راه‌اندازی سامانه آموزش‌های الکترونیکی ایکنا تا دهه فجر + صوت
کد خبر: 4098866
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶
محمدحسین حسنی بیان کرد:

راه‌اندازی سامانه آموزش‌های الکترونیکی ایکنا تا دهه فجر + صوت

مدیرعامل خبرگزاری ایکنا گفت: به دنبال این هستیم تا فعالیت‌های آموزشی ایکنا را به صورت دسته‌بندی بهتر و در قالب سامانه آموزش‌‌های الکترونیکی(lms)، تا دهه فجر به مخاطبان عرضه کنیم تا مخاطبان راحت‌تر به محتواهای آموزشی دسترسی داشته باشند.

راه‌اندازی سامانه آموزش‌های الکترونیکی ایکنا تا دهه فجر + صوت

به گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه رادیویی افق، امروز، 21 آبان‌ماه با حضور محمدحسین حسنی، مدیرعامل خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) و رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با ارائه گزارش از فعالیت 19ساله این خبرگزاری به روی آنتن رفت. 

مدیرعامل ایکنا ضمن تشکر از تعامل مثبت ایکنا با رادیو قرآن و بهره‌مندی متقابل از تولیدات شبکه‌ رادیویی قرآن، گفت: فعالیت رسمی ایکنا 20 آبان‌ماه سال 1382 آغاز شد که به گواه نهادهای مسئول، از رسانه‌های معتبر داخلی هستیم و در کنار آن از اعتبار بین‌المللی خوبی (طی تعامل با مجموعه‌های بین‌المللی در اقصی نقاط دنیا) برخورداریم و این امر ایکنا را به عنوان یک خبرگزاری منحصر در ایران و جهان معرفی کرده است.

وی با تأکید بر اعتبار رسانه‌ای ایکنا در عرصه بین‌الملل، اضافه کرد: ایکنا روزانه به 21 زبان تولید محتوا دارد به این معنا که 21 خبرگزاری مستقل از هم هستیم و در 21 حوزه زبانی از جمله چینی، مالایا، بنگالی، اردو، پشتو، انگلیسی، فرانسوی، عربی، هوسایی و سواحیلی و ... و مناطق جغرافیایی غرب ‌آسیا، شرق‌ ‌آسیا، آسیای‌ مرکزی، اروپا، آفریقا و آمریکا تولید محتوا دارد.

مدیرعامل ایکنا با اشاره به اینکه افتخار ما این است که در بخش‌هایی از جمعیت که بیشترین مخاطب زبانی را دارند، پوشش داده‌ایم و برای 70 درصد جمعیت دنیا تولید محتوا کنیم، بیان کرد: ایکنا، مخاطبان خوبی در کشورهای دیگر دارد و حتی در برخی از حوزه‌ها، تعداد مخاطبان خارجی بر مخاطبان داخلی ما، سبقت می‌گیرند.

حسنی ادامه داد: تفاوت ایکنا با سایر خبرگزاری‌های دینی این است که صرفاً یک محتوای واحد را ترجمه نمی‌کند، بلکه بنا بر ذائقه مخاطبان هر منطقه جغرافیایی، محتوایی با بهره‌گیری از مترجمان بومی، تولید می‌شود، به عبارت دیگر تنها 10 و 15 درصد محتواهای واحد بخش فارسی با بین‌الملل دارای اشتراک است و بخش اعظمی از محتواها بنا بر دائقه آن منطقه جغرافیایی است.

