قاطع‌ترین برخورد عبرت‌آمیز با سران اغتشاشات انجام شود
کد خبر: 4087415
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
خطیب جمعه تهران:

قاطع‌ترین برخورد عبرت‌آمیز با سران اغتشاشات انجام شود

حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران گفت: مولا علی(ع) با فریب خوردگان مهر داشت اما قاطع‌ترین برخورد را با سران جنایت داشت و اینجا به رئیس قوه قضاییه که در نماز جمعه حضور دارند از زبان مردم می‌گویم که مردم می‌خواهند با سران اغتشاش قاطع‌ترین برخورد عبرت‌آموز صورت بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و عضو شورای نگهبان در خطبه اول نماز جمعه تهران که امروز، اول مهرماه، در دانشگاه تهران برگزار شد، با دعوت همگان به تقوا گفت: امام علی(ع) در خطبه 183 نهج البلاغه می‌فرمایند: «آن کس که حریم برای خدا نگه دارد در فتنه‌ها غرق نخواهد شد و در تاریکی ها با نور اعتقاد به خدا مسیر درست را پیدا خواهد کرد.»

وی با اشاره به بیان مباحث توحیدی در خطبه اول افزود: اینها مباحثی است که سبب نورانیت دل می‌شود و عشق به خدا را در دل ما افزون می‌کند.

خاتمی بیان کرد: از صفات خداوند که در آیات فراوانی در حدود بیش از 500 آیه آمده، صفت علم گسترده خدا به همه چیز از جمله انسان است که با عناوینی همچون عالم، علیم، بصیر، حکیم، خبیر، محیط و رقیب ذکر شده است.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: در سه آیه قرآن؛ آیه یک سوره «نسا»، آیه 117 سوره «مائده» و آیه 52 سوره «احزاب»، صفت رقیب به معنای نگهبان و حافظ آمده است. خداوند مراقب انسان است و به آنچه انسان انجام می‌دهد عالم است. در قرآن هم در آیه 18 سوره «ق» سخن از این است که مأموران خدا مراقب انسان هستند.

وی ابراز کرد: اگر انسان این خصلت خداوند را باور کند بازدارنده بسیاری از گناهان است. برای نمونه رشوه از گناهانی است که در قانون مجازات سختی برای آن تعیین شده است اما گاهی هم رشوه گیرنده و هم رشوه دهنده کاری می‌کنند که دست شیطان را از پشت می‌بندند و اینجاست که آن باور به کار می‌آید که خدا می‌داند هرچند کسی نفهمیده باشد.

خاتمی در پایان خطبه اول اظهار کرد: در واقع خداوند ریزترین کارهایی را که انجام می‌دهیم می‌بیند چون او رقیب، حافظ و نگهبان انسانهاست.

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به روایتی از امام علی(ع) درباره تقوا گفت: تقوا رئیس اخلاق است؛ تقوا جامع‌ترین فضیلت اخلاقی است که مانند خون در پیکره نظام اخلاقی اسلام جریان دارد و سبب تحقق سبک زندگی دینی است.

وی با اشاره به مناسبت‌های وفات پامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) در هفته آینده گفت: گوشت و پوست و خون ما با محبت عترت عجین است و از این رهگذر صراط مستقیم را یافته‌ایم. انشالله شما شیفتگان این خاندان در سوگ این عزیزان سنگ تمام خواهید گذاشت.

