فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی پیوست قرآنی داشته باشد
کد خبر: 4090673
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱
بررسی وضعیت مسابقات قرآن اوقاف از نگاه داوران و متسابقان/ 21

فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی پیوست قرآنی داشته باشد

نفر اول رشته حفظ 20 جزء مسابقات قرآن استان مرکزی با تأکید بر اینکه برای ترویج فرهنگ قرآنی باید مسؤلانی دغدغه‌مند داشت، ضرورت عضویت فعالان قرآنی در کارگروه‌های اجتماعی و فرهنگی دستگاه قضایی و استانداری جهت تطبیق فعالیت‌ها با مبانی قرآن را مورد تأکید قرار داد.

مرتضی سعیدی حافظ کل

مرتضی سعیدی، حافظ کل و نفر اول رشته حفظ 20 جزء مسابقات قرآن استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، سطح کیفی شرکت‌کنندگان در این رشته را نسبت به سال گذشته بهتر توصیف کرد و افزود: خوشبختانه تعداد شرکت‌کنندگان از نظر آماری نیز در این رشته نسبت به سال قبل از رشد خوبی برخوردار بود که این مهم نشان از تمرین بیشتر حافظان در یکسال گذشته دارد.

وی دلیل شرکت کردن در رشته حفظ 20 جزء را سهمیه کم استان در رشته حفظ کل دانست و ادامه داد: سال گذشته پس از سال‌ها دوری از مسابقات شرکت کردم و با اختلاف بسیار کمی نفر دوم شدم و به مسابقات کشوری راه پیدا نکردم و با این وجود متأسفانه انگیزه خود را از دست دادم. امسال نیز به دلیل شرکت در دوره داوری قصد شرکت در مسابقات را نداشتم، اما به دلیل سن کم تصمیم خود را تغییر داده و در رشته حفظ 20 جزء شرکت کردم.


بیشتر بخوانید


سعیدی در ادامه توضیحات خود بیان کرد: با توجه به اینکه در رشته حفظ کل چندین حافظ نام آشنا و قوی وجود دارد و از طرف دیگر مرحله کشوری حفظ 10 جزء نیز از گردونه مسابقات حذف شده است، حافظان این رشته نیز خود را به 20 جزء رساندند؛ از این رو تعداد شرکت‌کنندگان در این رشته بیشتر از سایر رشته‌های حفظ است.

وی دلیل ارتقای سطح کیفی و کمّی حفاظ در مسابقات را برگزاری «جام حافظان» دانست و ادامه داد: خوشبختانه این مسابقات توانست به ارتقای انگیزه دوستان حافظ کمک کند، چند مرحله‌ای بودن این مسابقات کمک کرد تا حافظان برای ماندن تلاش بیشتری کرده و سطح خود را در مراحل دیگر بالا برند. خوشبختانه سطح شرکت‌کنندگان در این مسابقات از مرحله مقدماتی تا فینال از رشد چشم‌گیری برخوردار شده بود.

این حافظ کل اضافه کرد: درست است که تعداد شرکت‌کنندگان در مسابقات نسبت به دهه 80 بسیار کمترست، اما خوشبختانه سطح کیفی آنان نسبت به همان سال‌ها بسیار رشد داشته و اصلا قابل قیاس نیست. در طول این سال‌ها برگزاری کلاس‌های تخصصی از سوی دستگاه‌ها باعث شده است تا سطح کیفی متسابقان قرآنی افزایش پیدا کند. از سوی دیگر حافظان و قاریان خود نیز احساس نیاز کرده و پیگیر ارتقای سطح هستند و از حضور در دوره‌های حضوری و مجازی اساتید کشوری و بین‌المللی استقبال می‌کنند.

سعیدی از بی‌توجهی مسئولان به فعالان قرآنی در بخش‌های مختلف گلایه کرد و افزود: مسئولان برای توسعه فعالیت‌ها و فرهنگ قرآنی باید دغدغه داشته و به فعالان این مجموعه در استان اهمیت بیشتری بدهند. اهمیت دادن فقط جنبه مالی ندارد، گاه این اهمیت دادن می‌تواند در دید و بازدیدهای دوستانه و پای صحبت آنان و دغدغه‌هایشان نشستن خلاصه شود، اما متأسفانه از همین امر نیز غفلت می‌شود.

وی ادامه داد: کسب رتبه در مسابقات کشوری اوقاف که یکی از مهم‌ترین رویدادهای کشوری است برای مسئولان استان اهمیت ندارد، موفقیت آنان در مسابقات برایشان دغدغه و اولویت نیست. درست است که متولیان امر قرآن در راستای اشاعه فرهنگ قرآنی برنامه‌هایی دارند، اما اگر این دغدغه همگانی شود قطعاً شاهد اتفاقات خوبی در استان خواهیم بود.

نفر اول رشته حفظ 20 جزء در چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان در پایان ضرورت تعریف پیوست‌های قرآنی برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را خواستار شد و افزود: متأسفانه کمتر شاهدیم فعالیت‌های صورت گرفته پیوست قرآنی داشته باشد. از نظر اساتید قرآنی برای انجام امور اجتماعی و فرهنگی استفاده نمی‌شود. بهترست در کارگروه‌های اجتماعی استانداری یا دستگاه قضایی یک نفر از جامعه قرآنی عضو باشد تا فعالیت‌ها با رویکرد و نگاه به مبانی قرآنی تعریف شود.

انتهای پیام
captcha