وی درباره اعزام خبرنگاران ایکنا به مسابقات بین‌المللی چون مالزی، افزود: حضور در عرصه‌های بین‌المللی اصولاً گران و پرهزینه است. یکی از دلایلی که رسانه‌ها کمتر به حضور در عرصه بین‌المللی اقبال نشان می‌د‌‌هند، همین هزینه‌های بالای آن است که باید نظام برای آن چاره‌اندیشی کند. اگر می‌خواهیم روایت ایران و ایرانیان را به مخاطب جهانی عرضه کنیم، باید در عرصه‌های مختلف رسانه‌ای «دیپلماسی رسانه‌ای» را تقویت کنیم. اگر چه ایکنا با هزینه‌های حداقلی اداره می‌شود چرا که بخشی از فعالیت‌ خبرنگاران به صورت داوطلبانه بوده و به دلیل علاقه به قرآن با مجموعه همکاری می‌کنند. بخاطر همین است که می‌گویم «با حداقل هزینه‌ها، فعالیت‌های بین‌المللی ایکنا را جلو می‌بریم». به همین دلیل فکر نمی‌کنم رسانه‌ای در این زمینه با ایکنا قابل مقایسه باشد.

حسنی با تأکید بر پیگیری موضوع «دیپلماسی رسانه‌ای» در ایکنا، اضافه کرد: برای تحقق این دیپلماسی، باید در مسابقات بین‌المللی قرآن حضور جدی داشته باشیم. حتی اگر روزی مسابقات عربستان و مصر هم اجازه دهند با خوشرویی برای پوشش اخبار آن استقبال می‌کنیم. ایکنا از ابتدای تأسیس در سال 1382 تاکنون بدون وقفه اخبار مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی را همواره پوشش داده که این پوشش از جهتی به منظور پوشش اخبار و ارتباطات بیشتر با فعالان قرآنی در جنوب شرق آسیا بوده است.

مدیرعامل خبرگزاری بین‌المللی قرآن پس از پخش آیتمی با عنوان «پای رحل قرآن» که دربردارنده محتوای آموزشی در ایکنا است، یادی از استاد رحیم خاکی، مؤسس ایکنا و قاری بین‌المللی کرد و گفت: در کنار ایشان یادی از شهید حجت‌الاسلام سیدمهدی تقوی، مدیرعامل اسبق خبرگزاری می‌کنم که در حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی، به درجه رفیع شهادت رسیدند.

وی با تأکید بر اینکه تولید محتوای آموزشی یکی از رسالت‌های ایکنا در کنار اطلاع‌رسانی قرآنی است، ادامه داد: درنظر داریم تا آموزش همگانی را به صورت جدی پیگیری شود. یکی از رسالت‌های رسانه‌ها، موضوع آموزش همگانی است که سعی کردیم در سال‌های اخیر، ظرفیت‌های چندرسانه‌ای را در کمک به ایکنا جدی بگیریم. در ایکنا به ویژه در ایام مناسبتی چون محرم، صفر، رمضان و در طول سال، فعالیت‌های آموزشی متعددی انجام می‌شود که در قالب درس گفتار‌ها منتشر می‌شود.

حسنی با اشاره به اینکه طی این سال‌ها مجموعه‌های مفصل آموزشی از سوی ایکنا منتشر شده است، تأکید کرد: گنجینه ارزشمندی در حوزه معارف دینی در ایکنا موجود است و به دنبال این هستیم تا فعالیت‌های آموزشی ایکنا را به صورت دسته‌بندی بهتر و در قالب سامانه آموزش مجازی، lms تا دهه فجر به مخاطبان عرضه کنیم تا مخاطبان راحت‌تر و به سهولت به محتواهای آموزشی به صورت دسته‌بندی شده، دسترسی داشته باشند.

مدیرعامل ایکنا بیان کرد: این آموزش‌ها منحصر به زبان فارسی نمی‌شود. از سال گذشته مجموعه فعالیت‌های آموزشی به 5 زبان دیگر علاوه بر فارسی منتشر می‌شود، البته برخی از این محتواها عینا ترجمه می‌شود اما اغلب مواقع درس‌گفتارها و مطالب آموزشی به زبان اصلی تهیه، تولید و منتشر می‌شود. باید گفت در حوزه معارفی، ایکنا استودیو‌های همکار در جاهای دیگر دنیا دارد که طی انعقاد تفاهم‌نامه، اقدام به تولید این محتوا در کنار تولید محتوا در استودیو خبرگزاری ایکنا، به زبان‌های انگلیسی، عربی، فرانسه، هوسایی می‌کنند.  

