رساله دکتری «تأثیر منظومه فکری ابوهریره بر عقاید مسلمانان و موضع اهل بیت(ع) در برابر آن» دفاع می‌شود
کد خبر: 4086472
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶

رساله دکتری «تأثیر منظومه فکری ابوهریره بر عقاید مسلمانان و موضع اهل بیت(ع) در برابر آن» دفاع می‌شود

جلسه دفاع از رساله دکتری رشته علوم قرآن و حدیث با موضوع «تأثیر عقاید مستنبط از روایات ابوهریره بر عقاید مسلمانان و موضع اهل بیت(ع) در برابر آن»، در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا، رساله دکتری «تأثیر منظومه فکری مستنبط از روایات ابوهریره بر عقاید مسلمانان و موضع اهل بیت(ع) در برابر آن» توسط مرتضی اوحدی، دانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث سامان یافته و جلسه دفاع از این رساله چهارشنبه 30 شهریور، ساعت 12 در سالن دفاع دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران برگزار می‌شود.

راهنمایی این رساله بر عهده محمد شریفی، دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران بوده و فرهنگ مهروش (حامد خانی) دانشیار گروه الهیات دانشگاه آزاد اسلامی گرگان و حجت‌الاسلام والمسلمین محسن نورائی دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران نیز مشاوره این رساله را بر عهده داشته‌اند.

حبیب‌الله حلیمی جلودار، دانشیار و مهدی تقی‌زاده طبری، استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران داوران داخلی این رساله هستند و محمدهادی یدالله‌پور دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز داور خارجی است.

این رساله در چهار فصل آماده شده است و عناوین فصل‌ها عبارت از: 1- کلیات و مفاهیم، 2- ابوهریره و مبانی هستی‌شناختی او، 3- مبانی انسان‌شناختی ابوهریره و 4- سلوک اخلاقی – عبادی ابوهریره هستند.

مراد از منظومه فکری ابوهریره در این رساله، به صورت خاص اندیشه اخلاقی این صحابی است که با مرور تک‌تک روایات بازتاب‌یافته از او در منابع روایی اهل سنت بازسازی شده است. بر این اساس، در مرحله نخست بنیادی‌ترین نگرش‌های ابوهریره به هستی تبیین شده و سپس نگرش‌های بنیادین ابوهریره به انسان بازتاب‌یافته است. سپس از خیر اعلایی که ابوهریره برای چنین انسانی در چنین جهانی در نظر گرفته سخن رفته و در نهایت سلوک اخلاقی - عبادی ابوهریره برای رسیدن به این خیر اعلا بازتاب یافته است.

نخستین مقاله مستخرج از این رساله با موضوع «هستی و ساحت‌های مختلف آن در روایات ابوهریره؛ کوششی نخستین برای بازسازی اندیشه اخلاقی او»، موفق به اخذ پذیرش انتشار در دوفصلنامه علمی - پژوهشی کتاب قیم شده و در یکی از شماره‌های آینده این مجله منتشر می‌شود.

انتهای پیام
captcha