو است و مردم باید با بهرمندی هر چه بیشتر از ساحت فردی، اجتماعی و خانوادگی این الگوها، برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنند. از طرفی، تمدن‌ها هم باید بتوانند الگوهای خود را به درستی به دنیا معرفی کنند.

اصلانی با اشاره به اینکه ما الگویی به نام حضرت زینب(س) داریم، افزود: حضرت زینب طبق بیانات رهبر معظم انقلاب، الگوی زن نه شرقی نه غربی است. زنی که با حفظ حریم‌ها می‌تواند هم عفیف و شریف باشد و هم اثرگذار در جامعه. چنین زنی می‌تواند در مرکز تصمیم‌گیری‌های ملت قرار گیرد. در تاریخ هم بانوانی داشته‌ایم که تاریخ را تغییر داده‌اند.

در این نشست ضمن تشریح جایگاه حضرت زینب(س) به عنوان الگوی زن نه شرقی نه غربی، این سؤال مطرح شد که آیا زنان مسلمان تهدیدهایی که می‌گوید زن در اسلام تحت ظلم است را به فرصت می‌توانند تبدیل کنند؟

جمعه/////اخباری با رنگ و بوی اربعین حسینی

خدمت‌رسانی گروه‌های جهادی به زوار اربعین

سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی در رابطه با نحوه خدمت‌رسانی گروه‌های جهادی به زوار اربعین حسینی اظهار کرد: در استمرار شور و عشق حسینی، اربعین حسینی به عنوان فناوری انقلاب اسلامی و استمرار مسیر حسینی، امروز میعادگاه همه دلدادگان و نمایش اقتدار انقلاب اسلامی و امت‌های مسلمان است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با اشاره به اینکه اربعین حسینی فناوری تولید شده انقلاب اسلامی برای صدور شور حسینی به جهان است، بیان کرد: گروه‌های جهادی بسیج در امر موکب‌داری و خدمات‌رسانی فردی به زوار اربعین پیش‌قراول هستند و امروز بیش از سه هزار و ۳۰۰ گروه جهادی در بیش از ۷۰۰ موکب در طول این مدت فعالیت دارند و امید داریم از امروز این نقطه عزیمت با شور و حرارت بیشتری با سازماندهی و ساماندهی بهتری برای خدمت مؤثرتر برای زوار رقم زده شود.

مصدوم شدن چند ایرانی در حادثه انفجار پمپ بنزین عراق

روز ۲۰ شهریورماه در پی انفجار در پمپ بنزین در شهر شوملی در استان بابل عراق، ۱۱ نفر فوت کردند و ۳۰ نفر نیز مصدوم شدند.

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر با اعلام این خبر که در بین مصدومان این حادثه چند زائر ایرانی نیز حضور دارند، گفت: همینک اتوبوس آمبولانس جمعیت هلال احمر در محل حادثه حضور دارد و در حال خدمات رسانی به زائران است.

۲ مشکل عمده زائران ایرانی اربعین

طاهر درودی، مدیر عملیات پزشکی اربعین ۱۴۰۱ که اکنون در عراق به سر می‌برد، در خصوص وضعیت سلامتی زائران ایرانی در مراسم اربعین حسینی، گفت: به دلیل گرمای هوا و شرایط خاصی که در عراق حاکم است، گرمازدگی یکی از مشکلات اساسی و عمده زائران است و هلال احمر با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از قبل داشت، تمهیدات لازم برای تأمین سرم از داخل عراق را انجام داده و به مقدار کافی سرم را که درمان اصلی در گرمازدگی است در اختیار داریم.

وی با تأکید بر اینکه نکته‌ مهم در زمینه گرمازدگی پیشگیری است نه درمان،‌ به زائران توصیه اکید کرد که در ساعات بسیار گرم روز پیاده‌روی نداشته باشند، در سایه بمانند، آب فراوان بخورند، فعالیت و پیاده‌روی خود را به ساعات خنک‌تر روز و شب موکول کنند و بیشتر در طول روز استراحت کنند.

مدیر عملیات پزشکی اربعین ۱۴۰۱ با اشاره به اینکه در مجموع وضعیت بهداشتی عراق قابل قبول و قابل کنترل است و مشکل خاصی که نگران کننده باشد، نداریم، گفت: زائران بیشتر دچار مشکل گرمازدگی و مشکلات گوارشی شده‌اند.

فعالان رسانه‌ای راوی اربعین می‌شوند

مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی از خبرنگاران، تصویربرداران، عکاسان و فعالان رسانه‌ای و کنشگران فضای مجازی که در ایام اربعین زائر امام حسین(ع) هستند دعوت کرد در پویش راوی اربعین شرکت کنند.

علاقه‌مندان به شرکت در این پویش می‌توانند روایت خود از اربعین امسال یا سال‌های گذشته را به نشانی soogvareh.com/ravi_arbaeen ارسال کنند.

دبیرخانه مرکزی دومین سوگواره ملت امام حسین(ع) با همراهی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجموعه کارگاه‌های فرهنگی و هنری دیجیتال را برای ارتقای دانش، آگاهی و مهارت‌های علاقه‌مندان در صفحه ویژه سوگواره برگزار می‌کند که علاقمندان به شرکت در این کارگاه‌ها می‌توانند به نشانی https://www.instagram.com/soogvareh_com مراجعه کنند.

جمعه/////اخباری با رنگ و بوی اربعین حسینی

۲ دیدگاه متفاوت در تربیت کودک؛ تکرار و تمرین یا آزادی تجربه

چهلمین پیش نشست آنلاین اولین کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی با همکاری مشترک پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی «خاتم» به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

«سلامت خانواده و تربیت معنوی و اخلاقی فرزندان» موضوع این نشست بود که طی آن کوثر دهدست، عضو هیئت علمی گروه مشاوره دانشگاه رفاه با موضوع «فرزندپروری اخلاق محور رویکردی نوین در عرصه تعلیم و تربیت خانواده» و آمنه عالی، عضو هیئت علمی گروه آموزش و پرورش دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع بسترسازی تربیت معنوی فرزندان در خانواده به سخنرانی پرداختند.

در این نشست، دو روش برای تربیت فرزندان مطرح شد که یکی بر تکرار و تمرین با مدیریت والدین و دیگری بر فرصت دادن به کودکان برای تجربه نتایج اعمال تاکید داشت.

انتهای پیام
captcha