ایکنا در آینده از رسانه پدافندی به آفندی تبدیل می‌شود

وی درباره آینده‌پژوهی و مهم‌ترین اولویت‌های فعالیت ایکنا در دهه سوم، اظهار کرد: از سال 1400 سند تحول در ایکنا آماده شده است و از اول امسال نیز برای تحقق این سند زمینه‌سازی کردیم تا این سند تحول، کم کم ایکنا را با شیب پنج ساله به رسانه روزآمد تبدیل کند. یکی از جدی‌ترین موضوعات این سند تبدیل ایکنا از حوزه پدافند به آفند است.

حسنی اضافه کرد: یکی از مشکلات جدی رسانه‌های داخلی، به ویژه در سال‌های اخیر با سیطره رسانه‌های خارجی، حوزه پدافندی و دفاعی است، یعنی منتظر هستند آن‌ها چیزی بگویند تا دفاع کنیم و همین امر موجب می‌شود تا رسانه از مرجعیت شدن، عقب بیفتد.

مدیرعامل خبرگزاری ایکنا تصریح کرد: در تمام رسانه‌ها این امر مشترک است و سرعت عمل را از دست داده‌ایم. یکی از بحث‌های جدی در ایکنا این است که از حالت پدافندی به آفندی برویم و در این زمینه برنامه‌ریزی جدی داریم، البته این مباحث در کنار جامه عمل پوشاندن به منویات مقام معظم رهبری در حوزه جهاد تبیین است.

راه‌اندازی سامانه آموزش‌های الکترونیکی ایکنا تا دهه فجر + صوت

حسنی همچنین به نقش جهاددانشگاهی به عملیاتی کردن فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر رفتن به دنبال فعالیت‌های بر زمین مانده، اشاره کرد و گفت: در مجموعه ما تلاش بر این است تا زودتر از سایرین، این خلأها شناسایی شود. بنابراین برنامه‌ریزی مفصلی در ایکنا برای تحقق آفندی شدن ایکنا صورت گرفته شده است.

وی با تأکید بر اینکه به دلیل کم‌حوصلگی مخاطبان، رسانه در آینده از متن عبور می‌کنند و بیشتر به دنبال مولتی مدیا، فایل‌های چندرسانه‌ای و شنیدن پادکست‌ها در تلفن‌های همراه خود خواهند بود، افزود: در موضوع چندرسانه‌ای چند سالی است که ایکنا با راه‌اندازی استودیویی خوب، تولیدات رسانه‌ای داشته است. ما سال گذشته 50 هزار دقیقه تولید استودیو داشته‌ایم که این امر نشان‌دهنده ورود جدی ما به این حوزه است. یعنی تولیدات ایکنا با یک سوم تولیدات شبکه رادیویی برابری می‌کند.

همگرایی حداکثری مراکز سازمان‌های قرآنی دانشگاهیان با ایکنا

حسنی با اشاره به اینکه با بهره‌گیری از ظرفیت خبرنگاران، متن‌های اخبار و رویدادها با فایل‌های صوتی، تصویر و عکس‌ها همراه شده است، بیان کرد: با این امر به خبرنگار کوله‌پشتی نزدیک می‌شویم و مخاطب رابطه بهتری با خبر می‌گیرد. از سوی دیگر سعی شده تا به موضوعات معارفی، جدی‌تر بپردازیم؛ با این امر از خبر صِرف، فاصله گرفته و موضوعات معارفی برای عرضه به عموم مردم، توسط گروه بازآفرینی محتوای دینی به زبان ساده و عمومی بازآفرینی می‌شود. در این گروه حتی محتوا به ویژه برای ترجمه دیگر کشورها در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

وی گفت: ایکنا پیرو فرمایش رهبری در زمینه جهاد تبیین با ارزیابی شرایط داخلی به این نکته توجه کرده است؛ بنابراین به سراغ موضوع «تبیین اندیشه‌ای انقلاب اسلامی» رفته‌ایم. بیشتر مخاطبان ایکنا، افراد تخصصی هستند لذا بیشتر به ریشه‌های معرفتی و اندیشه‌ای پرداخته می‌شود. از این جهت در حوزه معارفی، اندیشه‌های ناب را در حوزه مخاطب عمومی به زبان‌های مختلف ترجمه می‌کنیم تا منحصر به داخل کشور نشود؛ این اتفاق خوبی است که از اول امسال رقم خورده است و حدود چهار هزار محتوای معارفی را در موضوعات مختلف گفتمان انقلاب اسلامی در اقصی نقاط جهان منتشر کرده‌ایم.

