فروش نسخه خطی نفیس قرآنی در حراجی لندن
کد خبر: 4095526
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲

فروش نسخه خطی نفیس قرآنی در حراجی لندن

حراجی ساتبیز لندن یک نسخه تذهیب کاری شده نفیس از قرآن کریم متعلق به قرن یازدهم را به مبلغ 138 هزار و 600 پوند به فروش رساند.

به گزارش ایکنا به نقل از الیوم السابع، حراج ساتبیز در لندن، پایتخت انگلیس، شاهد فروش یک قرآن تزئینی مینیاتوری متعلق به زمان دولت سلجوقی به مبلغ 138 هزار و 600 پوند معادل 3 میلیون و 709 هزار و 440  پوند مصر بود.

این حراج‌خانه در حراجی که تحت عنوان «هنرهای جهان اسلام و هند» برگزار کرده بود، حراج نسخه مذکور از قرآن را با قیمت تخمینی از 50 هزار پوند تا 80 هزار پوند انگلیس آغاز کرد.

در این حراجی همچنین فرش‌های شرقی از جمله فرش‌های دستباف اسلامی و بسیاری از نسخه‌های خطی کاغذی و قرآن‌های مختلف از نظر شکل و طراحی عرضه شده است.

نسخه خطی به فروش رسیده از قرآن کریم در این حراجی، دارای 284 برگ و هر صفحه شامل 15 سطر است که به خط نسخ با مرکب سیاه نوشته شده است و آیات آن با طرح گل‌های طلایی از هم جدا شده‌اند، در حالی که نام سوره‌های قرآن هم با طلا نوشته شده و آیات آن با خطوط مشکی  و در صفحه‌بندی روشن نوشته شده است.

این حراج خانه تصریح کرد که نسخه مذکور از قرآن متعلق به قرن دوازدهم، بین پایان قرن یازدهم تا آغاز قرن سیزدهم است.

قدیمی‌ترین قرآن به این سبک، کتابی است که ابن البواب(خوشنویس عراقی متوفی 414 ه.ق) به تاریخ 391 هجری قمری/یک هزار میلادی نوشته و اکنون در کتابخانه چستر بیتی است.

به غیر از قرآن ابن البواب، تنها چند نسخه دیگر از نسخه‌های خطی قرآن کریم متعلق به قرن یازدهم موجود است که از جمله آن نسخه موجود در کتابخانه بریتانیا منسوب به عراق است.

در این نسخه ملاحظه می‌شود که کاتبان آن زمان در تلاش بودند تا متون دایره‌ای منظم خود را به متون خطی تبدیل کنند که درخور کتب مقدس باشد و با چالش اضافی قالب‌بندی کوچک غیرمعمول صفحه مواجه شدند.

تزئین‌های حاشیه صفحات در این این نسخه خطی با سایه‌های قهوه‌ای تیره، طلایی و آبی از ویژگی‌های قدیمی‌ترین قرآن‌ها است که طرح آن هم به شکل دایره‌های  در هم تنیده است. نسخه خطی ابن البواب و قرآنی از مجموعه الخلیلی قرن یازدهم هم به همین شکل زینت داده شده است و به نظر می‌رسد که این ویژگی از نماها و مشخصه‌های قرآن کوفی باشد.

پیش از این بندیکت کارتر، مدیر بخش هنر اسلامی و هندی حراج خانه ساتبیز در توصیف این نسخه به فروش رسیده از قرآن گفته بود که قرآن تذهیب شده با ترکیب طلا بر روی پس‌زمینه‌ای روشن تذهیب‌کاری شده است که با پس‌زمینه آبی برگرفته از سنگ لاجورد در تضاد است.

کارتر افزود: این قرآن که هنوز در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برد، اوج هنر تذهیب قرآن در عصر صفویه را به نمایش می‌گذارد. تاریخ تذهیب این قرآن به سال ۹۸۳ هجری قمری/ ۱۵۷۵ تا ۱۵۷۶ میلادی باز می‌گردد.

همچنین در این حراج یک صفحه از قرآن بزرگی که به خط کوفی نوشته شده و گمان می‌رود در سال ۷۵۰ میلادی در خاور نزدیک یا شمال آفریقا نوشته شده باشد، عرضه  شده است. این حراجی ارزش این صفحه را حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار پوند تخمین زده است.

وی با اشاره به اینکه این صفحه قرآن بخشی از یکی از بزرگ‌ترین قرآن‌هایی است که در اوایل اسلام به خط کوفی نوشته شده است، خاطرنشان کرد: تزئین ساده و متمرکز بر خط از ویژگی‌های بارز قرآن‌های کوفی در قرن هشتم میلادی به شمار می‌رود.

انتهای پیام
captcha