طراحی پوشاک اربعین؛ تلاشی که با وقت‌نشناسی به هدر رفت
کد خبر: 4086440
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
یادداشت

طراحی پوشاک اربعین؛ تلاشی که با وقت‌نشناسی به هدر رفت

در حالی که لزوم ارائه پوشاک و اکسسوری‌ها ویژه اربعین بر هیچ کس پوشیده نیست، زمانبندی نامناسب و نبود سکوی فروش طرح‌های پوشاک اربعین، موجب شده عملاً زائران بی‌شمار اربعین نتوانند از طرح‌های ارائه شده بهره ببرند.

طراحی پوشاک اربعین؛ تلاش‌هایی که با وقت‌نشناسی به هدر رفت

به گزارش ایکنا، در دنیای تخصصی مد و لباس، مفهومی با عنوان هفته مد وجود دارد. هفته‌های مد همیشه چند ماه قبل از شروع فصلی که قرار است لباس‌های ارائه شده در آن پوشیده شوند، برگزار می‌شوند. مثلاً اگر قرار است طرح‌ها و پوشاک ارائه شده متناسب با فصل بهار باشند، هفته مد مربوط به آن در اواخر پاییز یا حداکثر اوایل زمستان برگزار می‌شود تا به خریداران و رسانه‌ها امکان پیش نمایش طراحی‌های صورت گرفته برای فصل بعد داده شود.

این زمانبندی موجب می‌شود، رسانه‌ها فرصت لازم برای معرفی طرح‌های جدید به مصرف‌کنندگان را داشته باشند و تولیدکنندگان نیز به موقع بر اساس پیش‌بینی خود از استقبال مخاطبان دست به تولید محصولات هر فصل بزنند؛ در ادامه نیز پوشاک تولید شده به موقع در اختیار سکوها و مراکز فروش گذاشته می‌شود و طرح‌های جدید هر فصل به موقع به مخاطبان ارائه می‌شود.

چند سالی است که پیاده‌روی اربعین با حضور میلیون‌ها زائر از ایران و بسیاری دیگر از کشورهای منطقه و جهان در حال برگزاری است و یکی از مهم‌ترین نیازهای این میلیون‌ها زائر پوشاک مناسبی است که در پیاده‌روی اربعین راحتی و تسهیل سفر را برای آنها به ارمغان بیاورد.

طراحی پوشاک اربعین؛ تلاش‌هایی که با وقت‌نشناسی به هدر رفت

لباس به ویژه چادر برای بانوان، کوله‌پشتی، کفش و اکسسوری‌های ویژه مراسم اربعین از جمله نیازهای میلیون‌ها زائر اربعین است که انصافاً به موقع تشخیص داده شده و حتی استارتاپ‌هایی برای طراحی و تولید این نوع پوشاک طی سال‌های اخیر به راه افتاده است اما متأسفانه عدم توجه به زمانبندی مناسب برگزاری نمایشگاه‌ها و استارتاپ‌های ویژه پوشاک اربعین موجب شده طرح‌های ارائه شده برای اربعین عملاً بسیار دیرهنگام تولید و اصلاً به دست مصرف کننده نرسد.

در همین راستا امسال کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تمام برنامه‌‌های مرتبط با پوشاک اربعین را در شهریور ماه یعنی زمان حضور زائران در مراسم اربعین برگزار کرد در حالی که باید فصل مد ویژه اربعین به صورت حرفه‌ای و تخصصی طراحی و حداقل چند ماه قبل از فرا رسیدن محرم فراخوان طراحی لباس مناسب مراسم عاشورا و در کنار آن پوشاک ویژه اربعین اعلام شود؛ در ادامه نمایشگاه‌های ویژه ارائه طرح‌های پوشاک عزاداری برپا شده و زمینه ارتباط تولیدکنندگان و طراحان فراهم شود.

این ارتباط به موقع منجر به تولید پوشاک مورد نیاز عزاداران و زائران و ارائه به هنگام پوشاک محرم و اربعین به عزاداران و زائران خواهدشد. مسئله مهمی که متأسفانه کارگروه ساماندهی مد و لباس از آن غفلت کرده است.

طراحی پوشاک اربعین؛ تلاش‌هایی که با وقت‌نشناسی به هدر رفت

لازم به ذکر است، کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با همکاری دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی نمایشگاه برنامه‌ها و محصولات سبک زندگی اربعین را با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اواخر شهریورماه برگزار کرد. نمایشگاهی که محل و زمان آن با بی‌دقتی و بدون توجه به ملاک‌های تخصصی برگزاری چنین نمایشگاه‌های انتخاب شده بود.

همچنین مراسم رونمایی از مجموعه کیف و کوله پشتی اربعین با همکاری موسسه هنرپردازان نواندیش ساره نیز شهریور ماه و زمانی که بیشتر زائران اربعین حسینی سفر خود را آغاز کرده و حتی به پایان رسانده بودند برگزار شد.

نکته عجیب اینکه کارگروه سامان‌دهی مد و لباس کشور از برگزاری رویداد «پوشاک سوگ زائران اربعین» ‏خبر داده و اعلام کرده است که فراخوان تفصیلی رویداد، به‌زودی منتشر خواهدشد و این در حالی است که مراسم اربعین سال جاری به پایان رسیده و آخرین زائران نیز در حال بازگشت هستند و هنوز خبری از فراخوان این رویداد نیست.

طراحی پوشاک اربعین؛ تلاش‌هایی که با وقت‌نشناسی به هدر رفت

آغاز فرایند تولید و توزیع تن‌جامه مردانه اربعینی در کارگروه نیز همزمان با سفر زائران اربعین به عراق در ساختمان خود کارگروه اعلام شد. یعنی حتی سکوی فروش مناسبی برای محصولات اربعینی در نظر گرفته نشده بود و این مسئله از دیگر اشکالات بزرگ تولید پوشاک و اکسسوری‌های ویژه اربعین است.

مسئله مهم دیگر انتخاب شعار «خوشا راهی که پایانش تو باشی» برای چاپ بر روی تیشرت‌های اربعین بود. در حالی اعلام شد این شعار بر روی لباس‌های اربعینی نقش خواهد بست که از بسیاری قبل اعلام شده بود شعار اربعین امسال «انا من حسین» انتخاب شده و تصمیم فرهنگی ستاد مرکزی اربعین استفاده از این شعار به صورت واحد در تمام مراسم‌ مرتبط با اربعین بود.

اگر قرار است برگزاری رویدادهای مرتبط با پوشاک اربعین به رفع نیاز زائران منجر شود باید کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برنامه‌ریزی زمانی و مکانی(سکوی فروش مناسب) دقیق‌تر و کاربردی‌تری برای این رویدادها انتخاب و به صورت تخصصی و حرفه‌ای رویدادهای پوشاک اربعین را برگزار کند اما اگر برپایی چنین برنامه‌هایی صرفاً برای اعلام گزارش و رفع تکلیف است، پاشنه بر همین روال خواهد چرخید.

انتهای پیام
captcha