حرکت کشور در مسیر پیشرفت دلیل اصلی خشم دشمن است
کد خبر: 4089578
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
رئیس‌جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر کار:

حرکت کشور در مسیر پیشرفت دلیل اصلی خشم دشمن است

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به نقش دشمنان در حوادث و فتنه‌های اخیر گفت: دلیل خشم دشمن از کشور ما این است که علیرغم همه تحریم‌ها و تهدیدها، ایران مسیر پیشرفت را طی می‌کند و به همه موانع و تحریم‌ها بی‌توجه است.

رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، صبح امروز، سه‌شنبه 12 مهر، در جلسه معرفی و دفاع از محمدهادی زاهدی وفا؛ وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با عرض تسلیت و تعزیت شهادت امام حسن عسکری(ع) گفت: امیدوارم خداوند متعال به همه ما توفیق معرفت و محبت این امام و فرزند بزرگوارشان؛ حضرت ولی عصر(عج) مرحمت فرماید و به برکت نام وجود مقدس امام عصر(عج) خداوند برکاتش را بر جمع ما، نظام مقدس ما و امت اسلامی نازل فرماید.

وی با اشاره به توفیق حضور در جمع نمایندگان ملت برای معرفی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بیان نکاتی پیرامون حوادث و قضایای اخیر کشور گفت: ابتدا باید به خاطر مردم بسیار بابصیرت، زمان‌شناس و دشمن‌شناس شاکر درگاه خداوند متعال باشیم که حقیقتا جلوه دیگری از بصیرت، زمان‌شناسی و دشمن‌شناسی خودشان را نشان دادند و دشمنان را در این فتنه ناکام گذاشتند.

رئیسی بیان کرد: باید شکرگزار درگاه خداوند باشیم که هدایت‌های امام(ره) و رهبر معظم انقلاب همواره مورد توجه مردم بوده است و حضور میلیونی مردم در خیابان‌ها و اعلام موضع آنها دشمن را ناکام گذاشت.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به هدایت‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب در روز گذشته گفت: حقیقتا ایشان تحلیل جامعی نسبت به حوادث اخیر ارائه فرمودند و دلیل این فتنه‌ها علیه کشور و نظام اسلامی برای همه انسان‌های فهیم و صاحب بصیرت قابل درک و استفاده بود.

وی افزود: ایشان در تحلیلی که فرمودند دلایل اینکه چرا دشمنان، آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ملت ما، کشور و انقلاب ما توطئه می‌کنند و این بلواها را برپا می‌کند بیان کردند و آن این بود که کشور در حال پیشرفت است و دشمن این پیشرفت را نمی‌خواهد و این نکته محوری بیانات ایشان بود.

رئیسی تصریح کرد: حقیقتا دلیل خشم دشمن از کشور ما این است که علیرغم همه تحریم‌ها و تهدیدها، ایران مسیر پیشرفت را طی می‌کند و به همه موانع و تحریم‌ها بی‌توجه است.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: درست است که ما به صورت عادلانه و عزتمندانه به دنبال رفع تحریم‌ها هستیم اما از طرف دیگر در جهت خنثی کردن تحریم‌ها تلاش می‌کنیم. دشمن رسما اعتراف می‌کند و اعلام می‌کند که فشارهای حداکثری به صورت مفتضحانه شکست خورده و تحریم‌ها بر ملت ایران کارساز نبوده است که اینها جای شکرگزاری دارد.

حجت‌الاسلام رئیسی در تشریح پیشرفت‌هایی که دشمن را خشمگین کرده، گفت: دشمن می‌بیند در وضعیتی که برخی ایالت‌های آمریکا در وضعیت قرمز به سر می‌برد وضعیت ایران در مسئله کرونا به نحوی است که روزهایی را بدون فوتی گذرانده و شرایط ابتلا و فوت در کشور ما کاملا متفاوت شده و امروز به حداقل ممکن رسیده است. دشمن می‌بیند که شش شرکت ایرانی موفق به تولید واکسن شدند و ما امروز صادرکننده هستیم به جالی واردکننده و دشمن این موفقیت را می‌بیند.

