ارتباط شگفت‌انگیز خواب و بیداری از منظر قرآن
کد خبر: 4086295
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵

ارتباط شگفت‌انگیز خواب و بیداری از منظر قرآن

قرآن کریم واقعیت خواب دیدن و اثرات آن را به صورت مسئله‌ای مهم و پر رنگ مطرح می‌کند و پیامبر(ص) نیز بر اهمیت موضوع رؤیا و مسائل پیرامون آن تأکید کرده‌اند.

به گزارش ایکنا، طبق فرمایش پیامبر(ص)، «خواب دیدن بر سه گونه است: بشارتى از جانب خدا، غمى كه شيطان به وجود مى‌آورد و حديث نفسهاى انسان با خويش كه آنها را در خوابش مى‌بيند». اما کدام رؤیا بشارت‌های خداوند را برای مؤمن به همراه دارد؟
 
پیامبر اکرم(‌ص) درباره آیه ۶۴ سوره یونس که می‌فرماید؛ «لَهُمُ الْبُشْرَى فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ فِي الْآخِرَةِ؛ در زندگي دنيا و در آخرت شاد (و مسرور)ند»، فرمودند: آن بشارت خواب خوبی است که مومن می‌بیند و به‌وسیله آن در دنیایش نوید داده می‌شود. روایت دیگری از پیامبر نقل شده که درباره همین آیه فرمودند: آن بشارت رویای راستی است که مومن می‌بیند یا کسی دیگر برایش می‌بیند. حضرت رسول اکرم(ص) همچنین درباره رؤیای صادق می‌فرماید: رؤیای راست نویدی از خداوند و جزیی از اجزاء نبوت است.

اهمیت ایمان به رویای صادقه

موضوع رؤیا و مسائل پیرامون آن چنان حائز اهمیت است که رسول خدا(ص‌) درباره آن می‌فرماید: «من لم یؤمن بالرؤیا الصادقه فانه لم یؤمن بالله و رسوله؛ کسی که صحت خواب دیدن‌های راست را باور نکند، به خدا و رسول خدا(ص) ایمان نیاورده است».
 
قرآن کریم واقعیت خواب دیدن و اثرات آن را به صورت مسئله‌ای مهم و پر رنگ مطرح می‌کند و در جاهای مختلفی به آن می‌پردازد. در قرآن کریم آیات متعددی از خواب دیدن افراد - از قبیل انبیا، پادشاهان و افراد عادی - وجود دارد که نشان دهنده اهمیت موضوع و ارتباط مستقیم این خواب دیدن‌ها با حیات افراد و اجتماع دارد. 
 
برگرفته از یادداشت سید محمود جوادی
 
انتهای پیام
captcha