دو راه برون‌رفت از شبهه
کد خبر: 4092096
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶

دو راه برون‌رفت از شبهه

مدرس حوزه علمیه لرستان راه برون‌رفت از شبهه را داشتن یقین دانست و گفت: یقین با علم و ایمان میسر است و انسان را از فضای تاریک و مهلک شبهه به سلامت عبور می‌دهد.

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستانحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با شرح فرازی از خطبه سی و هشتم نهج‌البلاغه «وَ إِنَّمَا سُمِّيَتِ الشُّبْهَةُ شُبْهَةً لِأَنَّهَا تُشْبِهُ الْحَقَّ، فَأَمَّا أَوْلِيَاءُ اللَّهِ فَضِيَاؤُهُمْ فِيهَا الْيَقِينُ وَ دَلِيلُهُمْ سَمْتُ الْهُدَى، وَ أَمَّا أَعْدَاءُ اللَّهِ فَدُعَاؤُهُمْ فِيهَا الضَّلَالُ وَ دَلِيلُهُمُ الْعَمَى، فَمَا يَنْجُو مِنَ الْمَوْتِ مَنْ خَافَهُ وَ لَا يُعْطَى الْبَقَاءَ مَنْ أَحَبَّه»، اظهار کرد: این خطبه در تعریف شبهه و ویژگی‌های آن است.

وی با اشاره به اینکه برای تشخیص حقایق انسان باید بینش حق‌شناس داشته باشد و حق و باطل را تشخیص دهد، ادامه داد: شبهه شبیه‌نمایی به حق و حقیقت می‌کند ولی حق نبوده و حق بودن آن مسلم نیست و ممکن است مردم را به اشتباه بیندازد.

مدرس حوزه علمیه لرستان با یادآوری اینکه شیطان امر نازیبا و کار زشت را زیبا جلوه می‌دهد و موجب فریب انسان می‌شود، تصریح کرد: گروهی مقصد باطل دارند و برای رسیدن به اهداف باطل خودشان شبهه ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه شبهه در طول تاریخ شکل‌های مختلف داشته و عده‌ای با پوشش دفاع از مظلوم، دفاع از حقوق بشر، اهداف شیطانی خود را دنبال می‌کنند، گفت: شبهه شباهت به حق دارد و خود را در پوشش حق نشان می‌دهد.

موسوی با اشاره به اینکه در فضای شبهه مردم دو گروه هستند، ادامه داد: گروهی به یقین رسیده و از شبهه به سلامت عبور می‌کنند که نمونه آنان اولیای خدا هستند؛ به‌ معنای دیگر نتیجه ایمان بالا و علم قابل توجه موجب تشخیص حق از باطل است.

مدرس حوزه علمیه لرستان با تأکید بر اینکه اهل تقوا حق را از باطل تشخیص داده و شبهه در آنان اثر ندارد، اضافه کرد: انسان به برکت تقوا، حق را از باطل و راه را از چاه تشخیص می‌دهد. کسانی که محبت به خداوند دارند، فریفته نمی‌شوند و طلا را از مطلا تشخیص می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه شبهه وجود دارد و مشکل شبهه این است که به حق پهلو می‌زند و می‌خواهد خودش را در قالب حق جا دهد، گفت: راه برون‌رفت از شبهه یقین است و یقین با علم و ایمان میسر است. همچنین داشتن الگوهای اهل معنا و حقیقت راه دیگر برون‌رفت از شبهه است. بنابراین، یقین و داشتن الگو و راهنما، انسان را از فضای تاریک و مهلک شبهه به سلامت عبور می‌دهد.

انتهای پیام
captcha