ماجرای «حکمیت» در خطبه ۳۵ نهج‌البلاغه
کد خبر: 4090437
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۴

ماجرای «حکمیت» در خطبه ۳۵ نهج‌البلاغه

مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به اینکه خطبه ۳۵ نهج‌البلاغه از مشهورترین خطبه‌هاست که بعد از ماجرای حکمیت و جنگ صفین ایراد شده است، گفت: عمروعاص زمانی که دید سپاه معاویه در حال شکست است نیرنگ و دغل‌بازی کرد، جماعتی از این توطئه تأثیر گرفتند و او کار را به نفع خود تمام کرد.

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستانحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با شرح فرازی از خطبه ۳۵ نهج‌البلاغه «الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ إِنْ أَتَى الدَّهْرُ بِالْخَطْبِ الْفَادِحِ وَ الْحَدَثِ الْجَلِيلِ وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ لَيْسَ مَعَهُ إِلَهٌ غَيْرُهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ(ص). أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ مَعْصِيَةَ النَّاصِحِ الشَّفِيقِ الْعَالِمِ الْمُجَرِّبِ تُورِثُ الْحَسْرَةَ وَ تُعْقِبُ النَّدَامَةَ وَ قَدْ كُنْتُ أَمَرْتُكُمْ فِي هَذِهِ الْحُكُومَةِ أَمْرِي وَ نَخَلْتُ لَكُمْ مَخْزُونَ رَأْيِي لَوْ كَانَ يُطَاعُ لِقَصِيرٍ أَمْرٌ فَأَبَيْتُمْ عَلَيَّ إِبَاءَ الْمُخَالِفِينَ الْجُفَاةِ وَ الْمُنَابِذِينَ الْعُصَاةِ حَتَّى ارْتَابَ النَّاصِحُ بِنُصْحِهِ وَ ضَنَّ الزَّنْدُ بِقَدْحِهِ»‌ اظهار کرد: خطبه ۳۵ نهج‌البلاغه از مشهورترین خطبه‌هاست که بعد از ماجرای حکمیت و جنگ صفین ایراد شده است.

وی با اشاره به اینکه عمروعاص زمانی که دید سپاه معاویه در حال شکست است نیرنگ و دغل‌بازی کرد، ادامه داد: موضع امام علی(ع) مشخص بود اما گوش شنوایی نبود، چراکه جماعتی از توطئه عمروعاص تأثیر گرفتند و امام نیز چاره‌ای جز پذیرش پیشنهاد آنان یعنی حکمیت را نداشت.

موسوی بیان کرد: عده‌ای که در مقابل مولای متقیان ایستادند و بعدها به خوارج مشهور شدند، ابوموسی اشعری را پیشنهاد دادند‌. عمروعاص با نیرنگ و فریب کار خود را انجام و ماجرای حکمیت را به نفع خود تمام کرد.

مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به اینکه امام علی(ع) بعد از مشکلات، سختی‌ها و ابتلائات خدا را سپاس می‌گوید، چراکه در صحنه‌ها، چالش‌ها و سختی‌های زندگی شناخت و معرفت انسان نسبت به خود و خداوند بیشتر می‌شود، گفت: انسان در سختی‌ها و مشکلات زندگی دیگران را بهتر می‌شناسد، قواعد دنیا را بیشتر درک می‌کند و در نهایت در سختی‌ها و شدائد است که انسان معرفت بیشتری به خداوند متعال پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه امام علی(ع) خطاب به مردم می‌فرماید: «معصیت و نافرمانی نسبت به کسی که ناصح، عالم و مجرب است، سبب ندامت و پشیمانی و حسرت می‌شود»، تصریح کرد: امام علی(ع) قرآن ناطق بود، اما عده‌ای با نیرنگ شامیان و عمروعاص در مقابل قرآن ناطق ایستادند و تخلف این‌ها از امام عصر سبب ماجرای حکمیت و پس از آن جنگ نهروان شد.

موسوی با بیان اینکه در ماجرای حکمیت، ایستادگی عده‌ای در مقابل امام ظالمانه بود، اضافه کرد: مخالفت این گروه براساس برهان و استدلال نبود بلکه از روی طغیان بود و جایی برای خیرخواهی، گفت‌وگو و استدلال نگذاشتند.

مدرس حوزه علمیه لرستان با یادآوری اینکه امام علی(ع) ماجرای حکمیت و قرآن بر سر نیزه کردن لشکر معاویه را خدعه و نیرنگ می‌دانست، گفت: بعد از آن امام ابتدا ابن‌عباس را برای حکمیت پیشنهاد داد، اما نپذیرفتند و بعد از آن مالک‌اشتر را پیشنهاد داد اما دوباره قبول نکردند.

انتهای پیام
captcha