برگزاری کارگاه آموزشی آینه‌کاری ویژه هنرمندان یزدی
کد خبر: 4089628
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲

برگزاری کارگاه آموزشی آینه‌کاری ویژه هنرمندان یزدی

کارشناس مرمت تزئینات معماری با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی آینه‌کاری در یزد، سابقه هنر آینه‌کاری به شیوه کنونی را حدود 4 قرن اعلام و گفت: با تلفیق آینه‌کاری و دیگر رشته‌های هنری می‌توان چنان زیبایی خلق کرد که دنیا را متحیر کند.

برگزاری کارگاه آموزشی آینه‌کاری ویژه هنرمندان یزدیبه گزارش ایکنا از یزد، کارگاه آموزش هنر آینه‌کاری در معماری ایران با حضور سیاوش طرزی استاد آینه‌کاری و کارشناس مرمت تزئینات معماری و جمعی از هنرمندان، روز گذشته، 11 مهرماه در حوزه هنری یزد برگزار شد.

تبیین تاریخچه آینه‌کاری، نقش و تأثیر هنرمندان معاصر در رشد این هنر، شناخت انواع بوم، نحوه صحیح برش آینه، برش برخی نقوش هندسی کاربردی، پیاده کردن طرح بر روی بوم و آینه، کشوگیری، جام کش کردن، ساخت کشته ملات و برجسته کاری از جمله مباحث و موضوع‌های این کارگاه بود.

سیاوش طرزی، استاد آینه‌کاری در حاشیه این کارگاه در خصوص این هنر اظهار کرد: در گذشته، آینه‌کاری به صورت سنتی و نسل به نسل در خانواده منتقل می‌شد و امکان آموزش و یادگیری این هنر برای علاقه‌مندان خیلی میسر نبود.

آینه‌کاری؛ هنری به قدمت 4 قرن 

وی با تأکید بر اینکه معتقد هستم هنرمندان و علاقه‌مندان به آینه‌کاری باید این هنر را یاد گرفته و به دیگران هم آموزش دهند گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر به همت مرکز معماری اسلامی حوزه هنری این زمینه فراهم شده و در حال آموزش و انتقال تجارب هنر آینه‌کاری به هنرمندان و دانش آموختگان رشته معماری هستیم. 

این مدرس آینه‌کاری با تأکید بر اینکه می‌توان این هنر مهجور را با آموزش و انتقال به علاقه‌مندان توسعه داد و حفظ کرد افزود: امیدوارم هنرجویان و هنرمندان با فراگیری آموزش‌های لازم و تفکر، اندیشه و نبوغ خود تحولی در این هنر ایجاد کنند. هنرمندان و کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند باید در جهت به تعالی رساندن هنر آینه‌کاری حرکت کنند و آن را به تعالی برسانند.

طرزی، آینه‌کاری را هنری بکر دانست و ادامه داد: هنر آینه‌کاری به شیوه کنونی حدود چهار قرن سابقه دارد.

وی با اشاره به کاربرد آینه‌کاری در معماری اصیل ایرانی گفت: از هنر آینه‌کاری به خاطر جلوه، درخشش، زیبایی و انعکاس نور در ساختمان‌ها و اماکن متبرکه استفاده می‌شود.

این پیشکسوت هنر آینه‌کاری اظهار کرد: در سال‌های اخیر مرکز معماری حوزه هنری در زمینه آموزش تخصصی این هنر اقدامات خوبی انجام داده و سعی شده نکات ادبی نیز به این حوزه وارد شود؛ باید پایه را از ادبیات شروع کنیم و این زمینه ادبی را در هنر آینه‌کاری بروز دهیم.

کاربرد آینه‌کاری در معماری اصیل ایرانی

این هنرمند تصریح کرد: ما در هنر آینه‌کاری فقط در پی خلق زیبایی نیستیم، همراه با آن، کلام و بیان هم داریم و می‌کوشیم از طریق این هنر با مردم حرف بزنیم.

وی با بیان اینکه ما با زبان آینه می‌توانیم با دنیا صحبت کنیم گفت: آینه در واقع ریسمان خوبی برای ارتقا و بالا رفتن است؛ من وقتی ارزش‌های خودم را در آینه تجلی کنم مخاطب آن را می‌بیند و اگر هنر من، هنر باشد او ارزش‌ها را دیده و قدر آن اثر را می‌داند.

طرزی ادامه داد: آینه‌کاری علاوه بر زیبایی در شکل، در زبان و بیان هم باید زیبا و جذاب باشد بنابراین چگونگی مطرح کردن زبان و پیام در این هنر اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه با تلفیق آینه‌کاری و دیگر رشته‌های هنری می‌توان چنان زیبایی خلق کرد که دنیا را متحیر کند افزود: موقعی می‌توانیم با جهان صحبت کنیم که در خلق آثارمان به کلام مانند صبح، نور، سحر، شامگاه و ...توجه داشته باشیم و زیبایی را با چنین عناوینی خلق کنیم.

این کارشناس مرمت تزئینات معماری با اشاره به ابنیه تاریخی، آثار بزرگ هنری و ظرفیت‌های گردشگری شهر جهانی یزد گفت: معتقد هستم همه شهرهای ایران باید در رشته آینه‌کاری فعال شوند چون فضا برای آن وجود دارد و این هنر می‌تواند مردمی شود.

یادآور می‌شود این کارگاه آموزشی در راستای حفظ و پاسداشت هنر آینه‌کاری با همکاری مرکز معماری اسلامی حوزه هنری انقلاب اسلامی و حوزه هنری استان یزد برگزار شد.

انتهای پیام
captcha