حسنی با تأکید بر اینکه ارتباط دو سویه ایکنا با مخاطبانش نشان می‌دهد که همچنان عطش مخاطبان این عرصه به موضوعات معارفی بالا است، تصریح کرد: می‌توان گفت انتظار همچنان در حوزه رسانه‌ها این است که در حوزه تبیین معارف انقلابی و اسلام ناب محمدی گام بردارند.  

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور درباره فعالیت‌های این سازمان و بهره‌مندی دانشجویان و دانشگاهیان از فعالیت‌های این سازمان، اضافه کرد: ایکنا از مراکز سازمان قرآنی دانشگاهیان است؛ این سازمان دارای مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآنی، مرکز رشد واحدهای فناورانه، مرکز فعالیت‌های دانشجویی، مرکز مشاوره سبک زندگی اسلامی و ... است که هر کدام در حوزه قرآنی شاخص هستند اما کار مهم در سند تحول ایکنا، این است که ما همه مراکز دیگر را در همگرایی حداکثری با ایکنا پیش ببریم به این معنا که مرکز آموزش تخصصی سازمان به مرکز آموزش تخصصی ایکنا تبدیل می‌شود. تعریف ما از سازمان دانشگاهی، اولویت رسانه‌ای آن است بنابراین از ظرفیت‌های سایر مراکز به صورت همگرایی حداکثری با ایکنا بهره‌مند خواهیم شد.

راه‌اندازی «دانشنامه قرآن پدیا» در آینده نزدیک

مدیرعامل خبرگزاری ایکنا تأکید کرد: در این راستا ادعا می‌کنیم جزو معدود رسانه‌های داخلی هستیم که با مراکز پژوهشی با هیئت علمی مستقر در ایکنا روبرو هستیم. از سوی دیگر از انجام اشتراکات این مراکز با ایکنا، چند پروژه بزرگ در دست داریم که از جمله آن دانشنامه قرآن پدیا است که طی تعامل مرکز پژوهشی و مطالعات میان‌رشته‌ای و ایکنا به وجود می‌آید. ایکنا دارای انباشته‌های بالای داده‌ها طی این سال‌ها است که بر اساس این تعامل، این محتواها به دانشنامه آنلاین برای مخاطب عمومی تبدیل می‌شود.

حسنی در پایان به تفاوت این دانشنامه با دانشنامه‌های موجود اشاره کرد و گفت: دانشنامه قرآن پدیا از رسانه تولید می‌شود، بنابراین محتوای آن برای عموم مردم، ساده‌تر است و از سوی دیگر در این دانشنامه توجه جدی به فعالیت‌ها و محتواهای میان‌رشته‌ای قرآن کریم خواهد شد.

یادآور می‌شود، برنامه افق، كاری از گروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن به تهیه‌كنندگی محبوبه کلانتر و كارشناس مجری جواد نصیری است که با هدف پیگیری مطالبات رهبری از جامعه قرآنی، بررسی و آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی كشور، ارائه گزارش از برنامه‌های مختلف قرآنی در سطح كشور و گفت‌وگو با مسئولان قرآنی، روزهای شنبه از ساعت 14:15 الی 15:۰۰ از شبكه رادیویی قرآن موج FM رديف ۱۰۰ مگاهرتز بر روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناصر محمودی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۲ - ۰۸:۲۵
1
0
با سلام و تشکر از مسولین تلاشگر و زحمتکش خبرگزاری ایکنا علی الخصوص جناب آقای حسنی مدیر عامل محترم .
captcha