نقش هدایت‌گری ائمه(ع) در آماده‌سازی شیعیان در عصر غیبت
کد خبر: 4103914
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۶
حجت‌الاسلام حدائق تبیین کرد

نقش هدایت‌گری ائمه(ع) در آماده‌سازی شیعیان در عصر غیبت

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه با مطالعه سیره اهل بیت(ع) در می‌یابیم که هرچه مسلمانان به زمان آخرین معصوم نزدیک‌تر می‌شدند، ائمه آن‌ها را برای مواجهه صحیح با آن عصر، بیشتر آماده می‌کردند، گفت: در واقع اهل بیت(ع) پیروان خود را برای شیوه‌های جدید ارتباط‌گیری با امام زمان(عج) در عصر غیبت آماده می‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 11 آذرماه در سلسله منبرهای مجازی خود با موضوع «سبک زندگی مهدوی» حدیثی از امام صادق(ع) را یادآور شد و گفت: آن امام همام فرمودند خداوند تبارک و تعالی محبت و ولایت ما را بر شما واجب کرده است و اطاعت ما را بر شما لازم گردانید. پس هر کس از ماست باید به ما اقتدا کند که همانا شأن ما پرهیزکاری و اجتهاد و ادای امانت برای نیکوکار و فاجر است.

وی تصریح کرد: اهل بیت(ع) که بعد از پیامبر گرامی اسلام(ص)، سکانداران هدایت بشر بودند، همواره با موانع و شدایدی روبه‌رو بودند؛ ناآگاهی مردم از جایگاه امامت از یک سو و ظلم و فشار حاکمان ستمگری که برای حفظ قدرت خود، دست به هر کاری ـ حتی به شهادت رساندن ائمه ـ می‌زدند، از سوی دیگر عرصه را برایشان تنگ می‌کرد، به‌گونه‌ای که امکان ارتباط با یاران و اصحاب در بسیاری از مواقع از ایشان سلب می‎‌شد.

حدائق با بیان اینکه به مقتضای قاعده لطف، امام معصوم موظف است لااقل کلیات هدایت را به هر شکل ممکن به مردم برساند، افزود: سیره اهل بیت(ع) هم بر این بوده است که اصول و کلیات را در اختیار خواص از اصحاب قرار دهند و به این طریق مسیر هدایت را برای بشر گشودند. در واقع این انوار مقدس یا اصل تکلیف را برای مردم تبیین کردند و یا با تعلیم دادن اصول، راه رسیدن به تکلیف را برای مردم هموار می‌کردند، به‌گونه‌ای که جامعه اسلامی ـ حتی در زمان فقدان امام معصوم ـ در حیرت و سرگردانی نمانند.

وی اظهار کرد: با مطالعه سیره اهل بیت(ع) در می‌یابیم که هرچه مسلمانان به زمان آخرین معصوم نزدیک‌تر می‌شدند، ائمه آن‌ها را برای مواجهه صحیح با آن عصر، بیشتر آماده می‌کردند. به همین دلیل پس از شهادت امام رضا(ع) علاوه بر آنکه فشار حاکمان ظالم بنی عباس بین امام و مردم فاصله انداخته بود، خود ایشان هم از انظار کناره‌گیری می‌کردند تا جایی که در بسیاری از موارد، حتی با خواص هم از پس پرده و با حداقل کلمات، سخن می‌گفتند.

حدائق افزود: در واقع اهل بیت(ع) پیروان خود را برای شیوه‌های جدید ارتباط‌گیری با امام زمان(عج) در عصر غیبت آماده می‌کردند که مرحل پایانی این تعلیم، با آغاز غیبت صغری و پس از شهادت امام حسن عسکری(ع) آغاز و با ارتحال آخرین نائب خاص ایشان به اتمام رسید. از این پس شیعیان باید با توجه به تعالیم نورانی اهل بیت(ع) مسیر ایشان را ادامه دهند.

وظایف منتظران

عضو جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه مجموعه این تعالیم، منشوری از وظایف مسلمانان را در عصر غیبت ترسیم می‌کند که دارای ابعاد و حوزه‌های مختلفی است، گفت: به‌طور کلی وظایف منتظران در عصر غیبت را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد؛ وظایف فردی، اجتماعی و حکومتی.

وی تصریح کرد: در حوزه وظایف فردی، اولین تکلیف یک شیعه راستین آن است که امام زمان(عج) خود را بشناسد. مقدمه این شناخت آن است که در قدم اول بدانیم چگونه باید امام را شناسایی کنیم و این شناخت چه آثاری در زندگی ما دارد. به عبارت واضح‌تر، انگیزه شناخت امام باید از قبل در وجود انسان ایجاد شده باشد؛ یعنی ابتدا باید به این پرسش پاسخ داده شود که شناخت امام از نظر شخصیت حقیقی و جایگاه اجتماعی و مقام ولایت چه آثاری در جان آدمی ایجاد می‌کند. اگر بخواهیم این سؤال را به شکل ساده مطرح کنیم باید بگوییم، چه ضرورتی دارد که امام زمان(عج) خود را بشناسیم و در سایه این شناخت به کجا خواهیم رسید.

حدائق با بیان اینکه یکی از آثار شناخت امام معصوم آن است که محبت، علاقه و دوستی ما نسبت به ایشان بیشتر می‌شود، افزود: قطعا کسانی که امام و احساس او راجع به مسلمانان را خوب بشناسند بیشتر قدردان امام می‌شوند. مسلمانی که امام را همچون پدری مهربان می‌داند و وجودش را مصداق روایت «الامام الوالد الشفیق» می‌داند این باور در وجودش ریشه می‌زند که ایشان ما را بیشتر از خودمان دوست می‌دارند و دغدغه‌ها و مشکلات ما برای حضرت ایجاد تأثر می‌کند. هر انسانی چنین رهبر و پیشوایی را دوست داشته و قدر او را می‌داند و محبت به این امام در وجودش ایجاد می‌شود.

انتهای پیام
captcha