نوآوری و فناوری لازمه ایجاد تحول در جایگاه علمی کشور است
کد خبر: 4104326
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷

نوآوری و فناوری لازمه ایجاد تحول در جایگاه علمی کشور است

استاندار یزد با بیان اینکه برای ارتقای بیش از پیش جایگاه علمی کشور باید به مسئله خلاقیت، نوآوری و فناوری توجه ویژه داشت گفت: دروازه ورود به این مسیر، تحقیق و پژوهش و سنگ بنای اولیه آن از مدارس شروع می‌شود.

مهران فاطمی، استاندار یزدبه گزارش ایکنا از یزد، مهران فاطمی، استاندار یزد، روز گذشته، 12 آذرماه در مراسم نمادین نواختن زنگ  پژوهش در دبیرستان دخترانه فاطمیه ناحیه یک یزد گفت: در کشور ما مشکلات و معضلات مهمی وجود دارد که مسیر حل آن علم و فناوری و تحقیق و پژوهش است.

وی افزود: علم و فناوری و قدرت علمی تنها ابزار دنیای غرب جهت پیشی گرفتن و تسلط آن‌ها بر سایر کشورها است، کشورهای بدون قدرت علمی محکوم به فنا هستند و برای ارتقای بیش از پیش جایگاه علمی کشور باید به مسئله خلاقیت، نوآوری و فناوری توجه ویژه داشت. در واقع دروازه ورود به این مسیر، تحقیق و پژوهش و سنگ بنای اولیه آن از مدارس شروع می‌شود و دانش‌آموزان عنصر خلاق و نوآور این مسیر هستند.

فاطمی تأکید کرد: برای قدم نهادن در این مسیر نیازمند یک مدرسه پژوهشگر و معلمان پژوهنده و دانش‌آموزان پرسشگر و اهل تحقیق و پیگیر هستیم.

محمدکاظم رحیمی‌نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این مراسم گفت: آنچه انسان را از یک موجود زیستی به یک موجود متفاوت که واژه احسن الخالقین در موردش صدق می‌شود، تبدیل می‌کند، تفکر و اندیشه‌ورزی است.

وی افزود: در دین به تفکر و تأمل بسیار تأکید شده است، زیرا میزان تفکر ما معرف میزان فاصله‌هایی است از زیستی بودن تا نوعی الهی بودن و در قرب الهی قرار گرفتن، هرچه این تفکر بیشتر بر رفتار و تصمیمات ما حاکم باشد، قطعاً تصمیمات ما ارزشمندتر است.

رحیمی‌نژاد گفت: دانش‌آموز در صورتی می‌تواند خودش را دانش‌آموز تلقی کند که سهم فکر و اندیشه را در مسیر زندگی تحصیلی و حتی زندگی شخصی خود بداند، طبیعی است که نظام آموزش و پرورش و نظام دانشگاهی باید فعالیت‌های خود را متمرکز و زمینه‌های تفکر را فراهم کند، بنابراین باید دوره پیش‌دبستانی را با این رویکرد شروع کنیم که فعالیت‌های دبستانی پروژه‌محور باشند، حتی در همان قدم اول و با این رویکرد دانش‌آموزان کار خود را شروع می‌کنند و تفکر را محور کار خود قرار می‌دهند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد اضافه کرد: روش‌های فعال و مشارکتی در مقطع ابتدایی به‌تدریج جای خود را باز می‌کند، بنابراین دانش‌آموز مبتنی بر محفوظات کار نمی‌کند و برای هر موضوعی می‌داند که به تفکر نیاز دارد.

یادآور می‌شود در پایان این مراسم مهران فاطمی، استاندار یزد ضمن نواختن زنگ پژوهش، از دانش‌آموزان پژوهشگر منتخب کشوری پژوهش سراهای دانش‌آموزی و مدیران مدارس و رابطان آن‌ها تجليل و از نمایشگاه هفته پژوهش بازدید کرد.

انتهای پیام
captcha