نیکخواه آزاد: جای تفکر سودآوری کتابخانه‌ها کتابخوانی را تسهیل کنیم + صوت
کد خبر: 4085742
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
کانون پرورش فکری؛ ماهیت، انتظارات و عملکرد/ 2

نیکخواه آزاد: جای تفکر سودآوری کتابخانه‌ها کتابخوانی را تسهیل کنیم + صوت

وحید نیکخواه آزاد گفت: جای اینکه بخواهیم کتابخانه‌های کانون را عاملی برای رونق کتابخانه‌های عمومی بدانیم امکان خرید کتاب را برای خانواده‌ها فراهم کنیم.

وحید نیکخواه آزاد، کارگردان سینما در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه انتظار سودآوری اقتصادی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کاملاً اشتباه است، گفت: یک سری بخش‌ها در کشور وجود دارد که هدف از تشکیل آنها سودآوری اقتصادی نبوده بلکه تکلیفی است که دولت بر دوش دارد تا بتواند در جهت رشد فرهنگی کشور حرکت کند. برای مثال به بحث آموزش و پرورش اشاره می‌کنم که در کشورمان رایگان است. آموزش رایگان به نوعی دیگر در خانواده‌ها هم رخ می‌دهد. وقتی پدری برای اعضای خانواده هزینه می‌کند هیچگاه توقع بازده مادی ندارد بلکه آن را تکلیفی می‌داند که باید به آن عمل کند.

وی در پاسخ به این سوال که کانون پرورش فکری جدا از مسائل مالی آیا در پیشبرد اهدافی که برایش متصور شده، موفق بوده است؟ گفت: کلاً کانون پرورش فکری به غیر از سال‌های ابتدای بعد از انقلاب نسبت به قبل از انقلاب پسرفت داشته است! کانون در بدو تاسیس هیچ نمونه مشابه‌ای در دنیا نداشت و جالب است در همان سال‌های آغازین توانست موفقیت‌های بسیاری کسب کند اما بعد از پیروزی انقلاب با توجه به اینکه زیرساخت‌ها در اختیارمان بود نتوانستیم آن را به همان اندازه خوب اداره کنیم!

نیکخواه افزود: در بخش‌هایی نظیر انتشارات یا فیلم‌های پویانمایی موفقیت‌هایی به دست آمده ولی به نظر می‌رسد در بخش کتابخانه‌ها به آن اندازه که انتظار می‌رفت نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم. درباره چرایی این موضوع دو دلیل قابل ذکر است. ابتدا بحث مدیریت فرهنگی است. متاسفانه کانون از ابتدای انقلاب تا الان هشت مدیر عامل عوض کرده است. اگر سابقه تمام آن افراد را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد تقریباً هیچ یک از آنها سابقه‌ای در عرصه کار کودک نداشته‌اند. این ضعف را در سینما هم شاهد هستیم زیرا ورود افرادی که در این زمینه تخصص ندارند کار را به آنجایی رسانده که امروز شاهدش هستیم! دلیل دوم نیز به کمبود بودجه مربوط می‌شود که چنین شرایطی را به وجود آورده است.


بیشتر بخوانید:

حاجیان‌زاده: کتابخانه‌های کانون بنگاه‌ اقتصادی نیستند


وی درباره اظهار نظرهایی که اخیراً پیرامون کتابخانه‌های کانون مطرح شد هم چنین توضیح داد: به نظر من گرفتن کتابخانه‌های کانون شاید در ظاهر به معنای بستن کانون نباشد اما با گذر زمام اضمحلال کانون را در پی خواهد داشت. البته من از نیت مسئولان ارشاد که پیشنهاد واگذاری کتابخانه‌های کانون را مطرح کردند مطلع نیستم اما یک اشکالی در سخن آنها وجود دارد. اگر ارشاد در پی رونق کتابخانه‌های عمومی است ابتدا باید به کتاب کودک بها دهد تا در ادامه با رشد نسل کتابخوان، کتابخانه‌های عمومی رشد پیدا کنند.

کد

مدیر سابق واحد تولید کتاب کانون پرورش فکری در انتها تصریح کرد: نکته تاسف‌آور اینجاست وقتی ما عادت کتاب خواندن را در کودکان از بین می‌بریم طبیعی است این نسل وقتی رشد ‌می‌کند دیگر دلبستگی به کتاب نخواهد داشت. در این راستا پیشنهاد من این است امکان کتاب خریدن را برای خانواده‌ها بیشتر فراهم کنیم. در شرایط فعلی اگر خانواده‌ای بخواهد برای کودک خود یک کتاب داستان 15 صفحه‌ای خریداری کند حداقل باید 50 هزار تومان هزینه کند! این رقم برای بسیاری از خانواده‌ها قابل انجام نیست. برای همین جای اینکه بخواهیم کتابخانه‌های کانون را عاملی برای رونق کتابخانه‌های عمومی بدانیم امکان خرید کتاب را برای خانواده‌ها فراهم کنیم.

انتهای پیام
captcha