رئیس‌جمهور یادآور شد: دشمن می‌خواست که همه زندگی ما به قرارداد، برجام و مسئله تحریم‌ها بند می‌شود اما امروز می‌بیند علیرغم کمبود نزولات آسمانی در مناطق مختلفی از کشور در جهت مدیریت آب تلاش می‌شود. وضعیت طرح‌هایی مثل خوزستان که طرح سه تا چهار ساله بود ظرف چند ماه به دست جوانان برومند ما و مردم عزیز خوزستان شرایط را به نحوی کرده که امروز استان خوزستان شاهد حل مشکل آب شرب خود باشد. وضعیت آب همدان طرح 17 ساله بوده که در ظرف چند ماه کارهایی انجام شد که این چند روز در حال رسیدن به بهره‌بر‌داری است. طرح آب کردستان و سنندج که مردم این استان چند سال چشم انتظار آن بودند ظرف ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و آب در نقاط مختلف دیگری که مردم انتظار دارند تصمیم و اراده دولت است که در طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌ها دنبال شود و این نگرانی مرم رفع شود. حتما این نگاه که می‌شود علیرغم کمبود نزولات آسمانی با همین آب موجود، مشکلات را حل کرد، دنبال می‌شود.

وی ابراز کرد: دشمن می‌بیند که وضعیت برق که در آغاز به کار دولت قطعی‌های مکرر مردم را آزار می‌داد اما امروز شرایط به گونه‌ای است که علاوه بر آغاز به کار نیروگاه‌های مورد نیاز کشور و جبران عقب‌ماندگی‌ها، کار برای 35 هزار مگاوات برق مورد نیاز برنامه‌ریزی و آغاز شده و 6 هزار مگاوات به شبکه برق کشور افزوده شده و امسال قطع برق خانگی نداشتیم و کشاورزی و صنایع ما مدیریت شد تا کار بدون مشکل دنبال شود.

حجت‌الاسلام رئیسی بیان کرد: دشمنان در حوزه گاز می‌بینند فقط چند درصد از کشور باقی مانده که به شبکه سراسری گاز اتصال پیدا کند که در کمتر نقطه دنیا به این شکل وجود دارد. آنها می‌بینند که وضعیت کشاورزی در روز شروع به کار دولت منفی 5.8 درصد بود اما امروز سیر مثبت آمار کشاورزی آغاز شده است و شاهد رشد کشاورزی هستیم. امروز رشد صنایع به 5 درصد و ماشین‌آلات کشاورزی و تجهیزات به 6.2 رسیده است و دشمن می‌بیند که شرایط صنایع و تولید در کشور در حال تغییر است البته همچنان مشکلاتی در حوزه کشاورزی، صنایع و تولید داریم اما اراده بخش‌های مختلف کشور و همکاری بین مجلس و دولت را می‌بینند که امروز در حال باز کردن گره‌ها است.

رئیس‌جمهور درباره وضعیت پرداخت حقوق و دستمزد گفت: ماه اول آغاز به کار دولت بحث بر سر چگونگی پرداخت بود اما امروز با گذشت بیش از یکسال از کار دولت، یک روز حقوق و دستمزد و پرداخت یارانه‌ها با تأخیر مواجه نشده است. موضوع رتبه‌بندی معلمان که معلمان 11 سال چشم‌انتظار بودند با همکاری مجلس و دولت کار انجام شد. در خصوص مسئله بازنشستگان همکاری مجلس و دولت کاری کرد که دغدغه این قشر برطرف شود. در حالی که دشمن می‌خواست بر موج خواسته‌ها سوار شوند و مشکلات ایجاد کنند که با همکاری حل شد.
 
وی ادامه داد:‌ مسئله مهم دیگر در حوزه اقتصاد دونرخی بودن دلار و حل آن و پرداخت عادلانه یارانه‌ها بود که همه بر اصل آن اتفاق نظر داشتند و فقط بر روی روش اجرا اختلاف بود. کاری که انجام شد اگرچه یکی دو ماه وضعیت تورمی ایجاد کرد اما با همکاری نزدیک مجلس و دولت این اصلاح ضروری اقتصادی انجام گرفت که باید در اینجا از همراهی و همکاری مردم عزیزمان و تحمل سختی‌ها تشکر کنم.
 
