برگزاری جشنواره فیلم کوتاه با اتفاقات کنونی متناقض نیست
کد خبر: 4092228
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
آذرپندار در نشست خبری:

برگزاری جشنواره فیلم کوتاه با اتفاقات کنونی متناقض نیست

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: گرفتن تریبون محدود فیلم کوتاه از جوانان مملکت اتفاق خوبی نیست و نباید با این اتفاقات تریبونمان را از دست بدهیم چرا که نمایش این فیلم‌ها هیچ تناقضی با اتفاقاتی که رخ داده، ندارد.

به گزارش ایکنا مهدی آذرپندار دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در نشست خبری این جشنواره که امروز 24 مهر برگزار شد گفت: عده‌ای تبلیغات ما را برای جشنواره نمادی از عادی‌سازی اوضاع دانستند و فضاسازی‌هایی اینچنین شکل گرفت. این فضاسازی زمانی صورت گرفت که درگیری‌ها و اتفاقات در خیابان‌ها ملتهب‌تر بود اما از هفته گذشته این فضا کمتر شد ولی باز هم یک تلقی در اذهان ایجاد کردند که جشنواره فیلم کوتاه تهران تلاشی برای عادی‌سازی اوضاع است.

وی افزود: من هر جایی رفتم بر اینکه جشنواره فیلم کوتاه را مستقل می‌دانستند، تاکید می‌شد و نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که جشنواره فیلم کوتاه تمهیدی حکومتی برای عادی‌سازی شد. شرایط برای فیلم دیدن کاملا غیرعادی است و ما در روزهای آینده برای تبلیغات فیلم‌ها کار سختی داریم. من که جمهوری اسلامی را حرم می‌دانم هم در این روزها ناراحتم و هر طرف ماجرا باشید این اتفاقات خوشایند نیست. ما هم دوست داشتیم که جشنواره در این شرایط برگزار نشود ولی اگر امروز قرار است که برگزار نشود در چه زمانی باید برگزار شود؛ امروز در اتفاقات فرهنگی خیلی چیزها تعطیل نشده است و اگر قرار باشد جشنواره تحت تاثیر این اتفاقات تعطیل شود، ننگ بزرگی است که من زیر بارش نمی‌روم.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران افزود: گرفتن تریبون محدود فیلم کوتاه از جوانان مملکت اتفاق خوبی نیست و نباید با این اتفاقات تریبونمان را از دست بدهیم. نمایش این فیلم‌ها هیچ تناقضی با اتفاقاتی که رخ داده، ندارد. وقتی صحبت از تعویق می‌شود باید بپرسیم تعویق تا چه زمانی؟ هر تعویقی منجر به برگزاری جشنواره حداقل تا یک ماه آینده می‌شود چراکه ما مهمانان شهرستانی داریم، باید اقتضائات برگزاری درنظر گرفته شود که شده است.

آذرپندار افزود: در یک ماه آینده وارد جام جهانی می‌شویم، بعد جشنواره سینما حقیقت و بعد وارد ددلاین جشنواره فجر خواهیم شد. اگر تا جشنواره فجر این رویداد را برگزار نکنیم سیمرغ فیلم‌ کوتاه از دست می‌رود. انصراف‌ها در شرایطی رخ داد که ما انتخاب‌هایمان را کرده بودیم و انصراف طبق قانون جشنواره، غیرقانونی است اما ما نمی‌خواهیم خیلی سلبی عمل کنیم و به دوستان گفتیم که هر کس درخواستی دارد باید مکتوب عمل کند. هر وقت درخواست‌ها مکتوب به دستمان رسید تصمیم‌گیری می‌کنیم و تا الان دو فیلم به صورت مکتوب درخواست داده‌اند. تعدادی گفته‌اند از داوری انصراف می‌دهند و تعدادی هم گفته‌اند حضور نخواهند داشت.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه امسال در ادامه گفت: با خیلی از این دوستان گفت‌وگوهای طولانی داشتم و هنوز اکثریت با کسانی است که می‌خواهند در جشنواره باشند. هر یک فیلمی که کنار می‌کشد بسیار غم‌انگیز و ناراحت‌کننده است و خواهش می‌کنم متن بسیاری از این فیلمسازها را بخوانید که چقدر این متن‌ها تلخ است. فشار روی این بچه‌ها بسیار زیاد است و باید بگویم انصراف هیچ تبعاتی ندارد چراکه می‌دانم تحت چه شرایطی این کار را کرده‌اند و خیلی‌ها قبل از انصراف به من زنگ زده‌اند و گفته‌اند شرمنده‌ایم. خیلی‌ها تهدیدهایی شده‌اند که فکر می‌کنند آینده فیلمسازیشان در خطر است.

وی افزود: چرا افراد شنبه‌ای که در تهران و برخی شهرستانها اتفاقی افتاد، انصراف ندادند و انصراف‌ها وقتی رخ داد که افراد به دو بخش باشرف و بی‌شرف تقسیم شدند. من می‌دانم اینها در چه شرایطی انصراف داده‌اند و از رسانه‌ها می‌خواهم که این‌ها را نقد هم نکنید و از اینکه جشنواره را در این روزها برگزار می‌کنیم، من را نقد کنید.

آذرپندار درباره تعویق جشنواره توضیح داد و گفت: تعویق ممکن است مقدمه‌ای برای برگزار نکردن باشد و این کار خطرناکی است. تمام تلاشمان را می‌کنیم که بشود این جشنواره را با حضور حداکثری برگزار کرد. اینکه جمع‌بندی ما تغییر نکرده معنای لجبازی یا دستوری از بالا نمی‌دهد.

آذرپندار در پایان گفت: آن کس که فضا را به دو قطب باشرف و بی‌شرف تقسیم کرد کار بزدلانه‌ای کرد و کاش انتقامش را به جای فیلمسازان از من می‌گرفت. آدم‌هایی داریم که در تمجید از سپاه پاسداران سریال می‌سازند و به فیلمسازان فیلم کوتاه فشار می‌آورند که در جشنواره شرکت نکنند. آن عزیزی که به من گفت خواب یکی از مسئولان کشور را دیده تا فیلمش به جشنواره راه پیدا کند و امروز اینگونه نشد و حالا فیلمسازان را تهدید می‌کند با چه وجدانی درباره خود فکر می‌کند. ما جشنواره را برگزار می‌کنیم به احترام همه کسانی که انصراف ندادند، آن را برگزار می‌کنیم برای اینکه وعده داده بودیم. ما فیلم‌ کوتاه را برآمده از درون جامعه می‌دانیم، بسیاری از فیلم‌ها حال و‌ هوای همین جامعه هستند و مربوط به زن‌ها هستند و نباید این تریبون را از فیلمسازان گرفت.

 

انتهای پیام
captcha