مسجد جامع سوماترا؛ از طراحی بومی تا سقف بدون گنبد + فیلم و عکس
کد خبر: 4093812
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰

مسجد جامع سوماترا؛ از طراحی بومی تا سقف بدون گنبد + فیلم و عکس

شکل سقف مسجد جامع غرب سوماترا نماد پارچه‌ای است که چهار تن از سران قبیله قریش گوشه‌های آن را نگه داشته‌اند تا حجرالاسود را به نقطه فعلی آن در کعبه برسانند. فرم سقف آن هم برگرفته از معماری سنتی خانه‌های بومی قوم مینانگ‌کابائو در سوماترای غربی است.

به گزارش ایکنا، مسجد جامع غرب سوماترا (Grand Mosque of West Sumatra) مسجدی در شهر پادانگ، سوماترای غربی، اندونزی است. این مسجد بزرگترین مسجد سوماترای غربی و دومین مسجد بزرگ سوماترا است. این شهر در ناحیه پادانگ اوتارا، پادانگ، سوماترای غربی واقع شده است. این مسجد در مجموعه‌ای به مساحت 40343 متر مربع ساخته شده است.

اولین سنگ بنای این مسجد، در 21 دسامبر 2007 توسط فرماندار استان سوماترای غربی گاماوان فوزی (Gamawan Fauzi) گذاشته شد.

ساخت مسجد جامع غرب سوماترا به دلیل مشکلات بودجه زمان زیادی برد. به غیر از اتکا به بودجه دولت منطقه‌ای سوماترای غربی، استراتژی‌های دیگری برای جمع‌آوری هزینه ساخت مسجد مانند کمک‌های مردمی، کمک بخش‌های خصوصی و همچنین دولت‌های خارجی به کار گرفته شد.

در سال 2009، دولت عربستان سعودی 50 میلیون دلار برای ساخت این مسجد سرمایه‌گذاری کرد، اما این بودجه همزمان با زلزله سوماترای غربی در سال 2009 رخ داد، بنابراین این بودجه به جای ساخت مسجد، برای بازسازی زلزله‌زدگان و روند بازسازی مناطق سوماترای غربی مصرف شد. در سال 2014، دولت ترکیه برای این مسجد فرش اهدا کرد.

در هفتم فوریه سال 2014،‌ اولین نماز جماعت در این مسجد برگزار شد اما درهای مسجد به طور رسمی در 4 ژانویه 2019 به روی عموم باز شد.

این مسجد توسط معمار اندونزیایی رضال مسلمین (Rizal Muslimin) طراحی شده که به عنوان برنده مسابقه سال 2007 برای مسجد جدید در غرب سوماترا انتخاب شد. این مسابقه 323 شرکت کننده از سراسر جهان داشت.

متمایزترین ویژگی مسجد فرم سقف آن است، تفسیری معاصر از سقف سنتی خانه‌های بومی قوم مینانگ‌کابائو در سوماترای غربی است.

شکل سقف نیز نماد پارچه‌ای است که چهار تن از سران قبیله قریش گوشه‌های آن را نگه داشته‌اند تا حجرالاسود را به نقطه فعلی آن در کعبه برسانند. چارچوب سقف از لوله‌های فولادی ساخته شده است که با چهار ستون بتنی منحنی پشتیبانی می‌شود.

ساختمان اصلی از سه طبقه تشکیل شده است. نمازخانه اصلی در طبقه دوم قرار دارد. این مسجد گنجایش 20 هزار نفر را دارد.

انتهای پیام
captcha