سه قطره خون بر چهره دانشگاه + فیلم
کد خبر: 4105202
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰

سه قطره خون بر چهره دانشگاه + فیلم

روز ۱۶ آذر ۱۳۳۲ یا همان روز دانشجو، یکی از روز‌هایی است که نقش جنبش‌ها و تشکل‌های دانشجویی به‌خوبی در آن به تصویر کشیده شده است. اما شاید برای برخی این سؤال وجود داشته باشد که در این روز چه اتفاقاتی افتاده و چرا ۱۶ آذر به‌نام روز دانشجو نامگذاری شده است.

16 آذر، روز دانشجو«۱۶ آذر» یادآور هجوم وحشیانه نظامیان رژیم پهلوی به دانشکده فنی دانشگاه تهران و زخمی کردن جمع زیادی از دانشجویان و اساتید مبارز با سر نیزه‌های بسته شده بر مسلسل‌ها و روز به خاک و خون انداختن ده‌ها دانشجوی شجاع و آزاده است. روز به شهادت رساندن سه دانشجوی دانشکده فنی است، یادآور «ترس» و «وحشت» رژیم از خشم دانشجویان وطن‌پرست و انقلابی است.

کنفدراسیون جهانی محصلان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور ۱۶ آذر، روز شهادت سیدمهدی شریعت‌رضوی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ‌نیا سه دانشجوی دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۲ را به عنوان «روز دانشجو» نامگذاری کرد و امروز، شصت و نهمین سالروز این واقعه است.

حمله رژیم پهلوی به دانشگاه در دوران ۳۷ ساله سلطنت محمدرضا شاه بارها و بارها در دولت‌های مختلف اتفاق افتاد اما غیرانسانی‌ترین و وحشیانه‌ترین حمله‌های رژیم به دانشگاه در دولت‌های سپهبد فضل‌الله زاهدی، علی امینی، جمشید آموزگار و جعفر شریف امامی اتفاق افتاد.

انتهای پیام
captcha