ویژگی‌های منحصربه‌فرد حضرت زینب(س) در کلام امام سجاد(ع)
کد خبر: 4103460
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۸

ویژگی‌های منحصربه‌فرد حضرت زینب(س) در کلام امام سجاد(ع)

مدرس حوزه‌ و دانشگاه قم با بیان احادیثی از امام سجاد(ع) به برخی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد حضرت زینب(س) که اهل تشیع و سنت نسبت به آن اذعان دارند اشاره کرد.

میلاد حضرت زینبسمیه تقی‌پور، مدرس حوزه‌ و دانشگاه قم، در گفت‌و‌گو با ایکنا از فارس، ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت زینب(س) گفت: آنچه در تاریخ در خصوص وجود با عظمت و با برکت حضرت بیان شده است به حوادث بعد از عاشورا ارتباط پیدا می‌کند.

وی با اشاره به برخی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد حضرت زینب(س) که شیعه و اهل‌ سنت نسبت به آن اذعان دارند، گفت: یکی از ویژگی‌های ایشان بهره‌مندی از علم لدنی بود که امام سجاد(ع) نیز در بیانات خود بر آن صحه گذاشته‌اند.

مدرس حوزه‌ علمیه قم ادامه داد: امام سجاد(ع) در خصوص ویژگی دیگر حضرت زینب(س) می‌فرمایند که ایشان دارای صبر مثال‌زدنی بودند چراکه حادث شدن یکی از بلاهای عاشورا بر هر شخصی عنان صبر را از هم می‌درد، اما بردباری حضرت(س) زبانزد خاص و عام شد.

تقی‌پور افزود: گاهی انسان در وقایع و مصیبت‌هایی که در زندگی حاکم می‌شود، صبر می‌کند اما مهم است که انسان نسبت به این حوادث، شاکر باشد که این نمونه را در زندگی حضرت زینب(س) می‌بینیم، به ویژه زمانی که در مجلس یزید می‌فرمایند چیزی جز زیبایی ندیدم که این نشانه شاکر بودن ایشان است.

وی با اشاره به اهمیت نقش حضرت زینب(س) در تاریخ اسلام اظهار کرد: اگر این بانوی بزرگوار در دوران اسارت با سخنرانی‌های ارزشمند خود از دین مبین اسلام و اهل‌ بیت پیامبر(ص) دفاع نمی‌کردند، امروز این میراث بزرگ به دست ما نمی‌رسید.

مدرس حوزه علمیه قم با یادآوری حدیثی از امام سجاد(ع) گفت: حضرت می‌فرمایند: «خداوند حق عمه‌ام زینب(س) را به ما و شیعیان ما حلال گرداند»؛ یعنی این بانوی بزرگوار بر گردن همه ما حق دارد که باید آن را ادا کنیم و در جای دیگر می‌فرمایند که عمه من زینب(س) به لطف خداوند، اندیشمندی فهیم و خوش‌فکر است که نزد کسی تعلیم ندیده است که بیانگر جایگاه و منزلت این بانوی بزرگ اسلام است.

تقی‌پور در پایان به فرازهایی از خطبه‌ گوهربار حضرت زینب(س) بعد از عاشورا اشاره کرد و افزود: حضرت در سخنرانی خود در دارالعماره ابن‌زیاد فرمودند: «حمد و سپاس خدای را که ما را به وسیله پیامبرش گرامی داشت و از هر رزق پلیدی و آلودگی، پاک و مبرا ساخت و همانا شخص تبهکار، رسوا می‌شود و بدکار دروغ می‌گوید و او غیر از ماست، مادرت به عزایت بنشیند ای فرزند مرجانه». در تاریخ آمده است که در این هنگام عبیدالله ابن‌زیاد با خشم گفت چگونه دیدی کار خدا را درباره برادرت؟ حضرت فرمودند «من چیزی جز زیبایی ندیدم». شاید بیان این جمله برای ما سهل و آسان باشد، ولی اینکه حضرت در آن شرایط چنین تعبیری کردند، بیانگر شکوه و عظمت این بانوی بزرگوار است.

انتهای پیام
captcha