تعامل بین مردم و حاکمیت باید مبتنی بر عدالت و انصاف باشد
کد خبر: 4098710
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲

تعامل بین مردم و حاکمیت باید مبتنی بر عدالت و انصاف باشد

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه از منظر اسلام تعامل بین مردم و حاکمیت باید مبتنی بر عدالت و انصاف از هر دو طرف باشد، گفت: مردم باید ناصح حاکمان خود باشند و دنبال بر هم زدن نباشد و حق انتقاد به مسئولان را دارند. آنها باید خیرخواه مسئولان خود باشند و انتقاد آنها از روی اصلاح جامعه باشد.

حبیب‌الله شعبانی نماینده ولی‌فقیه َدر استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان امروز 20 آبان ماه در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه همدان ضمن سفارش نمازگزاران به تقوای الهی اظهار کرد: یکی از مهمترین اعمال سفارش شده؛ نماز به عنوان ستون دین است.

وی افزود: وصیت، نصیحت و موعظه امیرالمومنین(ع) در جنگ صفین و در درگیری با دشمن طبیعتاً باید سفارشات نظامی باشد در حالی که سفارش ایشان توصیه به نماز بوده است.

امام جمعه همدان خطاب به جوانان و ورزشکاران گفت: در میدان‌های ورزشی آنچه شما را به پیروزی می‌رساند و به شما اعتماد به نفس می‌دهد و باعث تقویت روحیه شما می‌شود، نماز است.

وی گفت: توصیه به نماز و محافظت از آن و اقامه نماز داشته باشید، توصیه انبیا و اولیای الهی را جدی بگیرید و تا می‌توانید نسبت به نماز متعهد باشید و با نماز خودتان را به پیشگاه الهی نزدیک کنید. دوری از نماز و سهل انگاری از این فریضه باعث جهنمی شدن انسان می‌شود قرآن می‌فرماید اهل بهشت با هم گفتگو می‌کنند و اهل بهشت از اهل جهنم سوال می‌کنند چه چیز باعث جهنمی شدن شما شد و آنها می‌گویند ما اهل نماز نبودیم.

شعبانی بیان کرد: با توجه به اینکه نماز انسان را از غفلت‌ها، مفاسد و گناهان محافظت می‌کند و مسئله نماز اولین سفارش انبیای الهی است. هم‌چنین خداوند از انسان‌هایی در قرآن تعریف می‌کند که مشغله‌های دنیوی آنها را از یاد خدا باز نمی‌دارد.

امام جمعه همدان تصریح کرد: همه زحمات انبیای الهی برای این است که ما اهل نماز و عبودیت بشویم و در این زندگی چند روزه دنیا دچار غفلت نشویم. در زمان امیرالمومنین(ع) وقتی حضرت درمخراب مسجد به شهادت رسیدند، همه گفتند مگر علی(ع) هم نماز می‌خواند، این قدرت تبلیغات دشمن بود در حالی که امام علی(ع) در وسط میدان جنگ بارها این را فرمود من به خاطر نماز می‌جنگیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در منظر اسلام تعامل بین مردم و حاکمیت باید مبتنی بر عدالت و انصاف از هر دو طرف باشد، گفت: در نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین(ع) حقوق حاکمیت و مردم را بیان می‌کند که پیامبر اکرم(ص) نیز در حجه الوداع فرمودند شرط اسلام واقعی همراهی با جماعت است، ناصح بودن و خیرخواهی مردم نسبت به حاکمان جامعه است و مسلمان واقعی اهل تفرقه نیست.

شعبانی با اشاره به اینکه امروز دشمن به دنبال شکاف و تفرقه افکنی است، افزود: مردم باید ناصح حاکمان خود باشند و دنبال بر هم زدن نباشد و حق انتقاد به مسئولان را دارند. آنها باید خیرخواه مسئولان خود باشند و انتقاد آنها از روی اصلاح جامعه باشد.