خاتمی در ادامه با اشاره به موضوع اغتشاشات اخیر گفت: ابتدا باید گفت فوت یک هموطن مایه تأسف ماست و جای تسلیت به خانواده ایشان و آرزوی صبر برای آنان دارد. در این قضیه همه مقامات کشور ورود کردند؛ رئیس جمهور، رئیس قوه قضاییه، رئیس مجلس، همه وارد شدند و همه بر پیگیری دقیق این مسئله تأکید کردند. این مسئولان امین نظام هستند و ما به امنای خودمان کاملا اطمینان داریم و مردم عزیزمان هم در این عرصه به قول این امنا اطمینان دارند. قطعا پیگیری خواهد شد و قطعا نتیجه به مردم گفته خواهد شد.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: این روزها در جهان اسلام و ایران اسلامی حوادث مهمی اتفاق افتاده است. حضور بیش از 21 میلیون نفر در کربلا مانور کمی نیست و تحقیقا بی‌سابقه است و جز عنایت خدا چیز دیگری پشت سرش نبود. حضور بیش از 3 میلیون نفر از هموطنان در پیاده‌روی اربعین کار کمی نبود و بسیار باشکوه بود. همچنین حضور بیش از 3 میلیون نفر در راهپیمایی اربعین تهران کم نیست.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به نیویورک گفت: حضور رئیس جمهور در سازمان ملل و ملاقات با سران بسیاری از کشورهای جهان نشان داد که ایران یک کشور مطرح در جهان است و این برخلاف چیزی است که برخی‌ها بیان می‌کنند ایران با دنیا قطع رابطه کرده است و کاملا رابطه دوجانبه برقرار است. آن که منزوی است شیطنت‌های آمریکا در منطقه است. عضویت ایران در شانگهای که تأثیر اقتصادی قابل توجهی دارد، پذیرفته شد و اینها چیزهای کمی نیست.

خاتمی ادامه داد: دشمنان در صدد این بودند که این توفیقات تحت‌الشعاع قرار بگیرد. با این اغتشاشات در پی تحت الشعاع قرار دادن این موفقیت‌ها هستند که رئیس جمهور منفور آمریکا در سازمان ملل روی این اغتشاشات مانور می‌دهد. روی اغتشاشاتی که آمارش را دارم و نیازی به گفتن نیست و بسیار اندکند. کلمه بسیار اندک با مفهوم خودش یعنی عدد نیستند. امروز بعد از نماز جمعه سراسر کشور و تهران عدد را مردم می‌فهمند.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: از مدتهاست دشمنان شما مردم در پی اغتشاش هستند و دنبال سوژه بودند، موفق نشدند تا اینکه این سوژه برای آنها پیش آمد، بسیار سوژه دندان گیری برای آنها شد و سوار بر این موج شدند. دل اینها برای این خانم نسوخته بود. دل اینها برای مقابله با نظام و مردم لک زده بود و لذا عقده‌گشایی کردند. مسئله‌ای که اصلا برای اغتشاشگران مطرح نیست مسئله فوت این خانم است. به دلیل اینکه مسئولان ما به جد در صحنه هستند. دیگر چه چیزی غیر از بررسی دقیق می‌خواهید؟ دارند بررسی می‌کنند.

وی با بیان اینکه قصه چیز دیگری است، گفت: قصه مقابله با دین بود و دلیلش سوزاندن قرآن، سوزاندن مسجد، کشیدن چادر از سر زن مسلمان و کار رضاخانی کردن بود و این یعنی ضدیت با دین.

خاتمی با بیان اینکه اغتشاشات اخیر علیه مردم بود، گفت: دلیلش این است که پرچم جمهوری اسلامی ایران را که نماد اقتدار و عزت شماست، به آتش کشیدند؛ علیه مردم یعنی این. علیه مردم یعنی بیش از 60 آمبولانس را تخریب کردند و تعدادی را هم سوزاندند. این آمبولانسها برای مردم است پس شما ضد مردم هستید. بانکها را آتش زدن یعنی سرمایه مردم را به آتش کشیدن؛ شرمتان باد.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: ویژگیهای این اغتشاشات بی سابقه نیست؛ 78 همین اغتشاشات بود، 88 همین اغتشاشات بود و آدمها هم همین آدمها بودند و شعارها نیز همین شعارها بود اما این بار مردم همراهی نکردند و حتی آنها را نفرین هم کردند. گفتند اعتراض دارید چرا اموال مردم را به آتش می کشید. پس قصه این اغتشاشات قصه اعتراض نبوده و نیست. اغتشاشاتی که بحمدلله لحظات پایانی اش را می‌گذراند.

