مسجد اعظم رباط؛ نگینی درخشان در دل پایتخت مراکش + فیلم
کد خبر: 4098217
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱

مسجد اعظم رباط؛ نگینی درخشان در دل پایتخت مراکش + فیلم

مسجد اعظم در شهر رباط، پایتخت مراکش یکی از مساجد تاریخی این کشور است که قدمت آن به شش قرن پیش می‌رسد. این مسجد یکی از نمونه‌های درخشان معماری اسلامی در این کشور به شمار می‌رود.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، مسجد اعظم معروف به مسجد جامع یا مسجد الخرازین، از نمونه‌های درخشان معماری اسلامی در پایتخت مراکش و شاهدی بر تاریخ کهن این شهر است.

تاریخ ساخت این مسجد به قرن چهاردهم میلادی در زمان سلطنت سلسله بنی مرین (که بین قرن سیزدهم تا پانزدهم میلادی بر مراکش حکومت می‌کردند) برمی‌گردد. از آن زمان تاکنون چندین بار بازسازی و مرمت شده است. مرمت اساسی این بنا در سال 1882 انجام و مناره فعلی در سال 1939 ساخته شد.

این مسجد در قلب شهر قدیمی رباط و در تقاطع خیابان سوق السباط که بازار فروشگاه‌های کفش است و خیابان تاریخی باب چله واقع شده است.

مساحت این مسجد حدود 1800 متر مربع است و مناره آن 33.15 متر ارتفاع دارد. این مسجد دارای شش ورودی است و نمونه‌ای از سبک معماری سنتی مساجد مراکش یعنی حیاط یا صحن، نمازخانه داخلی و تالار ستون‌دار به‌شمار می‌رود.

این مسجد علاوه بر اقامه نمازهای روزانه، میزبان درس‌های علوم دینی و ارشاد است که چندین قرن در این مکان دایر بوده و همچنان فعال است. شیخ هشام مرشد، کارمند وزارت اوقاف و امور اسلامی، در میانه تاریخ طولانی که معماری مسجد را نشان می‌دهد، درس اخلاق به شهروندان می‌دهد. این کلاس یکی از حلقه‌های معرفتی است که مسلمانان از قرن‌ها پیش انجام می‌دهند و با وجود تغییر شرایط همچنان آن را حفظ کرده‌اند.

شیخ عبدالفتاح رودانی که علاقه زیادی به حضور در این درس‌ها دارد به آناتولی می‌گوید: ما دائماً به‌ویژه بعد از نماز عصر در دروس دینی شرکت می‌کنیم و در تمام امور زندگی خود از آن بهره‌مندیم. هر روز در این مسجد بین نماز مغرب و عشاء می‌توانم دو حزب قرآن را بخوانم.

عماد الجنتی، کارمند دولت نیز می‌گوید: ما در مسجد اعظم بزرگ شدیم که تاریخ عظیمی دارد. تعدادی از امامان، شیوخ و علمای دینی مراکش از این مسجد فارغ‌التحصیل شدند که آغاز زندگی علمی و عملی آنها بود.

او ادامه می‌دهد: برگزاری بسیاری از دروس دینی اعم از موعظه، ارشاد و پاسخگویی به سؤالات شهروندان از ویژگی‌های مسجد اعظم است. به گفته احمد التوفیق، وزیر اوقاف و امور اسلامی مراکش، حدود 51 هزار مسجد در این کشور وجود دارد. در این کشور، علمای دینی و امامان جماعت از موسسه تربیت امامان و مرشدان محمد ششم فارغ‌التحصیل می‌شوند تا در اقامه نماز، تدریس، آموزش قرآن کریم و سوادآموزی فعالیت کنند.

مسجد اعظم، در دل پایتخت مراکش + فیلم

مسجد اعظم، در دل پایتخت مراکش + فیلم

مسجد اعظم، در دل پایتخت مراکش + فیلم

مسجد اعظم، در دل پایتخت مراکش + فیلم

مسجد اعظم، در دل پایتخت مراکش + فیلم

مسجد اعظم، در دل پایتخت مراکش + فیلم

انتهای پیام
captcha