اصالت در اسلام متعلق به فرهنگ و تربیت است
کد خبر: 4091787
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷

اصالت در اسلام متعلق به فرهنگ و تربیت است

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: اصالت در اسلام متعلق به فرهنگ و تربیت است و تمام آموزه‌های اسلام بر پایه تربیت انسان و فرهنگسازی مبتنی بر اصالت مترقی برای انسان‌ها است.

سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، 22 مهرماه در خطبه‌های این هفته اظهار کرد: دو نکته از وجود مبارک پیامبر که نیاز جامعه امروزی است، قابل توجه خواهد بود.

وی ادامه داد: در اسلام هرچند حکومت و اداره امور، قوانین و مقررات اجتماعی و حکومتی وجود دارد و همچنین جهاد و دفاع داریم و نیروهای کارآزموده نظامی و تجهیزاتی نیز مورد تشویق قرار گرفته‌اند، و هرچند امر به معروف و نهی از منکر جایگاه والایی دارد اما اصالت در اسلام متعلق به فرهنگ و تربیت است و تمام آموزه‌های اسلام بر پایه تربیت انسان و فرهنگسازی مبتنی بر اصالت مترقی برای انسان‌ها است.

مدرسی افزود: نکته بعد این است که عده‌ای تصور می‌کردند با بعثت نبی اکرم اسلام و اتصالشان به قدرت لایزال الهی دیگر هیچ مشکلی برای جامعه اسلامی و افراد این جامعه پیش نمی‌آید در حالی که سختی‌ها حتی برای جامعه اسلامی آن زمان نیز وجود داشت و اصولاً سختی‌هایی از این جنس است که انسان‌ها رشد پیدا می‌کنند. سختی‌هایی به مانند شعب ابی طالب، هجرت به حبشه، تهدیدها و شکنجه‌ها و محرومیت‌های مسلمانان صدر اسلام و تهدیدهایی به مانند 83 تا 84 غزوه و... بعد از حتی تشکیل حکومت اسلامی.

وی با اشاره به اینکه یکی از داستان‌های مبسوطی که در قرآن کریم بیان شده، جریان افک است که تفسیر کم نظیری دارد گفت: در سیره پیامبر است که هر زمان به سفر می‌رفتند یکی از همسران خود را همراه خود می‌بردند و یکی از همسران نیز در جریان جنگ بنی مصطلق با پیامبر همراه بود و  وقتی در بین راه بر می‌گشتند به دلیل عقب افتادن همسر، خانواده پیامبر و همسر رسول الله مورد اتهام قرار گرفت و اینکه چرا عقب افتاده و چه معنایی داشته و البته با صحبت در این رابطه آنها هدفشان اتهام به وجود مقدس خود پیامبر بود و لذا اتهام زنی به نظام اسلامی در زمان پیامبر از سوی منافقان یک اصل بود و به دنبال شکستن جایگاه رفیع معنوی حکومت اسلامی و رهبری در صدر اسلام از این طریق بودند.

وی ادامه داد: در حال حاضر و جریان افک تاریخ زمان معاصر و این بهتان‌ها و تهمت‌های عظیمی که زده شده و این خسارت‌هایی که وارد شد و هنوز هم در مواردی شاهد تکرار آن هستیم، نکات پیدا و پنهان فراوان دارد. این کارها خسارت‌های متعددی به دنبال دارد که از جمله خسارت‌های پیدا این جریان می‌توان به ابعاد مادی مثل خسارت به اماکن و اموال عمومی، امکانات خدماتی و... اشاره کرد.

مدرسی افزود: البته شهدا و کشته‌های این جریان‌ها نیز بسیار تأثرآور است که به هیچ شکل و بعدی قابل قیاس نیست. از بُعد دیگر خسارت‌های ناپیدا و پنهانی نیز دارد، مثل جریان افت بورس، کاهش 40 درصدی ترانزیت، کاهش اعتماد سرمایه گذاران در داخل کشور، تضعیف وجه آبرویی ملت ایران در بین مردم دنیا، تحت الشعاع قرار دادن صنعت گردشگری  و مواردی از این جنس خسارت‌های ناپیدای این جریان است.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به اینکه وضعیت آزادی در سایر کشورها و حتی کشورهایی که خود را مهد آزادی می‌دانند، نمونه‌های بیشماری از عدم آزادی را شاهد هستیم گفت: باید کاملاً آگاه باشیم که چرا دشمن اینگونه رفتار می‌کند؟ دشمن برای انتقام از حضور معنادار و معنوی ملت ایران در اربعین، انتقام از سرود سلام فرمانده، سرودی که فراگیر شده بود، دست به چنین اقداماتی زد.

وی بیان کرد: دشمن برای انتقام از مجالس باشکوه ایام محرم و صفر  و عشق به امام حسین(ع) در مردم ایران، برای انتقام از برنامه‌های امیدوارانه دولت سیزدهم و یکپارچگی ملت ایران، برای انتقام از دشمن‌شناسی ملت ایران و همچنین برای جبران و انتقام از پیوستن ایران به پیمان شانگ‌های و ارتباط با همسایگان از لحاظ اقتصادی و فروش نفت و تأمین زندگی مردم دست به اغتشاش و آشوب آفرینی زد.

مدرسی بیان کرد: دشمن برای انتقام از ایران قوی به این اغتشاش‌ها روی آورد  و همه باید هوشیار، یکپارچه و باتوجه چندجانبه در این زمینه عمل کنند و افرادی که به صورت عمدی و با هدف خاص در این جریان‌ها وارد می‌شوند حساب آنها جداست که باید این موضوعات تفکیک، رسیدگی و در این زمینه همگان با بصیرت و آگاهی قدم بردارند.

انتهای پیام
captcha