وی با اشاره به وجود دو گروه در این اغتشاشات گفت: یک گروه برخی جوانان ناپخته، فریب‌خورده، گول خورده که تحت تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه و فضای مجازی بیگانه آمدند و سران اغتشاش از آنها استفاده ابزاری کردند. حالا که روزهای پایانی است برادرانه نصیحتشان می‌کنم آینده ندارید؟ نمی خواهید در بین مردم زندگی کنید؟ نمی خواهید زندگی آرام مثل مردم داشته باشید؟ صفتان از اینها جداست. روز حادثه آنها فرار می کنند و شما را گیر می‌اندازند و قصه این است. دوستانه به همه آنهایی که صدای مرا می‌شنوند و به پدر و مادرهای آنها می‌گویم که سرنوشت خود را تباه نکنند.

خاتمی تصریح کرد: گروه دوم سران اغتشاش هستند که خط می دادند. اینها تحقیقا هم از بیگانه خط می‌گرفتند و می‌گیرند و هم پول می‌گیرند که این اغتشاش را به وجود بیاورند. بی بی سی به صراحت می‌گوید که ما ذی نفع هستیم. شما غارتگران ملت ایران چه نفعی دارید؟ آن وقت آمریکا، سران استکبار، نوچه‌های آنها، تمام قد وارد میدان شدند. تریبون‌های خود را در اختیار این اغتشاشگران قرار دادند.

خطیب جمعه تهران یادآور شد: به عنوان کسی که بیش از 30 سال است در سیره اهل بیت(ع) کار می‌کنم و سه بار این سیره را از اول تا آخر گفتم یک مطلب مسلم در این سیره این است که مولا علی(ع) با فریب خوردگان مهر داشت اما قاطع‌ترین برخورد را با سران جنایت داشت و اینجا به رئیس قوه قضاییه که در نماز جمعه حضور دارند از زبان مردم می‌گویم که مردم می‌خواهند با سران اغتشاش قاطع‌ترین برخورد عبرت‌آموز صورت بگیرد.

وی تأکید کرد: آنچه در این میدان بسیار خنده‌دار است حمایت سلطنت‌طلبان از این خانم است؛ سلطنت طلبانی که 57 سال حکومت سیاه آنها ایران را تبدیل به یک زندان بزرگ کرد که هزاران آدم را کشتید یا اشک تمساح منافقین که 17 هزار بی گناه را این جنایتکاران ترور کردند. این خیلی خنده دار است که اینها به حمایت از یک خانم برخاستند. اصلا به قامتشان نمی آید. شما جلادهای آدمکش کجا حمایت از یک خانم کجا؟ این بسیار هشداردهنده است.

خاتمی اظهار کرد: آنهایی(حامیان و سران اغتشاش) که با قلمشان و در فضای مجازی از اینها حمایت می‌کنند بدانند هم پیمان با چه کسانی هستند. بدانند با سلطنت‌طلبان همراهی می‌کنند. به خود بیایید و الا مورد لعن و نفرین این ملت قرار خواهید گرفت.

خطیب جمعه تهران با اشاره به برخورد با نیروی انتظامی بیان کرد: نیروی انتظامی حافظ مال و امنیت مردم است. در یکی از این اغتشاشات تعداد زیادی موبایل گم شد و همه اینها از نیروی انتظامی خواستند موبایل آنها را پیدا کند، خجالت نمی‌کشید؟ نیروی انتظامی مأوا و مأمن شماست. خودتان برای پیدا کردن موبایلتان دست به دامن اینها می‌شوید. نیروی انتظامی در مقابله با اغتشاشگران، سوداگران مرگ و مواد مخدر، اشرار 13 هزار شهید داده است. نیروی انتظامی در سال 1400، 52 شهد داده و در سال 1401 تاکنون بالغ بر 35 شهید داده است. با فرزندان خدمتگزار این ملت وحشیانه برخورد می‌کنید. به عزیزان نیروی انتظامی در کل کشور می‌گویم دل قوی دارید و به وظیفه‌تان عمل کنید و بدانید این ملت حامی شماست.

