نقد امام حسین(ع) به شعارهای توخالی
کد خبر: 4085805
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹
حجت‌الاسلام اکرمی بیان کرد:

نقد امام حسین(ع) به شعارهای توخالی

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام حسین(ع) در خطبه منا فرموده است خداوند کارهای احمقانه، ظاهرسازی، پوچ و بی‌ریشه، تظاهر و شعر و شعار توخالی را که قانون، عدالت و روح نداشته باشد، دوست ندارد.

نقد امام حسین(ع) به شعارهای توخالیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکرمی، استاد حوزه و دانشگاه، 24 شهریورماه در نشستی به مناسبت اربعین امام حسین(ع) که از سوی مؤسسه پژوهشی فرهنگی فهیم برگزار شد، گفت: از امام حسین(ع) بسان امام باقر و امام صادق(ع) و امام رضا(ع) و دیگر پیشوایان معصوم روایات فراوان نرسیده ولی همان تعداد محدود هم همانند سخنان سایر ائمه(ع) سازنده، هدایتگر و روشنگر است.

وی افزود: به فرازهای دعای عرفه و خطبه آن یکتاپرست و انسان‌دوست که در منا گزارش شده است بنگرید که فرمودند: ای عالمان و مدعیان دینداری و دین‌شناسی، ای کسانی که به خوبی شهره هستید، ای کسانی که به دعوت به خوبیها و هشدار به ظلم و جرم و نقض حقوق انسان‌ها باید شهره باشید، ای کسانی که خدا هیبت و شکوهی از عنوان شما به برکت دین در دل شما انداخته که شما را احترام کنند، آیا حق خدا را ادا کرده و در برابر ظالمان ایستادید و داد از نقض حقوق انسان‌ها زدید؟.

اکرمی بیان کرد: چنین سخنانی از امام(ع) صادر شده است و  در ادامه دست‌ها را به سوی آسمان بلند کرد و گفت: خدای من خود می‌دانی هجرت من از کنار خانه و کاشانه و مزار جدم پیامبر(ص) و آواره بیابان شدنم برای جاه و جبروت و زنده باد و مرده باد دنیا و قدرت و ثروت نیست. هدف برپاداشتن عدالت و قسط از سوی مردم است همان چیزی که در آیات شریفه قرآن بر آن تاکید فراوان شده است.

شعارهای فاقد روح عدالت مورد پسند خدا نیست

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امام حسین(ع) در ادامه این خطبه فرموده است خداوند کارهای احمقانه، ظاهرسازی و پوچ و بی‌ریشه و تظاهر و شعر و شعار توخالی که قانون و حق و عدالت و کمال و انسانیت و روح نداشته باشد دوست ندارد.

وی اضافه کرد: در کنار این سخنان زیارتنامه‌های اصیلی که در مورد ایشان به ما رسیده از همه ائمه(ع) بیشتر است و از جمله همین زیارت اربعین دنیایی از مفاهیم و معارف را دارد. هم ریشه و تبار امام حسین(ع) و اینکه جد و جده و پدر و مادر او کیست، بیان کرده است؛ بی‌جهت نیست امام(ع) در روز عاشورا از تیره و ریشه خود و اینکه جدش پیامبر(ص) سخن می‌گوید.     

وی با تاکید بر اینکه رفتارهای خالصانه خیلی مهم است، اظهار کرد: اگر ملت و دولتی خالصانه در راه خدا قدم بردارد، شیطان و استبداد و استعمار کاری از پیش نمی‌برد، شیطان گفته است که به عزت تو قسم که من همه را فریب می‌دهم جز بندگان خالص تو را. فریب‌ها از جایی شروع می‌شود که احبار و رهبان را جای موسی و عیسی(ع) می‌نشانند، موسی و عیسی را هم جای خدا می‌نشانند؛ بی جهت نیست که امام صادق(ع) فرمود خدا غلات را لعنت کند و آنها را منفور می‌دارد چون ائمه(ع) را جای خدا می‌نشاندند.

تبیینی بر مفهوم زیارت

اکرمی با طرح این پرسش که زیارت یعنی چه؟ گفت: زیارت یعنی دیدار پیامبر(ص) و امام(ع) از نزدیک و دور البته این دیدار باید به شناخت برسد و اگر به شناخت نرسد چه سنگ و چه زر فرقی ندارد؛ ما در زیارت ابتدا باید به دیدار معصوم برویم و بعد شناخت و بعد اقرار به اینکه من آمده‌ام تا شما را بشناسم و اطاعت کنم.

