روايت بدون اغراق و سانسور از زندگی یک مادر
کد خبر: 4103654
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
روی میز مطالعه/ «خانه‌ای برای همه»

روايت بدون اغراق و سانسور از زندگی یک مادر

کتاب «خانه‌ای برای همه»؛ خاطرات و روایت زندگی منصوره مقدسیان، به قلم مرضیه ذاکری و توسط انتشارات «راه یار» چاپ و روانه بازار نشر شد.

«خانه‌ای برای همه» منتشر شد

به گزارش ایکنا، کتاب «خانه‌ای برای همه»؛ خاطرات و روایت زندگی منصوره مقدسیان، به قلم مرضیه ذاکری و توسط انتشارات «راه یار» چاپ و روانه بازار نشر شد.

«از خود دانستن» چيست؟ با پيوند با خدا، «خود» انسان متفاوت می‌شود. ديگر آن آدم قبل نيست. بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و مرزهای وجودش ديگر آن‌قدر تنگ نيست که خودش هم در آن جا نشود و هميشه گرفته و دلگیر باشد. شنيده‌ايد که آدم‌ها به‌خاطر در باز خانه کسی به مهمانی نمی‌روند، بلکه اين روی باز و دل گشاده است که مهمان را به خانه می‌آورد؟ اين روی باز، همان بزرگ و وسيع بودن انسان است. با «بزرگ‌شدن خود»، مرزهای خانه انسان نيز تغيير می‌کند و خانه بزرگ می‌شود. نه اينکه ديوارهای خانه حرکت کنند و خانه وسيع شود، بلکه چون دل وسيع شده، خانه‌ هم برای ديگران جا دارد. خانه می‌شود خانه اميد آدم‌ها.

اين‌ها که گفتيم، تنها چند کلمه سخت نيست که در ذهن‌ها و خيال‌بافی‌های کنار هم قرار بگيرند و دنيايی دست‌نيافتنی بسازند. اشتباه نکنيم! فقط کعبه نيست که خدا در قرآن آن را خانه مردم ناميده يا فقط درِ خانه ائمه(ع) روی همه مردم و همه بی‌پناهان باز نبوده است، اين چيزها می‌شود در دنيای آدم‌های معمولی هم اتفاق بيفتد. داستان خانه خانم منصوره مقدسيان در اين کتاب، از اين دست خانه‌هاست که خانه‌اش شده «خانه‌ای برای همه».

مادر هم در اين خانه، مادری برای همه است؛ مادری فراگير و دل‌سوز که اگر پول هم نمی‌داشت، بی‌اعتنا نبودنش به ديگران، بالاخره جوری خودش را نمايان می‌کرد. اصلاً «مادری» الگوی خوبی است برای رهبری اجتماعی در محله يا فاميل يا حتی جامعه بزرگ.

خانم منصوره مقدسيان در ظاهر کار خيلی خاصی نمی‌کند؛ اما ظرافت‌های درک او از ديگران، باعث شده ظرفيت آدم‌ها را خوب بشناسد و متناسب با هرکدام جوری دست‌گيری کند. اين‌ها به اين معنی نيست که کار او نمونه‌‌ای بی‌نقص است و مو لای درز کارش نمی‌رود، نه. اين‌ها به اين معناست که چقدر وقتی مادری بخواهد مادری کند، می‌تواند رهبری اجتماعی بکند و پيوندهای اجتماعی را تقويت کند و چقدر از اين دست مادرها دوروبرمان داريم و قدر نمی‌دانيم که همين نمونه‌ها، اکسيری هستند برای دنيای تنها‌شده و آدم‌های بی‌کس‌وکار شده اين جهان مدرن. خلاصه اينکه اين آدم‌ها خاص نبوده‌اند، بلکه خاص شده‌اند؛ فقط اراده کرده‌اند که خودشان را بزرگ کنند و جا پيدا شده برای بقيه.

اين آدم‌ها نمونه‌های خوبی هستند که سر دست بگيريمشان و وقتی می‌خواهيم از سبک زندگی اسلامی بگوييم، برای عينی‌شدن صحبت‌هايمان و برای نشان‌دادن شدنی‌بودن اين سبک از زندگی، معرفی‌شان کنيم. اغراق هم لازم نيست. کافی است زندگی آن‌ها را همان‌طور که بوده، روايت کنيم. همين روايت بدون اغراق و سانسور جذاب است و دل مخاطب را با خودش همراه می‌کند؛ چراکه نزديک به فطرت است. از اين دست مادرها و از اين دست خانه‌ها، هم در شهر پيدا می‌شود و هم در روستا. هم پول‌دارش هست و هم تنگ‌دستِ گشاده‌دستش. می‌توانيم پيدا و روايتشان کنيم. می‌شود غير از اينکه چراغ بگيريم و دنبالشان بگرديم و پيدا کنيم‌شان برای روايت، امتحان هم بکنيم. خيلی خوب است بزرگ‌شدن‌ها و بزرگ‌شدن خانه‌ها.

بعد از انتشار کتاب «خانم مربی»، روايت زندگی خانم سعيده صديق‌‏زاده توسط انتشارات «راه یار»، مخاطبان از بخش‌هايی از کتاب استقبال کردند که راوی بسيار تحت‌تأثير تربيت مادرش بوده است. مادر ايشان، خانم منصوره مقدسيان را بعد از چاپ اين کتاب پيدا کرديم. «خانه‌ای برای همه» حاصل روايت فرزندان، نوه‌ها، شاگردان، آشنايان و همسايه‌های منصوره مقدسيان است.»

«خانه‌ای برای همه» که تحقیق آن برعهده مرضیه ذاکری و صدیقه هنرور بوده و تدوین آن توسط مرضیه ذاکری صورت گرفته است، در 216صفحه، شمارگان هزار نسخه و با قیمت 65 هزار تومان، از سوی انتشارات «راه یار» منتشر شده است.

علاقه‌مندان علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند از طریق سایت و صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir  نسبت به تهیه کتاب اقدام کنند.

انتهای پیام
captcha