حجت‌الاسلام رئیسی بیان کرد: این کار مقدمه راه اصلاحات اقتصادی است و سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در پیش است و سرمایه بانک‌ها به جای اینکه به طرف فعالیت‌های اقتصادی غیرمولد برود امروز به سمت پروژه‌های بزرگ در حال هدایت است و براساس برنامه‌ریزی‌ها شرکت‌های بزرگ اقتصادی با هم برای انجام سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و پروژه‌های ضروری کشور مانند توسعه میادین نفتی و گازی منسجم شده‌اند.
 
رئیس‌جمهور درباره اقدامات دولت در منطقه گفت: عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای و حضور در دیگر مجامع ما را به اقتصاد و زیربناهای اقتصاد آسیا متصل کرده و فعالیت‌ها و همکاری‌ها در حال گسترش است و روابط تجاری و اقتصادی ما با برخی کشورهای اطراف ظرف این مدت 5 تا 6 برابر افزایش پیدا کرده است. دشمن تصور می‌کرد با تهدید و تحریم ما را منزوی کند اما دید که ما به هیچ عنوان منزوی نمی‌شویم و ارتباط ما با کشورهای دنیا، کارهای اقتصادی و تجاری و تولید در کشور در حال ارتقاست و لذا وقتی دشمن خود را ناامید می‌بیند، به دنبال فتنه، توطئه و بلوا می‌افتد.
 
وی تأکید کرد: آنچه رهبری فرمودند اراده همه بخش‌ها است. شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور کارهای بسیار خوبی انجام دادند و کارهای بسیاری را هم در دستور کار دارند. نتیجه این می‌شود که دشمن بهانه‌هایی را بگیرد و بر روی این بهانه‌ها بخواهد در کشور بلوا به‌پا کند.
 
حجت‌الاسلام رئیسی نیاز ضروری امروز کشور را وحدت و انسجام ملی خواند و گفت: این آن چیزی است که رهبری از همه ملت، دولتمردان و مسئولان خواسته‌اند. وحدت و انسجام ملی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و دشمن را ناامید می‌کند. فضای کار و تلاش و امیدوار کردن مردم دشمن را ناامید می‌کند. هر کس در هر کجا که قرار دارد با فعلش، تلاش‌هایش، سخنش و قلمش مردم را امیدوار کند حتما بداند در جهت راهبرد جمهوری اسلامی است و از آن طرف هر کس با قلمش و بیانش مردم را مأیوس کند حتما بداند در جهت راهبرد دشمن است.
 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز شناخت دشمن و فتنه‌های او برای همه ما ضروری است، گفت: بحمدلله ملت عزیز ما این شناخت را به خوبی دارند، خوب موضع می‌گیرند و زمان‌شناسانه در میدان حضور پیدا می‌کنند. همکاری ما با مجلس شورای اسلامی در کارهای پیش رو از مسائلی است که مردم انتظار دارند که از مهمترین آنها برنامه هفتم است که حتما در زمان نزدیک تقدیم مجلس شده و در مجلس بررسی می‌شود و تا در زمان مناسب تصویب شده و در اختیار دولت برای اجرا توسط همه دستگاه‌ها قرار بگیرد.
 
وی با اشاره به بودجه 1402 کل کشور ‌گفت: این لایحه ظرف زمان قانونی تقدیم مجلس می‌شود و در کنار آن دولت و مجلس باید همکاری‌های بسیار دیگری در این رابطه داشته باشند. امروز بحمدلله نمایندگان مجلس و همکاران در دولت به این ضرورت اجتناب‌ناپذیر واقف هستند که همکاری همه قوا و نهادها و بخش‌ها در کشور می‌تواند ملت را امیدوار و دشمن را ناامید و ناامیدتر بکند. ما مصمم هستیم که متن کارمان خدمتگزاری به مردم، گره‌گشایی از زندگی مردم و رسیدن به همه مناطق باشد و به هیچ عنوان گرفتار حاشیه‌ها نشویم زیرا حاشیه‌ها ما را از کار می‌اندازد. لذا متن کار این است وانشالله بر این متن همواره تأکید خواهیم کرد و همواره در این راه گام برخواهیم داشت که در جهت امیدواری قطعی مردم عزیزمان است.
 
حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه در خصوص موضوع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این از وزارتخانه‌های مهم است زیرا در جهت تحقق شعار دولت که عدالت اجتماعی است بسیارنقش‌آفرین است. شاید وزارتخانه‌ای که می‌تواند در ارتباط با اقشار مختلف اجتماعی و کسانی که با آن به دلیل سه موضوع کار، تعاون و تأمین اجتماعی ارتباط دارند ایفای ماموریت کند، همین وزارتخانه است. اگر واحدهای اقتصادی مانند شستا در زیرمجموعه این وزارتخانه است اما اساس کار این است که بازنشستگان و کارگران و سایر اقشار مرتبط با این وزارتخانه از عدالت بهره‌مند شوند و این نقطه محوری در این وزارتخانه است.

وی افزود: در مدتی که گذشت دراین وزارتخانه بر روی کار و اشتغال تلاش شود که البته فقط ماموریت ان وزارتخانه نیست اما پیگیری این مسائل با آن است. نسبت به تعاون و میدان دادن به تعاونی‌ها در کشور و اقتصاد تعاونی گام‌هایی برداشته شده است. نسبت به موضوع تأمین اجتماعی گام‌های خوبی برداشته شده و آسیب‌شناسی خوبی نسبت به صندوق‌های بازنشستگی انجام گرفته است و باید از همکاران دولت در این وزارتخانه و آقای عبدالملکی، وزیر سابق، تشکر و تقدیر کنم اما این وزارتخانه کار بسیاری دارد که باید در این دوره با استفاده از همه تجربیات پیشینیان، کار متفاوتی انجام بگیرد.

رئیسی درباره ویژگی‌های وزیر پیشنهادی گفت: با شناختی که بنده از شخصیت ایشان داشتم و بررسی‌هایی که از عملکرد گذشته تا امروز ایشان در بخش‌های مختلف داشتم هم دانش و هم تجربه را به عنوان دو شرط مهم برای انتخاب و پیشنهاد ایشان داشتند.ایشان دانش خوبی را به ویژه در حوزه مسائل اقتصادی دارند و از صاحب‌نظران اقتصادی در کشور هستند و نظرات اقتصادی ایشان بسیاری از محافل اقتصادی در کشور قبول دارند.

وی افزود: آقای زاهدی وفا مؤثر بودند و تجربه حضور چند ساله به عنوان معاون اقتصادی وزیر در وزارت امور اقتصادی و دارایی داشتند و از کارهایی که انجام دادند طرح هدفمندی یارانه‌ها و پیوست عدالت ارائه شده از سوی ایشان بود. همچنین در آن دوره ابتکارات و طرح‌هایی در آن وزارتخانه انجام شد.

رئیس‌جمهور ابراز کرد: ایشان در دوره‌ای در حوزه معاونت اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور همکاری داشتند و در سال 1390 در همکاری با دفتر مقام معظم رهبری در تدوین الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی داشتند و عضو آن مجموعه به ویژه در حوزه اقتصادی بودند. همچنین ایشان مدتی به عنوان سرپرست در این وزارتخانه فعالیت داشتند و تعامل مناسبی با درون و بیرون وزارتخانه داشتند. لکن برخی دوستان مجلس به من گفتند ایشان در این مدت تماسی با مجلس نداشتند که من پاسخ دادم چون مشخص نبود که ایشان حتما پیشنهاد رئیس‌جمهور برای وزارتخانه هستند نمی‌خواستند که زمینه‌سازی شود و این از حسن ایشان بود و نمی‌خواستند خودشان را عرضه کنند و به معنای بی‌اعتنایی و بی‌احترامی به نمایندگان و کمیسیون اجتماعی نبود و وقتی معرفی ایشان قطعی شد در جلسات کمیسیون‌ها حضور پیدا کردند و لذا می‌خواستند ارتباط‌ با مجلس حتما سازمانی باشد.