وی با اشاره به فرازهایی از زیارت اربعین، اظهار کرد: امام صادق(ع) که متن زیارت اربعین را فرموده‌اند بیان می‌کنند: السلام علی ولی الله و حبیبه؛ سلام بر ولی خدا و حبیب خدا؛ حسین(ع) افزون بر اینکه در ریشه و تبار تک است و خطاب به دشمنانش فرمود: «أَلا إِنَّ الدَّعِی بْنَ الدَّعِی...» تو پست و پست‌زاده هستی؛ و بعد فرمودند آن سینه پاکی که به من شیر داده و آن اجداد مطهر اجازه ذلت را به خود و خاندانشان نداده و نمی‌دهند. امام حسین(ع) افزون بر چنین تبار و ریشه‌ای خودش هم ولی خداست. ولی یعنی چه؟ نزدیک به 30 معنا دارد و اگر همه را هم در نظر بگیریم، امام(ع) ولی خداست.

وی اضافه کرد: به شعار و گفتار و ادعا نیست و کسی می‌تواند ولی خدا باشد که رنگ خدا بپذیرد و جانش سرشار از مهر خدا باشد و نماز و روزه و بشردوستی، مردم‌نوازی او برای بندگی خدا باشد؛ امام علی(ع) در خطبه 27 نهج‌البلاغه فرموده است: به من خبر رسیده که اوباش و جنایتکاران معاویه خلخال از پای زن یهودی بیرون آورده‌اند و اگر کسی از این مصیبت دق کند کار گزافی نیست.

بشردوستی امام حسین(ع)

اکرمی بیان کرد: امام حسین(ع) غرق در توحید و لبریز از بشردوستی بود و باید 27 معنا در مورد ولی را ببینیم تا بفهمیم ولی خدا بودن چیست. هر کدام از پیامبران یک ویژگی دارند، نوح نبی الله، موسی کلیم الله و عیسی روح الله است، آدم صفی الله است ولی آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری. جد تو محمد(ص) حبیب الله است. السلام علی خلیل الله و نجیبه، فرموده حسین خلیل و نجیب خداست نفرمود: فرزند خلیل و نجیب خداست.

وی ادامه داد: ابراهیم چه زمانی خلیل خدا شد و موسی چه زمانی نبی شد؟ حتی دختر با فهم شعیب هم به پدرش گفت که موسی را برای کارگری استخدام کن چون او توانمند و امانتدار است. آیا امروز در جهان اسلام امور مسلمین در دست افراد توانمند، متخصصان و امانتداران است؟ هر جایی سر می‌زنیم فساد می‌بینیم، زیارت‌نامه امام حسین(ع) هم می‌خوانیم و مدعی این هستیم که ما 50 بار زیارت کربلا رفته‌ایم.

کیفیت را فدای کمیت نکنیم

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: زیارت این است که فکر، اندیشه و اخلاق و منش و دانش و راه و رسم حسین(ع) را در حد توان پیاده کنیم، مشی و مرام حسین را در سیاست و اقتصاد و اجتماع رعایت کنیم. برخی افراد و گاهی از معممین می‌گویند خدا توفیق داده ما 50 بار به حج و زیارت برویم، خوب خدا را شکر ولی چرا جامعه ما نباید کیفیت را ببیند و فقط به کمیت توجه داشته باشد.

عزت امام حسین(ع)

وی افزود: در ادامه زیارت آمده السلام علی صفی الله. السلام علی الحسین المظلوم الشهید؛ سلام بر حسینی که مظلوم بود ولی ظلم‌پذیر نبود؛ مظلوم بودن با تلاش و جهاد افتخار است و درجه دارد، تلاش و جهاد برای عدالت و احقاق حقوق مستمندان و مستضعفان و برای پاسخگویی و نظارت‌پذیری و محاسبه کردن افتخار دارد، ولی پذیرش ظلم ننگ است.

وی افزود: هزاران نفر او را محاصره کردند، ولی حاضر نشدند منطق او را بشنوند و از آنها پرسید چرا خون مرا می‌ریزید و فکر می‌کنید کار شما مورد رضایت خداست؟ آیا من کسی را به ناحق کشته‌ام؟ امام از ابتدا یعنی دوره معاویه و تا به کاخ استانداری مدینه دعوت هرگز زیر بار ظلم نرفت. نوشته‌اند: یزید یک نامه عمومی و یک نامه خصوصی نوشته بود، در نامه خصوصی نوشته بود اگر حسین(ع) بیعت نکرد و دلیل و آیه و .. آورد همانجا گردنش را بزنید. امام خطاب به امیر مدینه فرمود: هم یزید که خلیفه و پیشواست و هم سیستم حکومت امویها فاسد است و مثل من با چون یزید بیعت نمی‌کند. بنابراین حسین(ع) مظلوم بود ولی زیر بار ظلم نرفت.‌

انتهای پیام
captcha