ضرورت بازآفرینی نقش حوزه و دانشگاه در حرکت‌های اجتماعی
کد خبر: 4105285
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
آیت‌الله دژکام تأکید کرد:

ضرورت بازآفرینی نقش حوزه و دانشگاه در حرکت‌های اجتماعی

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأکید بر اینکه باید به بازآفرینی نقش دانشگاه و حوزه در تصمیم‌گیری‌ها و حرکت‌های اجتماعی بپردازیم، افزود: در محیط علمی دانشگاه و حوزه، موضوعات مورد ابتلا جامعه باید مطرح شده و دانشگاه درگیر حل مسائل کشور شود و بعد از طرح مسئله و پیدا کردن پاسخ، به راهکار تبدیل شود.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 16 آذرماه در دیدار با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی شیراز که به‌مناسبت فرا رسیدن روز دانشجو برگزار شد، گفت: اولین مسئله‌ای که باید مدنظر قرار بگیرد این است که نباید حس ناامیدی و یأس مدام در جامعه اظهار شود.

وی با تأکید بر اینکه باید بررسی کنیم باورمان نسبت ‌به واقعیت‌های جامعه بشری و جامعه خودمان چیست، افزود: همچنین باید ببینیم به یک سیر تکامل و ثبات در سطح جامعه معتقد هستیم یا یک عدم تحول و اغتشاش؟ اگر معتقد شدیم که وضع ما نهایتاً همین است و تغییرپذیر نیست و در نقطه‌ای که ایستاده‌ایم تا ابد خواهیم ماند و قاعدتاً باید ناامید باشیم.

آیت‌الله دژکام یادآور شد: امام راحل که جلودار حرکت و انقلاب بودند در فضایی بسیار سخت‌تر از این امیدوار به تحول و آینده درخشان برای ایران بودند، زیرا می‌دانستند که بستر جامعه بشری تحول‌پذیر است؛ باید ابزار این تحول را تولید کنیم.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه اکنون جامعه ما دچار مشکلاتی است که انکار نمی‌کنیم، اما آیا این مشکلات می‌خواهد تا ابد بماند، افزود: اگر بپذیریم یک جامعه انسانی درحال تکامل و در فرآیند تغییر است باید تلاش کنیم تا این فرایند را به نفع مصالح خود، ملت‌ و کشورمان تغییر دهیم لذا از دانشجویان درخواست می‌شود که این را مبنا قرار دهند.

وی با تأکید بر اینکه تحولات آینده وضع اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور ما را قطعاً بهتر خواهد کرد و آینده درخشانی در انتظار ملت ماست، افزود: گام اول، طرح پرسشی اساسی است که باید مطرح شود و همه به پاسخ آن فکر کنیم و دانشگاه هم جای این پرسش است و آن پرسش این است که آیا در جامعه دائماً در فرایند تغییر قرار داریم یا بستر جامعه بستر ثبات و عدم تغییر است؟

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه عمده ناامیدی‌ها از تئوری دوم ناشی می‌شود، گفت: اگر پذیرفتیم تکامل و تحول امکان‌پذیر است، گام دوم این است که بدانیم این تکامل و تحول باید کجا شکل بگیرد. امام راحل (ره) در وصیت‌نامه خود فرموده‌اند دو مرکز در کشور است که باید راهبری حرکت را به‌عهده داشته باشد؛ حوزه و دانشگاه اما اکنون جای این دو در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها پیدا نیست؛ از نظر اجتماعی یک مشکل به‌ وجود آمده که باید آن را حل کنیم؛ حوزه و دانشگاه این قدرت را دارد اما سازمان‌دهی و ابزارسازی نمی کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه باید به بازآفرینی نقش دانشگاه و حوزه در تصمیم‌گیری‌ها و حرکت‌های اجتماعی بپردازیم، افزود: در محیط علمی دانشگاه و حوزه، موضوعات مورد ابتلا جامعه باید یکی‌یکی مطرح شود و دانشگاه درگیر حل مسائل کشور شود و بعد از طرح مسئله و پیدا کردن پاسخ، به راهکار تبدیل شود و بعد آن راهکار به مسئول مربوطه ارائه شود.

وی تصریح کرد: جایگاه دانشگاه باید آن‌قدر بالا بیاید که بتوان آزادانه به طرح دیدگاه درباره مسائل کشور پرداخت؛ بعد درباره این دیدگاه استدلال می‌شود و این استدلال هم زمینه انتخاب آگاهانه می‌شود این یعنی مردم‌سالاری.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه شیراز به‌عنوان یکی از شهرهایی که همیشه مرکز تفکر و منطق و فلسفه بوده باید بتواند پاسخ‌گوی این نیاز برای کشور باشد، افزود: در تحولات اجتماعی ایران بعد از انقلاب، هنوز این نوعِ کار را یاد نگرفته‌ایم. به‌خاطر نیاز کشورمان باید دور هم نشستن، گفت‌وگو کردن، هم‌فکری کردن و به سمت حل مشکل رفتن را تجربه کنیم.

انتهای پیام
captcha