حجت‌الاسلام رئیسی اظهار کرد: شرط من برای انتخاب همکاران استثناناپذیر است که مهمترین آنها داشتن روحیه مبارزه با فساد، روحیه اجرای عدالت و حق‌خواهی؛ به خصوص در این مجموعه، روحیه تحول‌خواهی و پاکدستی است که من این شرایط را در ایشان دیدم. پاکدستی و ارتباطات سالم و مبارزه با هرگونه ارتباطات ناسالم جزو شرط‌های اصلی بنده برای معرفی همکاران است. گاهی در میانه راه شنیدیم مسئولی در شهری رابطه ناسالمی داشته بلافاصله دستور دادیم که حداقل برکنار شود؛ البته اعلام غیر اقدام است وخیلی از موارد اقدام شده که گاهی اعلام نشده است و دوستان این روحیه من را می‌شناسند.

وی افزود: لذا سه کمیسیون تخصصی مجلس که گزارش مثبت دادند علاوه بر آن ریاست کمیسیون اصل 90 اعلام کرد در رابطه با موردی در خصوص سلوک شخصی ایشان بررسی کردیم و ایشان را شخصیتی پاکدست یافتیم. در این وزارتخانه مسئله تعامل و همکاری با مجلس و همه دستگاه‌ها و مردم امری بسیار ضروری است. مسئله بازنشستگان رفت و برگشتی بین دولت و مجلس داشت که ایشان در این مدت آن را بی سر و صدا حل کرد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: من در مجموع آنچه که به عنوان شاخص‌های معرفی وزیر به مجلس مورد نظر بوده تا نظر خودم احراز نشود انجام نمی‌دهم. افراد ممکن است اشخاص مختلفی را به بنده معرفی کنند و من هم می‌شنوم اما خودم تصمیم می‌گیرم و تا برای من محرز نشود حتما خدمت عزیزان معرفی نمی‌کنم.

وی با اشاره به اهمیت افزایش سرمایه اجتماعی نظام تصریح کرد: دشمن به دنبال کاهش سرمایه اجتماعی و افزایش ناامیدی مردم و القای یأس و بزرگ کردن ضعف‌ها و کاستی‌ها است. ما منکر کاستی‌ها و ضعف‌ها نیستیم اما اراده در کشور به تبعیت از مقتدای حکیم‌مان این است که با همکاری یکدیگر مشکلات مردم را بکاهیم و زندگی را بر مردم آسان کنیم. اراده و تصمیم ما آن است که مجلس و دولت و دستگاه قضایی و نیروهای مسلح شبانه‌روز به تبعیت از رهبری معظم انقلاب اسلامی با شعار ما می‌توانیم کار کنند.

حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: ما با تمام وجود معتقدیم که در کشور امکان حل مشکلات و امکان باز شدن گره‌ها در کشور با اعتماد به نفس و داشته‌های کشور وجود دارد. با همه وجود معتقدیم علیرغم خواست دشمن دل‌های ما به هم نزدیک است و در کنار یکدیگر با همکاری با هم مردم را روز به روز امیدوارتر و دشمن را روز به روز مأیوس‌تر خواهیم کرد. با همه وجود معتقدیم پاسداری از خون شهیدان و خون مطهر حاج قاسم سلیمانی ایجابی می‌کند که ما با کنار گذاشتن همه نگاه‌های فردی و شخصی با وحدت و انسجام و یکپارچگی و رفع مشکلات سفره و معیشت مردم و بیکاری و بسیاری دیگر از مشکلات، مردم را روز به روز به مجلس و دولت و به نظام جمهوری اسلامی امیدوار و امیدوارتر خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور در پایان از توجه همه نمایندگان مجلس، رئیس و هیئت رئیسه مجلس و چهار کمیسیون بررسی‌کننده صلاحیت وزیر پیشنهادی کمال تشکر خود را ابراز کرد.

انتهای پیام
captcha