وی تصریح کرد: به تعبیر حضرت علی(ع) باید مسلمانان باهم وحدت داشته، جماعت را رعایت کنند وگرنه عظمت آن‌ها از بین خواهد رفت، این سخنان حضرت امیر(ع) مدیریتی است و صرفاً از سوی شریعت نیست، این سخنانی است که هر جامعه‌ای حتی شریعت را قبول نداشته و اسلامی هم نیست باید بداند و یا اگر ایرانی که نظام اسلامی را قبول ندارد اما ملیت ایرانی دارد باید بداند تعبیر امیرالمومنین(ع) به عنوان یک‌ مدیر معصومی است که در جامعه واقعیت‌های اجتماعی و مدیریت فرهنگی را می‌داند.

نماینده ولی‌فقیه در همدان یادآور شد: به فرموده امیرالمومنین(ع) اگر در جامعه‌ای تفرقه، اختلاف، دوقطبی و شکاف اجتماعی باشد عظمت آن جامعه به خطر می‌افتد و دشمن تلاش می‌کند هر روز با بهانه‌ای جدید از زبان، قومیت، مذهب و امثال اینها بین جامعه ما اختلاف ایجاد کند.

نماینده ولی فقیه در همدان اظهار کرد: گاهی کسی قصد اعتراض دارد اما نیت او اصلاح نیست بلکه نیت او براندازی است، گاهی کسی انتقاد و اعتراض دارد اما قصد او حل شدن مسئله نیست می‌خواهد آشوب برپا کند و این خیانت است‌، امام راحل هم می‌فرموند: انتقادات باید باشد چراکه اگر این انتقادها نباشد اصلاحی صورت نمی‌گیرد، اگر روزی دیدید که انحراف از حیث قدرت‌طلبی و مال‌طلبی در کشور پیدا شد مردم باید با مطالبه‌گری جلوی آن را بگیرند، مردم باید مواظب مسئولین باشند.

وی گفت: به تعبیر امیرمومنان(ع) مردم باید ناصح حاکمیت باشند، اگر در سیاستی اعتراض داشتید مطرح کنید اما نه برای براندازی، آشوب و برهم زدم کشور و جامعه بلکه برای اصلاح امور باشد.

شعبانی با تاکید بر اینکه مسئولین هم باید انتقادپذی و گوش شنوا داشته باشند، گفت: رهبری بارها به مسئولین گفته‌اند که در میان مردم حضور پیدا کنید و به صحبت‌های آن‌ها گوش دهید.

امام جمعه همدان با بیان اینکه امیرمومنان(ع) خطاب به مردم گفتند از اینکه منتقد من هستید مشکلی نیست، می‌توانید حرف شما و انتقادات شما را گوش می‌دهم اگر وارد بود اصلاح می‌کنیم و اگر نبود پاسخ می‌دهم اما اگر بخواهید آشوب کنید علی(ع) اهل تسامح نیست و اظهارنظر سازنده و انتقاد درست منجر به آشوب نمی‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان خطاب به جوانان و نوجوانانی که فریب می‌خورند و به علما توهین می‌کنند، گفت: پیامبر اسلام(ص) فرموند اگر کسی مؤمنی را بدون اینکه حق باشد اذیت کند گویا مکه و بیت‌الله را خراب کرده است.

وی یادآور شد: گاهی به اسم عدالت‌طلبی چه ظلم‌هایی به بعضی از افراد، روحانیون و علما می‌شود در حالی که بسیاری از مشکلات هیچ ارتباطی به این افراد که منصبی هم نداشته، ندارد.

شعبانی‌موثقی به موفقیت‌های کشورمان پدر عرصه انرژی، نظامی، فناوری و حوزه گفتمانی اشاره کرد و افزود: هرچقدر قدرت ایران افزایش یابد تاثیرگذاری ما در عرصه بین‌المللی بیشتر خواهد بود.

وی خطاب به جوانان گفت: همه باید کمک‌ کنند تا ایرانی قوی داشته باشیم و قدرت ایران را جوانان متدین و کسانی که غیرت ملی و دینی دارند، اساتید دانشگاه و دانشمندان و نخبگان ایجاد می‌کنند.

شعبانی‌موثق خطاب به کسانی که فحاشی کرده. دنبال لذت طلبی و منافع خود هستند، گفت: اینها، نه تنها قدرت تولید نمی‌کنند بلکه باعت تضعیف قدرت هم می‌شوند، حمايت از نخبگان به عنوان سرمایه کشور امری ضروری است تا از مهاجرت آنها جلوگیری شود.

انتهای پیام
captcha