وی اظهار کرد: حفظ نظام اسلامی خط قرمز مردم ماست. از زبان شما مردم که تأثیر تکبیرهای شما بیش از حرفهای من است می گویم که در حفظ نظام اسلامی با هیچ کس تعارف نداریم. در مسیر حمایت از نظام اسلامی تا آخرین نفر و آخرین نفس و آخرین قطره خون ایستاده ایم.

خاتمی بیان کرد: صاحبان تریبون مراقب باشند که تریبون آنها با تریبون ضد انقلاب یکی نشود که شریک جرم آنها می‌شوند. این کلام مولا علی(ع) است که «هر کس به فعل قومی راضی شود گویا داخل و همراه آنهاست.» متأسفانه در این حادثه هم برخی از کسانی که نان نظام را خوردند، با اغتشاشگران و دشمنان این ملت همصدا شدند. هنوز هم دیر نشده و شما که به راحتی بیانیه می‌دهید، بیانیه بدهید و اغتشاشات را محکوم کنید و الا همسوی آنها هستید.

وی با تشکر از راهپیمایی خودجوش روز گذشته مردم مشهد، همدان، زنجان و ورامین و محکومیت اغتشاشگران گفت: پیشاپیش از شما خوبان تشکر می‌کنم که با شکوه در راهپیمایی بعد از نماز جمعه شرکت خواهید فرمود. امیدواریم پیام این راهپیمایی‌ها را اغتشاشگران بگیرند. امیدوارم پیام این ابراز نفرت‌ها را از آنها بگیرند که اگر پیام نگیرند فردا دیر است. این ملت چون نظام اسلامی است قاطعانه از مسئولان قوه قضاییه می‌خواهد کسانی که به این مردم رحم نمی‌کنند، کسانی که اموال این مردم را به آتش می‌کشند، کسانی که قرآن را می‌سوزانند؛ شما با سلاح قانون این جنایتکاران را سر جای خود بنشانید.

خطیب جمعه تهران در ادامه درباره پیاده روی اربعین گفت: مقام معظم رهبری فرمود این پیاده‌روی یک پدیده معجزه‌گون و معجزه‌آسا بود. دست خدا بود. عنایت خداوند بود. رهبر مجاهد حزب‌الله نیز گفت اربعین معجزه‌ای است که از زمان خلقت آدم به این سو سابقه نداشته است. از وزارت کشور و نیروی انتظامی تشکر می‌کنم که از دو ماه برای خدمت به زائران اربعین آماده بود. انتظار می‌رود عزیزان بنشینند و ارزیابی کنند و نقاط قوت و ضعف را ببینند و نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را در پیاده‌روی سال آینده اربعین برطرف کنند.

خاتمی افزود: از استان‌های مرزی، ایلام، کرمانشاه، خوزستان و مردم این دیار صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم. از مردم و دولت عراق که کریمانه از زائران اباعبدالله الحسین(ع) پذیرایی کردند تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی با اشاره به فرارسیدن هفته دفاع مقدس گفت: تکریم این هفته، بیعت با سالار شهیدان امام حسین(ع) و تجدید بیعت با شعار امام حسین(ع)؛ «هیهات منا الذله» است. تجلیل هفته دفاع مقدس بیعت با امام راحل و شهیدان عزیز است؛ شهیدانی که حق حیات بر گردن ما دارند.

خاتمی بیان کرد: صدام سه روزه می‌خواست تهران را بگیرد و وسط مصاحبه آن را قطع کرد و گفت ادامه مصاحبه سه روز دیگر در تهران. این رزمندگان و شهدای عزیز بودند که دشمن را ناکام گذاشتند.

خطیب جمعه تهران با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید گفت: بعد از دو سال کرونایی، انشالله عزیزان این ملت از فردا درس‌ها را بانشاط شروع خواهند کرد تا آینده ساز نظام اسلامی باشند. از مدیران و معلمان انتظار می‌رود این امانتی که مردم به دست آنها دادند درست بپرورند. معلم و مدیر محترم بداند در سر سفره شهیدان نشسته اند و انشالله پاسدار خون شهیدان باشند.

انتهای پیام
captcha