جنجال خطا در چاپ نسخه‌های قرآن مراکش به پارلمان رسید
کد خبر: 4105214
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱

جنجال خطا در چاپ نسخه‌های قرآن مراکش به پارلمان رسید

وزیر اوقاف و امور اسلامی مراکش در پاسخ به اعتراض نمایندگان پارلمان این کشور به عدم رسیدگی مناسب به مسئله وجود خطا در نسخه‌های قرآن کریم ویژه کم‌بینایان، این خطاها را جزئی خوانده و از عملکرد وزارتخانه خود در چاپ قرآن دفاع کرد.

التوفیق، وزیر اوقاف و امور اسلامی مراکش در صحن پارلمان

به گزارش ایکنا به نقل از العمق العربی، احمد التوفیق، وزیر اوقاف و امور اسلامی مراکش، خطاهای کشف شده در قرآن‌های چاپی برای کم‌بینایان در این کشور را ناچیز شمرده و تصریح کرد: این خطاها در نص قرآن نبوده و شمار آن از 10 مورد فراتر نمی‌رود.

التوفیق در پاسخ به سؤال حنان اتکین، نماینده پارلمانی حزب اصالت و تجدد، گفت: قرآن‌های چاپ شده ویژه افراد کم‌بینا از سوی بنیاد چاپ قرآن محمد سادس کمتر از 10 خطا داشته و این خطاها جدی نبوده و عموماً مرتبط به علایم  اعراب و وقف‌ها است.

وزیر اوقاف مراکش تأکید کرد: یکی از دغدغه‌های اولیه وزارت اوقاف و امور اسلامی، اهتمام به کتاب خدای متعال و حفظ آن از هر تحریف و اشتباهی است و به این منظور به‌طور مداوم بر تطبیق نسخه‌های چاپ شده و تصحیح آن نظارت دارد.

وی افزود: به دستور پادشاه این کشور بنیاد نشر قرآن کریم محمد سادس برای نظارت بر چاپ قرآن کریم، اطمینان از عدم وجود خطا در نسخه‌های چاپی و همچنین انجام اقدامات قانونی لازم برای توقیف و جلوگیری از پخش و انتشار نسخه‌های دارای خطا در صورت لزوم تأسیس شده است.

التوفیق در ادامه تصریح کرد: این مؤسسه از زمانی که کار خود را آغاز کرده است، هرساله صدها هزار نسخه از قرآن را منتشر کرده که این نسخه‌ها در مساجد کشور توزیع و یا به خارج از کشور ارسال شده است.

 وی خبر برکناری مدیر مؤسسه مسئول چاپ قرآن‌های ویژه کم‌بینایان را تکذیب و تأکید کرد: انتخاب این مؤسسه طی تشریفات قانونی و از بین هفت مؤسسه نامزد شده برای این عمل انتخاب شده و اعضای کمیته علمی نظارت و تطبیق مصحف شریف در این مؤسسه هیچ‌گاه از تعداد مقرر در ابتدای قرارداد کمتر نشده است.

گفتنی است، انتشار نسخه‌های قرآن دارای خطا ویژه کم‌بینایان با مهر مؤسسه قرآن کریم محمد سادس در اکتبر گذشته(مهرماه) جنجال‌آفرین شد. در آن زمان گفته شد برخی از کارکنان هنگام انتقال اوراق تصحیح شده از این بنیاد به یک چاپخانه در رباط، شماری از اوراق تصحیح شده را به اشتباه با اوراق اولیه کتابت شده پیش از تصحیح ادغام کرده و در نتیجه نسخه قرآن ویژه کم‌بینایان با ۹ خطا به دست چاپ سپرده شده است. امری که بلافاصله از سوی وزارت اوقاف تشخیص داده شده و بلافاصله نیز دستور جمع‌آوری آن‌ها صادر شده است.

انتهای پیام
captcha